یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 16166

تحقیقات ثابت کرده است که هیچ تغییر بارزی در عملکرد بینش و درک در طی دوران یائسگی نمی افتد. اما سرعت پردازش مغز و یادگیری در دوران یائسگی کاهش می یابد.

اکنون علم درصدد است که به این ادعای زنان یائسه مبنی بر کاهش قدرت مغز در این دوران رسیدگی کند و صحت و سقم آن را بررسی نماید. زنانی که در سن یائسگی قرار دارند مدعی هستند که حافظه و فراگیری آنها دچار آسیب می شود. و اکنون تحقیقات ثابت کرده است که قدرت فراگیری زنان قبل از یائسگی و در طی این دوران متفاوت می باشد. یعنی زمانی که قاعدگی نامنظم شده تا لحظه ای که به طور کامل قطع شود . اما این تغییر بسیار ظریف و نا محسوس می باشد. نکته مهم این است که چنین نقصانی موقت می باشد. یعنی بعد از کامل شدن دوران یائسگی ظرفیت یادگیری به حالت اول باز می گردد. برای زنانی که در شروع مرحله یائسگی می باشند و یا تازه این مرحله را طی کرده اند ، تفاوت نه چندان بارزی در کیفیت حافظه مشاهده می شود. یعنی ممکن است در شروع این تغییر و تحول بیولوژیکی مشکلاتی بروز کند اما وضعیت حافظه و یادگیری قبل و بعد از این دوران بدون خدشه خواهد بود. البته تجویز استروژن در شروع دوران یائسگی می تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد مغز داشته باشد. زیرا دانشمندان تصور می کنند که کاهش سطح استروژن که بعد از یائسگی اتفاق می افتد یا نوسان سطح هورمون ها در دوران یائسگی بر عملکرد مغز و حافظه تاثیر دارد.

محققان سعی نمودند که سرعت و فرآیند یائسگی و تغییر حافظه کلامی و عملکرد مغزی را طی این دوران بررسی کنند. این مطالعه بر 2362 زن (در سنین بین 45 تا 57 سال)و به مدت 4 سال صورت گرفته است. حدود 4 مرحله از قبل از یائسگی تا بعد از آن برآورد شده است که عبارتند از : دوران قبل از یائسگی که قاعدگی در آن مرتب اتفاق می افتد، اندکی قبل از شروع یائسگی که بی نظمی خفیفی در بروز قاعدگی ملاحظه می شود اما فواصل بین آن زیاد نیست، دوران یائسگی که شکاف و بی نظمی افزایش یافته و به 3 تا 11 ماه نیز می رسد و  دوران بعد از یائسگی که قاعدگی کاملا خاتمه می یابد. در طی این چهار مرحله قدرت و عملکرد مغز و حافظه نیز مورد بررسی قرار گرفته است. به طور کلی تحقیقات ثابت کرده است که هیچ تغییر بارزی در عملکرد بینش و درک در طی این چهار مرحله اتفاق نمی افتد. اما سرعت پردازش مغز و یادگیری در دوران یائسگی کاهش می یابد. شروع درمان هورمونی (استروژن و پروژسترون) قبل از آخرین قاعدگی به عملکرد مغز کمک می کند. در این بین بعضی محققان بر این فرضیه هستند که علائم یائسگی نظیر گر گرفتگی به عملکرد حافظه و مغز در این دوران تاثیر دارد. همچنین گفته می شود که هورمون درمانی در سن 60 و 65 سال به بعد هیچ کمکی به پیشگیری از اختلال مشاعر و آلزایمر نمی کند. و در آخر توصیه می شود که هورمون درمانی در شروع یائسگی با احتیاط و طی زمانی محدود و با مقدار حداقل صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha