عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه اورژانس‌های بیمارستانی باید سامان‌دهی شوند، گفت: وزارت بهداشت باید امکانات و بودجه‌ معقولی برای سامان‌دهی اورژانس‌های بیمارستانی اختصاص دهد.

بی‌توجهی به اورژانس‌های بیمارستانی موجب تغییر مسیر طرح تحول سلامت می‌شود+جوابیه وزارت بهداشت

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه اورژانس‌های بیمارستانی باید سامان‌دهی شوند، گفت: وزارت بهداشت باید امکانات و بودجه‌ معقولی برای سامان‌دهی اورژانس‌های بیمارستانی اختصاص دهد.

نعمت‌الله منوچهری در گفت وگو با خانه ملت، با تاکید بر ضرورت تحول اورژانس‌های بیمارستانی در کشور، افزود: واقعیت آن است که در کشور تعداد اورژانس‌های بیمارستانی کم است و همین عامل باعث می‌شود خدمات نامطلوبی به بیماران ارایه شود.

نماینده مردم پاوه، جوانمرد، ثلاث باباجانی و روانسر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:‌ وضعیت اورژانس‌های بیمارستانی باید ساماندهی شده و پایگاه‌های جدید در این رابطه تاسیس شود همچنین باید امکانات و تجهیزات مناسب نیز به اورژانس‌ها ارایه شده تا بیماران بتوانند از خدمات خوبی بهره‌مند شوند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی نیز مزید بر علت شده و ارایه خدمات نامطلوب در اورژانس‌های بیمارستانی را شدت می‌بخشد، تصریح کرد: این درحالی است که وزارت بهداشت باید تمهیداتی برای ورود نیروی انسانی به اورژانس‌های بیمارستانی بیاندیشد چراکه در صورت کمبود آن، مشکلات حوزه سلامت دو چندان می‌شود.

وی یادآور شد: متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که در راهروی اورژانس‌های بیمارستانی نیز بیمار بستری شده و به جهت کمبود امکانات و تجهیزات نمی‌تواند خدمات مطلوبی را دریافت کند و بیماران پشت در آی‌.سی.یو یا سی.سی.یو نیز تحت درمان قرار می‌گیرند.

منوچهری تاکید کرد: وزارت بهداشت باید امکانات و بودجه‌ معقولی برای سامان‌دهی اورژانس‌های بیمارستانی اختصاص دهد چراکه با اجرای طرح تحول سلامت انتظار از ارایه خدمات مطلوب در حوزه بهداشت و درمان افزایش یافته است و اگر به آن بی‌توجهی شود منجر به تغییر مسیر و درنهایت شکست چنین طرح عظیمی خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: وزارت بهداشت باید در کنار اختصاص بودجه و امکانات مناسب، نظارت دقیقی بر نحوه ارایه خدمات به بیماران دراورژانس‌های بیمارستانی داشته باشد تا خللی در روند برنامه‌های این وزارتخانه ایجاد نشود.

پس از انتشار این خبر معاونت درمان وزارت بهداشت برای روشن شدن افکار عمومی جوابیه زیر را به سلامت نیوز ارسال کرد :


با توجه به اینکه بخش اورژانس،ورودی تمامی مراجعه کنندگان به بیمارستان هاست،تغییر در ساختار و نحوه ارائه خدمات در این بخش جز اصلی و انفکاک ناپذیر برنامه تحول نظام سلامت محسوب می شد.لذا از همان آغاز این برنامه ملی، اقدامات قابل توجهی در ارتقاء کیفیت بخش ها و خدمات اورژانس صورت پذیرفت.

تمامی بیمارستان های وابسته به وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی دارای بخش اورژانس بوده و کمبود اورژانس ها به دلیل کمبود بیمارستان و کمبود تخت اورژانس ها نیز متاثر از کمبود تخت بیمارستانی در کشور است.بخش اورژانس یکی از بخش های حیاتی بیمارستان است و مشکلات کمبود تخت بستری در سایر بخش ها مانند اتاق عمل،CCU،ICU و بخش های بستری در اورژانس نمود پیدا می کند. کما اینکه مشکل تخلیه اورژانس منوط به وجود تخت خالی در بخش های بستری و بخش های ویژه می باشد.

نسبت دادن شلوغی به اورژانس و کمبود تخت در این بخش ها به برنامه تحول نظان سلامت منصفانه نیست چرا که این کمبودها و مشکلات نوپدید و نوظهور نبوده و حتی با آغاز این برنامه بهبود یافته است. کمبود تخت بیمارستانی و عدم تناسب با جمعیت کشور مربوط به چند دهه گذشته است و مطمئنا مرتفع کردن این مشکل،مستلزم هزینه بوده و زمانبر است.

با این حال در طی دو سال گذشته با همت همکاران حوزه بهداشت و درمان،حدود 2000 تخت بیمارستانی به سیستم درمان کشور اضافه شده است.همچنین افزایش 2000 تخت به بخش اورژانس ، توسعه،استانداردسازی،بازسازی و بازپیرایی اورژانس های دولتی جزء طرح های ویژه برنامه تحول نظام سلامت است که در 120 بیمارستان بزرگ،ریفرال و با ورودی بالا آغاز شده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور مستقل تمهید ویژه و اثرگذاری جهت تامین نیروی انسانی بیمارستانی نمی تواند داشته باشد، زیرا این امر با مممنوعیت استخدام نیروی انسانی و اختلال در بکارگیری نیروی انسانی تخصصی پرستاری در بیمارستانها که در شرایط بحرانی قرار داشته، منافات دارد. این در حالی است که تصمیم گیری جهت استخدام نیروی انسانی مستقیما متاثر از تصمیمات مجلس و دولت محترم است. این بحران و چالش بزرگ بیمارستانی همواره مورد توجه وزیر محترم بهداشت بوده و توسط ایشان پیگیری می شود.

با توجه به تخصیص اعتبار برای توسعه و ساخت اورژانس ها، ارتقاء ساختاری و همچنین بهبود فرایندهای اجرایی و مدیریتی بخش های اورژانس بیمارستانی در سال 94 با تلاش مجدانه تمامی دست اندرکاران حوزه سلامت در کشور در حال اجراست که 12 اورژانس بزرگ شهر تهران هم مشمول این برنامه ها می شوند.

به جرات می توان گفت پرسنل ساعی و پرتلاش اورژانس های دولتی بیشترین راندمان کاری را در مقایسه با سایر مشاغل دارند، این امر بسیار واضح است که با ازدحام بیمار در بخش اورژانس حجم کار همه رده های شاغل در اورژانس نیز افزایش یافته است، با این حال تمامی همکاران خدوم این حوزه از هیچ تلاش و خدمتی فروگذار نکرده اند.

افزایش ورودی بیماران به اورژانس های دولتی نکته قابل پیش بینی بوده و حدود 15 درصد در سال 93 و فصل اول 94 رشد داشته است.

بحث پرداخت کارانه و حق الزحمه پزشکان منوط به همکاری و مساعدت سازمان های بیمه گر است که خوشبختانه تا پایان شهریور ماه پرداخت ها صورت خواهد گرفت.

نتایج ارزشمند برنامه تحول نظام سلامت و رضایتمندی آحاد مردم بارها توسط مراجع عظام و رهبر معظم مورد تقدیر واقع شده و همت روز افزون هیئت محترم دولت و مسئولین وزارتخانه در پیشبرد اهداف و استمرار اجرای آن را تضمین می نماید و بی انصافی است که آن را به طبل توخالی تشبیه کرد.

ساماندهی 15 اورژانس بزرگ شهر تهران که مراکز ارجاع و ریفرال کل کشور محسوب می شوند و از گذشته محل پذیرش خیل بیماران و مصدومان بوده است حسب الامر مقام عالی وزارت در دستور کار قرار گرفته و پس از بررسی کارشناسی و میدانی،برنامه ریزی مناسبی جهت برطرف کردن نیازهای عمده و اساسی تجهیزات این اورژانس ها صورت گرفت.همچنین اقدامی ارزشمند و مستقل،تامین نیروی انسانی مورد نیاز اورژانس های این بیمارستان ها در اولویت قرار گرفته و در حال اجراست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha