شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 161950

شش ماه پیش، مادرم متوجه شد که یک برآمدگی کوچک در پلک چشم من ایجاد شده است. با مراجعه به پزشک، مشخص شد که این برآمدگی که بدون درد است، یک کیست خوش خیم به نام شالازیون است و تنها راه برای رفع این مشکل جراحی تخلیه کیست است. اما مشکل اینجاست که شالازیون احتمال برگشت دارد.

سلامت نیوز: شش ماه پیش، مادرم متوجه شد که یک برآمدگی کوچک در پلک چشم من ایجاد شده است. با مراجعه به پزشک، مشخص شد که این برآمدگی که بدون درد است، یک کیست خوش خیم به نام شالازیون است و تنها راه برای رفع این مشکل جراحی تخلیه کیست است. اما مشکل اینجاست که شالازیون احتمال برگشت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،در این مطلب درباره رشد پوستی غیرسرطانی و درمان آن توضیحاتی می دهیم.

پوست اضافه

پوست اضافه که یا به رنگ پوست و یا تیره تر از آن است در محلی که پوست با هم تماس پیدا می کند، یا لباس با پوست تماس پیدا می کند مانند گردن، زیربغل، اطراف کشاله ران و زیر سینه ایجاد می شود. بروز این حالت در افراد مسن، بیماران مبتلا به دیابت و زنان باردار شایع تر است. به گفته یک متخصص پوست ابتدا لازم است از خوش خیم بودن آن مطمئن شد. در صورت خون ریزی، خارش، درد، تغییر شکل، اندازه یا رنگ آن یا ایجاد لایه روی آن فوراً به پزشک مراجعه کنید.

درمان: به گفته پزشکان این پوست اضافه اغلب بی ضرر است و بهتر است آن را به حال خود رها کنید. اما در صورت گیر کردن به لباس کمی آزار دهنده است. درمان آن استفاده از روغن درخت چای و سرکه سیب است؛ همچنین بستن نخ دور آن تا جریان خون قطع شود. پس از چند روز، پوست اضافه کنده می شود.

برآمدگی روی پلک

این حالت با مسدود شدن غدد ترشح کننده چربی برای نرم شدن چشم به وجود می آید. بر خلاف گل مژه که به علت انسداد غدد ایجاد می شود، دردناک نیست اما در صورت عفونی شدن می تواند دردناک شود.

درمان: کمپرس گرم باعث افزایش جریان خون و باز شدن انسداد می شود. البته کمپرس برای برآمدگی های عفونی جواب می دهد و با ترکاندن کیست، چرک را خارج می کند.به گفته یک متخصص چشم در صورتی که قبلاً کیست داشته اید، احتمال دوباره درآمدن آن وجود دارد.

برآمدگی کوچک زیر پوست

به این نوع برآمدگی لیپوم یا تومور خوش خیم با منشأ بافت چربی متراکم گفته می شود و اغلب زیر پوست در قسمت گردن، دست، سینه و شانه ظاهر می شود.

تقریباً از هر ۱۰۰ نفر یک نفر دچار این مشکل می شود. این برآمدگی اغلب کوچک و به اندازه یک نخود یا تیله است اما می تواند از یک توپ گلف نیز بزرگ تر شود. تنها زمانی که رشد می کند و به اعصاب فشار می آورد، دردناک می شود.

درمان: لیپوم به ندرت یک مشکل پزشکی جدی است. اما هر نوع برآمدگی یا ورم باید توسط پزشک بررسی شود.

زگیل

زگیل اغلب روی دست یا پاشنه پا در می آید. اگرچه انواع مختلف دارد اما همه آن ها به علت ویروس انسانی به وجود می آید.

زگیل واگیردار است و از طریق تماس پوستی و سطوح آلوده مانند استخر قابل انتقال است. اگرچه خوش خیم است اما می تواند دردناک باشد.

درمان:  فریز کردن زگیل برای از بین بردن بافت. اسپری مخصوص زگیل را می توان از داروخانه تهیه کرد. نیمی از زگیل ها همزمان طی ۱۸ ماه از بین می رود. بررسی محققان آمریکایی نشان می دهد که این روش بسیار موثر است.

برآمدگی زرد در اطراف چشم

این چربی چشم روی پلک بالا یا پایین ظاهر می شود. اگرچه بی ضرر است اما می تواند یک هشدار باشد.

درمان: از آن جا که می تواند علامت یک مشکل جدی در رگ ها باشد بهتر است فرد به متخصص غدد و هورمون مراجعه کند؛ کاهش وزن و کاهش مصرف قند توصیه می شود. متخصصان با توجه به تحقیقات اخیرشان بر این باورند که قند (و نه چربی) علت تراکم کلسترول است.

زگیل آبکی

زگیل آبکی نوعی عفونت ویروسی است که از طریق تماس پوستی و استفاده از وسایل مشترک مانند حوله انتقال پیدا می کند. ویروس های آن در مکان های گرم و مرطوب مانند اتاق بخار رشد می کند و در کودکان شایع است. این برآمدگی ها بی درد است و در صورت ترکیدن احتمال عفونت وجود دارد. این نوع زگیل می تواند سال ها باقی بماند.

درمان: درمان با هر نوع ماده ضد عفونی کننده باید مقداری از لایه را از بین ببرد. در صورتی که می خواهید با فشار دانه را خالی کنید حتماً این کار را زیر آب جاری مانند دوش انجام دهید زیرا باقی ماندن بقایای آن باعث بازگشت مجدد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha