چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 161706

سلیمان عباسی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت اخذ مالیات از کالاهای آسیب‌رسان گفته است برخی از این محصولات مانند سیگار یا نوشابه باعث بروز بیماری شده و به دلیل هزینه‌بر بودن درمان آن، مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند که لازم است علاوه‌بر مالیات بر ارزش افزوده، مالیات خاص نیز از آنها اخذ شود چراکه عوارض این کالاها برای دولت بسیار سنگین است.

مالیات بیشتر از نوشابه و سیگار

سلامت نیوز:با وجود اینکه ماجرای مالیات بر خرده‌فروشی سیگار هنوز به جایی نرسیده است، یکی از نمایندگان مجلس درخواست اخذ مالیات از نوشابه را نیز مطرح می‌کند. سلیمان عباسی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس نهم، با تاکید بر ضرورت اخذ مالیات از کالاهای آسیب‌رسان گفته است برخی از این محصولات مانند سیگار یا نوشابه باعث بروز بیماری شده و به دلیل هزینه‌بر بودن درمان آن، مشکلاتی را برای اقتصاد کشور ایجاد می‌کند که لازم است علاوه‌بر مالیات بر ارزش افزوده، مالیات خاص نیز از آنها اخذ شود چراکه عوارض این کالاها برای دولت بسیار سنگین است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان البته او پیشنهاد جدیدی مطرح نکرده است. در پیش‌نویس قانون مالیات بر ارزش افزوده که هنوز به مرحله تصویب نهایی نرسیده است، برای هفت نوع کالا و خدمات مالیات خاص تعیین شده است، به این صورت که علاوه‌بر 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده فعلی، درصدی که توسط قانونگذار تعیین می‌شود نیز مالیات خاص پرداخت می‌کند، براساس آماری که ستاد مبارزه با مصرف دخانیات وزارت بهداشت اعلام کرده است.

گرچه این رقم برای نوشابه به صورت مشخص اعلام نشده است اما کارشناسان تغذیه بارها بر مضرات این محصول تاکید کرده‌اند. یکی از منابع درآمدزایی برای هر کشور دریافت مالیات است که البته نحوه اخذ آن نیازمند قانونی هدفمند است تا فشار زیادی به مالیات‌دهنده وارد نشود. این در حالی است که مالیات بر خرده‌فروشی دخانیات در اکثر کشورهای دنیا اجرا می‌شود که البته قانون آن در ایران به جایی نرسید و در مجلس تصویب نشد. با تصویب اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده، اشخاص حقیقی و حقوقی عرضه‌کننده کالاها و خدمات مزبور اعم از دولتی و غیردولتی، مکلفند در مبادی تولید، توزیع، واردات و ارائه خدمات، طبق دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات را با درج در صورتحساب از خریداران اخذ و به حساب‌های تعیین‌شده سازمان نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

 مالیات خاص
در پیش‌نویس قانون مالیات بر ارزش افزوده که هنوز به مرحله تصویب نهایی نرسیده است؛ برای هفت نوع کالا و خدمات مالیات خاص تعیین شده است به این صورت که علاوه‌بر 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده فعلی، درصدی که توسط قانونگذار تعیین می‌شود نیز مالیات خاص پرداخت می‌کند. بنزین، سیگار، خدمات مخابراتی، خودرو، نفت و گاز، خدمات حمل‌ونقل، انواع نوشابه‌های گازدار اعم از نوشابه‌های طعم‌دار رنگی و بی‌رنگ، نوشابه‌های انرژی‌زا و ماءالشعیر هم با مالیات خاص به بازار عرضه می‌شود.

  افزایش مالیات، کاهش مصرف
 در این میان سیگار و نوشابه که کالاهای ضروری محسوب نمی‌شوند و مضرات مستقیم آن بیش از سایر موارد به چشم می‌خورد بیشتر در مظان اتهام قرار دارند. براساس آنچه در کشورهای توسعه‌یافته دنیا انجام می‌شود افزایش مالیات، کاهش مصرف مواد دخانی را به همراه دارد.

براساس معاهده جهانی کنترل دخانیات که ایران نیز جزء آن است، باید مالیات سیگار معادل 60 تا 70 درصد قیمت خرده‌فروشی سیگار باشد این در حالی است که مالیات مصرف دخانی در ایران تنها 19 درصد است که در هنگام تولید محصول و نه در هنگام عرضه آن اخذ می‌شود. 

با وجود اصرار مسئولان وزارت بهداشت برای افزایش مالیات، مجلس شورای اسلامی چندان موافق آن نیست و حتی پارسال تصویب این قانون در مجلس متوقف شد چراکه شمار زیادی از نمایندگان معتقد بودند که اخذ مالیات از خرده‌فروشی سیگار به قاچاق بیشتر آن منجر خواهد شد. این در حالی است که عده‌ای نیز وجود دست‌های پنهان در قاچاق این محصول را عامل اصلی مسکوت ماندن این طرح می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha