وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم ایجاد سازمان اورژانس گفت: پیشنهاد تشکیل سازمان مستقل اورژانس کشور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه شده است و اگر شورای عالی اداری آن را تصویب کند، تشکیل آن به مصوبه مجلس نیازی ندارد.

تشکیل "سازمان اورژانس" درصورت تصویب شورای عالی اداری

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم ایجاد سازمان اورژانس گفت: پیشنهاد تشکیل سازمان مستقل اورژانس کشور به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه شده است و اگر شورای عالی اداری آن را تصویب کند، تشکیل آن به مصوبه مجلس نیازی ندارد.


به گزارش سلامت  نیوز به نقل ازایسنا، دکتر حسن هاشمی در همایش بزرگداشت چهلمین سال تاسیس اورژانس پیش بیمارستانی ، ضمن قدردانی از زحمات و تلاش تکنسین های اورژانس کشور، از جانباختگان این بخش به عنوان شهدای اورژانس یاد کرد و گفت که به خانواده آنان ادای احترام می کنیم.
وی خطاب به تنکسین های اوراژانس که در همایش حضور داشتند، اظهار کرد: شغل شریف شما با نشاط و جوانی همراه بوده و برای جامعه آرامش بخش است که امیدوارم در این عرصه موفق باشید.


دکتر هاشمی اورژانس را از افتخارات نظام سلامت و نیاز جدی مردم دانست و گفت: اورژانس پیش بیمارستانی کارنامه درخشانی در طول 40 سال گذشته دارد و در زمان نیاز مردم به آنها آرامش داده است. اما این به معنای آن نیست که ما سیاستگذاران اعم از مجلس و دولت هرآنچه حق مردم در این حوزه بود را اداره کرده ایم و هنوز با شرایط ایده آل فاصله داریم و همه باید برای رسیدن به شرایط ایده آل کمک کنیم.
وزیر بهداشت گفت: به رغم کمبودها و مشکلاتی که در حوزه اورژانس وجود دارد، بخش عمده ای از پرسنل اورژانس جوانان فداکاری هستند که برای سلامتی مردم از جان خود می گذرند.


در دسترسی مردم به اورژانس باید عدالت برقرار باشدوی با بیان اینکه ارتقای تجهیزات، دانش فنی و بهبود فضای فیزیکی نیز باید مورد توجه باشد، تاکید کرد: در دسترسی مردم به اورژانس باید عدالت برقرار باشد و همه مردم به طور یکسان به خدمات اورژانس دسترسی داشته باشند.
دکتر هاشمی با اشاره به اینکه در 10 سال گذشته اقدامات موثری در بخش اورژانس انجام شد، گفت: راه اندازی رشته اورژانس موجب سر و سامان دادن به این بخش شد. علاوه براین، اختصاص 10 درصد بیمه شخص ثالث به بیماران نیازمند به این خدمات از اقدامات موثر این بخش بود و تمام بیمارستان ها نیز موظف به پذیرش بیماران اورژانسی هستند. اما در بحث اورژانس دریایی و هوایی باید عملکرد بهتری داشته باشیم.


وزیر بهداشت تاکید کرد: در بحث تامین منابع و نیروی انسانی هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم و برای تحقق اهداف سلامت باید همه همت کنیم.
وی افزود: در نظر سیاستمداران دو نگاه به حوزه سلامت وجود دارد. برخی سیاستگذاران معتقدند که این حوزه مانند چاه بی پایانی است و هر چه هزینه کنی، پُر نمی شود. نگاه دیگری هم وجود دارد مبنی بر اینکه تک تک آحاد جامعه سرمایه های کشور هستند که سلامت آنها موجب توسعه همه جانبه می شود که هر دو نگاه از ابتدای انقلاب بوده است.


دکترهاشمی سرمایه امروز ملتها و قدرتهای بزرگ را عقل و تدبیر و توجه به نیروی انسانی دانست و با بیان اینکه یکی از اولویت های این دولت حوزه سلامت است، گفت: در سال های اخیر شرایط به گونه ای شده بود که بسیاری از مردم در پرداخت هزینه های درمان دچار مشکلات فراوانی شده بودند.
وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت افزود: به رغم اینکه رئیس دولت یازدهم و بیشتر نمایندگان از این طرح حمایت می کنند اما همچنان برخی افراد مخالف اعتباراتی هستند که به این طرح اختصاص می یابد و معتقدند این اعتبارات باید در بخش های مسکن و ساخت و ساز اختصاص پیدا کند.
وزیر بهداشت دولت یازدهم با بیان اینکه متوسط تولید ناخالص ملی کشورهای منطقه که به سلامت اختصاص می یابد از کشور ما بیشتر است، گفت: این در حالیست که عده ای همچنان مخالف افزایش اعتبارات این بخش هستند.


وزیر بهداشت گفت: امیدواریم در کش و قوس تصمیم گیری ها، مردم و وعده هایی که اوایل انقلاب داده شد فراموش نشود زیرا تمام افتخار جمهوری اسلامی توجه به مستضعفین و ومحرومان بوده که حوزه سلامت از مصادیق بارز آن است.
دکترهاشمی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان اقداماتی انجام شده و اقداماتی نیز در بخش آموزش در راه است، تاکید کرد: دولت در بخش بیمه نیازمند همکاری جدی است. ضمن اینکه در بخش بهداشت هم همکاری و تعامل وزارت صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش ضروری است.
خودروی غیراستاندارد موجب افزایش تصادفات جاده ایوزیر بهداشت ادامه داد: مگر می شود خودروی غیراستاندارد تولید کنیم و انتظار تصادفات جاده ای نداشته باشیم. ما هر چقدر که اورژانس را گسترش دهیم اما به وضعیت استاندارد جاده ها توجهی نکنیم نتیجه ای به دست نمی آوریم. 35 سال که خودروی ملی می سازیم اما هنوز با وضع مطلوب فاصله داریم.


وی با تاکید بر رعایت استانداردها در حوزه غذا و دارو، همکاری قوه قضاییه در برخورد با متخلفان این بخش و همکاری سه قوه را برای سلامت جامعه ضروری دانست و به مشکلات پیش آمده درباره روغن پالم اشاره کرد و گفت: ما همواره دنبال معلول هستیم درحالیکه باید علت را از بین ببریم و پیشگیری هم تنها متوجه مردم نیست. چرا باید بیشترین آمار مرگ و میر در کشور به علت بیماریهای قلبی و عروقی باشد؟
فرسودگی بیش از 50 درصد بیمارستان هادکترهاشمی افزود: بیش از 50 درصد بیمارستانهای کشور مربوط به 70 سال پیش است که نشان می دهد زیر ساخت‌ها را اصلاح نکردیم.


وی گفت: به نظر می رسد بخشی از این مشکلات متوجه ما و بخش عمده آن متوجه سیاستگذاران است که باید با حساسیت بیشتری عمل کنیم.
وزیر بهداشت دولت یازدهم ایجاد سازمان اورژانس را از نیازهای جدی مردم عنوان کرد و گفت: لازم است این سازمان ایجاد شود تا همه امور از استخدام، حقوق و... در آن انجام و بودجه نیز دراختیار آن گذاشته شود.
وی افزود:هفته گذشته در جلسه ای با آقای نوبخت ، طرح ایجاد سازمان اورژانس مطرح و کلیات آن پذیرفته شد. اگر این طرح در شورای عالی اداری کشور به تصویب برسد، دیگر نیازی به تصویب مجلس نیست.
نیاز به 40 دستگاه اورژانس هوایی تا 5 سال آتیوزیر بهداشت با تاکید بر لزوم تقویت اورژانس هوایی گفت: تا پنج سال آینده نیاز است 40 دستگاه اورژانس هوایی به مجموعه فعلی افروده شود.
وی همچنین جبران کمبود نیروی انسانی در این بخش را چندان امیدوار کننده ندانست و تصریح کرد: سال گذشته 17 هزار پرستار بازنشسته شد در حالیکه حتی یک نفر نیز جایگزین نشد.


وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه معتقدم نظم و سلسله مراتب در اورژانس باید مانند دستگاه های نظامی باشد، گفت: فعالیت در اورژانس بسیار حساس است زیرا پرسنل این بخش می توانند موجب نجات یا مرگ افراد شوند.
روغن‌های وارداتی مشکلی ندارندوزیر بهداشت گفت: روغن‌های وارداتی به کشور از مبادی رسمی، قابل استفاده هستند و مشکلی ندارند.
به گزارش خبرنگار «سلامت» ایسنا، حسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه بیست‌ و هفتمین گردهمایی فرماندهان مهندسی رزمی جنگ جهاد که در سالن همایش‌های صدا‌وسیما برگزار شد افزود: در زمینه‌ دانه‌های روغنی، مسوولیت با وزارت جهاد کشاورزی است و اظهارنظر نمی‌کنیم، اما در مورد روغن باید گفت هرآنچه که از مبادی رسمی به کشور وارد می‌شود قابل استفاده هستند و مشکلی ندارند.
وی ادامه داد: آنچه که درباره‌ روغن گفته شده، در زمینه زیاده‌روی استفاده از روغن و دیگر مواد غذایی مانند شکر، قند، نمک و غیره است که برخی باور می‌کنند و برخی باور نمی‌کنند.


وزیر بهداشت اظهار کرد: آنهایی که باور نمی‌کنند به بیماری‌ها و عارضه‌های مانند فشار خون، سکته‌های قبلی و مغزی، بیماری قند و از کار افتادن کلیه مبتلا می‌شوند و این تنها به زیاده‌روی در مصرف این مواد غذایی بازمی‌گردد و چیز دیگری در این زمینه صحت ندارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha