چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 16189

رییس بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دستورالعمل شبکه فراهم آوری اعضا در قالب 20 آیتم نوشته شد.

دکتر سید علی ملک حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در این دستورالعمل به اموری همچون حمل و نقل، بودجه آموزش هماهنگ‌کننده‌ها، مستقل بودن شغل هماهنگ‌کننده‌ها و چند پیشه نبودن شاغلین در این زمینه به طور مفصل پرداخت شده است.

وی با طرح این سئوال که چند درصد از پیوندهای کلیه در ایران از افراد زنده و چند درصد از افراد مرگ مغزی انجام می شود، گفت : در بسیاری از مراکز حدود 85 درصد پیوندهای کلیه از افراد زنده غیر فامیل انجام می‌شود . این در حالی است که پیوند از افراد زنده غیر فامیل از نظر اخلاقی نادرست است.

رییس بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه وضعیت شبکه پیوند عضو، در ایران را بسیار نامنظم دانست و با بیان اینكه آنها خود دارای شبکه‌ای تحت عنوان "شبکه جنوب" در جنوب کشور هستند و در تهران گروهی به سرپرستی رئیس واحد فراهم آوری اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بسیار فعال هستند و گروه نسبتا خوبی در مشهد و شیراز وجود دارند و اندکی نیز اصفهان در این زمینه کار می کند، گفت: در سایر نقاط معمولا با مساله مرگ مغزی به صورت فعال برخورد نمی شود.

عضو انجمن پیوند اعضای ایران با بیان اینکه راه‌اندازی شبکه سراسری فراهم‌آوری اعضا کار آسانی است که در دنیا جا افتاده است، گفت: متاسفانه به این مقوله توجه نمی کنیم و همیشه هنگام صحبت از پیوند اعضا، این مطلب عنوان می شود که ایران مقام اول پیوند کلیه را دارد.

وی با اشاره به پراكنده بودن فعالیت‌ها در عرصه فراهم آوری اعضا در کشور، گفت: ما نیاز به یک شبکه سراسری با مدیریت مرکزی داریم.

دکتر ملک حسینی ادامه داد: این دستورالعمل پس از تکمیل توسط انجمن پیوند اعضا و 5 نفر از دیگر مراکز به وزیر بهداشت ارایه خواهد شد.

وی با بیان اینکه راه اندازی شبکه مذکور نیاز به امکاناتی چون امکانات مالی و آموزشی دارد ؛ گفت : باید سعی کنیم که انشاالله در دو ، سه سال آینده به طور حتم این شبکه را راه اندازی نماییم.

رییس بخش پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: باید مانند دیگر کشورهای دنیا تمام بیماران نیازمند پیوند از قبیل پیوند کلیه، کبد و لوزالمعده به صورت کامپیوتری لیست و اولویت بندی شوند و در تمام مناطق ایران هماهنگ کننده‌های پیوند وجود داشته باشند که بتوانند از طریق یک شبکه مرکزی با یکدیگر در ارتباط باشند و در مدت کوتاهی فرد مرگ مغزی داوطلب اهدای عضو را پوشش داده و اعضای فراهم آوری شده را براساس نیاز ، به مناطق مختلف منتقل نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha