آمار جهانی پیوند ریه ،پیوند سالیانه ‌٢٥ درصد بیماران متقاضی پیوند است که در بیمارستان مسیح دانشوری این میزان به علت کمبود دهنده حدود ‌٣/٣ درصد است.

دکتر کتایون نجفی زاده در گفت و گو با  ایسنا با بیان اینکه این بیمارستان به میزان بسیار زیادی توان و ظرفیت پزشکی افزایش تعداد پیوند ریه را دارد گفت: اگرچه بیمارستان به شدت با مشکلات مالی درخصوص پیوند مواجه است، اما اکثراً خود زیر بار مالی پیوند می رود و علت تفاوت آمار ما با آمار جهانی، کمبود دهنده است.

رئیس واحد فراهم اوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در خصوص مشکل مالی بیمارستان برای انجام پیوند گفت: طبق برآورد ما هر پیوند حدود ‌٣٣ میلیون تومان هزینه دارد که کمتر از نیمی از آن را وزارتخانه پرداخت می نماید و این در حالی است که بیماران پیوندی نیز معمولاً توان پرداخت مابقی هزینه را ندارند .

وی ادامه داد: معمولاً بیماری که به مرحله پیوند می رسد مدت ها در شرایط غیر فعال ،بر سر کار نبودن و درآمد نداشتن به سر برده است و یا اینکه بیماری شدیدی داشته و مکرراً مجبور به تهیه دارو اکسیژن بوده است و لذا توان مالی او کاهش پیدا کرده است.

دکتر نجفی زاده، در ادامه با این نتیجه گیری که معمولاً پرداخت هزینه پیوند ریه برای بیمار بسیار مشکل است، گفت: بیمارستان معمولاً هزینه را برای بیماران به صفر می رساند اما خود به شدت به مشکلات مالی مواجه است.

وی افزود: سالانه ‌١٨٠ نفر در لیست انتظار پیوند ریه بیمارستان مسیح دانشوری هستند که به طور میانگین هر سال ‌٦ نفر از آنها پیوند دریافت می کنند در حالیکه آمار جهانی پیوند برای این تعداد از بیماران ‌٤٥ نفر است.

این فوق تخصص ریه، علت کم بودن تعداد پیوند ریه در دنیا را نیز کمبود دهنده عنوان کرد و توضیح داد:از هر ‌١٠ تا ‌٢٠ دهنده ،تنها ریه یک نفراز آنها قابل پیوند است چرا که ریه اولین عضوی است که از بین می رود.

وی افزود: به همین دلیل تعداد پیوند ریه از تمام پیوند ها کمتر است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha