چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

سلامت نیوز:فانوس جمشیدزاده ، فعال فرهنگی در روزنامه آرمان نوشت :همه ما در اجتماع و در دنیای پیچیده و دشوار امروزی زندگی می‌كنیم كه برای موفقیت و پیشرفت در این دنیا و مقابله موثر با بسیاری از مشكلات كه رو در روی ما قرار می‌گیرند، اكتساب مجموعه‌ای از مهارت‌های اجتماعی امری حیاتی است. مهارت‌های اجتماعی مجموعه رفتارهای اكتسابی قابل قبولی هستند كه فرد را قادر می‌سازد با دیگران ارتباط موثر داشته و از رفتارهای نامطلوب خودداری كند.

زمانی كه از مهارت‌های اجتماعی یاد می‌شود رفتارهای ساده در موقعیت‌ها و عرصه‌های گوناگون اجتماعی مورد نظر است، مانند ریختن زباله در ظرف مخصوص، تمیز كردن زمین بعد از شكسته شدن چیزی، طرز درست به كار بردن وسایل غذاخوری و رعایت آداب غذاخوردن، رعایت آداب لباس پوشیدن در موقعیت‌های گوناگون، آویختن لباس در جای مخصوص، وارد و خارج شدن از كلاس به شیوه آرام و بدون ایجاد سرو صدا، صف بستن و رعایت نوبت، رد كردن خواهش دیگران به شكل مودبانه، برخورد سازنده با انتقاد دیگران، استفاده از كلمات مودبانه مانند لطفا یا متشكرم، كمك كردن به دیگران و تقاضای كمك از دیگران، سلام دادن و معرفی خود به بزرگسالان و همسالان، قبول شكست در بازی‌های رقابتی و تبریك گفتن به فرد برنده، عذرخواهی در مواقع ضروری، همكاری با دوستان در انجام كارها و نظایر آن.

اكتساب مهارت‌های اجتماعی یكی از عوامل موثر در رشد و سازگاری اجتماعی به شمار می‌رود. محور اصلی رشد اجتماعی، شكل‌گیری روابط اجتماعی، كیفیت تعامل‌های اجتماعی، سازگاری اجتماعی و حتی سلامت روان فرد محسوب می‌شود.

كسب مهارت‌های اجتماعی كودكان بخشی از فرایند اجتماعی شدن آنان است و اجتماعی شدن فرایندی است كه در آن هنجارها، مهارت‌ها، ارزش‌ها، گزینش‌ها و رفتار فرد شكل می‌گیرد تا ایفای نقش كنونی یا آتی او در جامعه مناسب و مطلوب شناخته شود. مهم‌ترین عامل اجتماعی شدن را می‌توان خانواده و نهادهای اجتماعی دیگر مانند مدرسه معرفی كرد كه در قالب ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی بررسی می‌شوند.

بدون تردید كودكان و نوجوانانی كه قواعد و مهارت‌های اجتماعی را به خوبی یاد می‌گیرند و نیز روابط قوی و مستحكمی را با اعضای خانواده و اجتماع برقرار می‌كنند به احتمال زیاد سطح بالایی را از سازگاری اجتماعی از خود بروز خواهند داد.

نكته دیگر اینكه افرادی كه به خوبی مهارت‌های اجتماعی را كسب می‌كنند و از نظر اجتماعی رفتارهای مطلوب‌تری از خودنشان می‌دهند، دارای مفهوم مثبت‌تری هستند و این موجب می‌شود كه محدودیت‌ها و توانایی‌های خودشان را به نحو صحیح‌تری ارزیابی، درك و پذیرش كنند.
* فعال فرهنگی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha