شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 161970

سلامت نیوز:گرم کردن و حرکات ورزشی مناسب قبل از تمرین مهم‌ترین عامل در کاهش دردهای عضلانی است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاید این اتفاق هم برای شما افتاده باشد که پس از یک تمرین ورزشی همه جای بدن‌تان درد گرفته باشد و به دنبال  ضربه به عضلات، کشیدگی عضلات اتفاق بیفتد و تا مدت‌ها با آن دست به گریبان باشید و شاید مجبورتان کند که برای درمان به پزشک مراجعه کنید ما قصد داریم که در این گزارش به علل و راه های درمانی دردهای عضلانی بپردازیم.
 
دردهای عضلانی به دنبال کار و ورزش شدید ایجاد می شود.
دکتر مرتضی رجایی فوق تخصص ارتوپد توضیح داد: دردهای عضلانی معمولا 24 تا 48 ساعت پس از فعالیت‌ شدید بدنی بروز می‌کند و علت آن این موضوع است که قبل از تمرین ورزش‌های کششی انجام نمی‌دهیم و بدن آمادگی لازم را برای همچین فشاری ندارد.

وی درباره داروهایی که موجب درد عضلانی می‌شوند خاطر نشان کرد: داروهای ضد فشار خون مانند تیازید‌ها و همچنین داروهای ضد چربی مانند لوواستاتین و آتو رواستاتین ممکن است موجب دردهای عضلانی شوند.

این فوق تخصص ارتوپد ادامه داد: برخی از بیماری‌ها مانند MS و میوزین که باعث درگیر شدن عضلات می‌شود و همچنین نارسایی عروق قلبی  و آنفولانزا و فلج اطفال و خستگی مزمن نیز دردهای عضلانی را در پی دارند.

این متخصص با پاسخ به این سوال که آیا کمبود موادی در بدن نیز موجب بروز دردهای عضلانی می‌شود یا نه، گفت: کمبود برخی مواد معدنی مثل کلسیم و پتاسیم و همچنین کمبود ویتامین C و ویتامین E دربدن،دردهای عضلانی را در پی خواهند داشت.

پیشگیری، مانعی مناسب برای جلوگیری از درمان
دکتر رجایی توصیه کرد: قبل از اینکه راه‌های درمانی توصیه شود، ما پیشگیری را پیشنهاد می‌کنیم.

وی درباره راه‌های پیشیگیری از بروز دردهای عضلانی می‌گوید: هر فرد باید بداند که فشار تمرین به تدریج باید زیاد شود و این را بدانیم که گرم کردن قبل از تمرین ورزشی و همچنین سرد کردن پس از ترمین یا مسابقه ، نقش مهمی در پیشگیری از دردهای عضلانی دارد.

این متخصص در این باره ادامه داد: 20 دقیقه شنا کردن بعد از تمرین و استراحت و خواب کافی و حتی راه های کسب آرامش مانند یوگا و مدیتیشن نقش مهمی در رفع خستگی عضلات دارند که نتیجه رعایت همه این نکات داشتن بدنی سالم و بدون درد است.

و اگر با رعایت موارد فوق مشکل بر طرف نشد و بیش از 2-3 روز طول کشید و یا اینکه علت نامشخصی داشت و علائم عفونت را حس کردیم باید به پزشک  مراجعه کنیم تا درمان‌های اساسی‌تر انجام شود که معمولا داروهای مسکن و ضد التهاب تجویز می‌شود.

شاید به خاطر این سهل‌انگاری، هیچ وقت خود را نبخشید
دکتر محمد حسین فلاح متخصص پزشکی – ورزشی درباره آسیب‌های ناشی از دردهای عضلانی گفت: اگر این دردهای طولانی مدت شوند و ما آن‌ها را جدی نگیریم ممکن است پارگی تاندون‌ها را در پی داشته اشد و در موارد حاد موجب پارگی عضلات می‌شود که گاهی اوقات می تواند ورزشکار را تامدت‌ها خانه نشین کند و یا اینکه ورزشکار مجبور شود، کلا قید ورزش را بزنند.

ریسک هر ورزش را بدانیم
این متخصص ادامه داد: به طور کلی ورزش‌های ایزوتونیک که نیاز به حجم عضلانی بالایی دارد و فشار زیادی به عضلات وارد می‌کند مانند کشتی و بدنسازی و وزنه برداری و. . . از عوامل اصلی بروز دردهای عضلانی هستند و ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی و دوچرخه سواری و شنا، حتی در سطح حرفه‌ای نیز موجب آسیب های شدید عضلانی نمی‌شوند.

دکتر فلاح در خصوص ورزش‌های توپی نیز گفت: اگر اصول حرفه‌ای در این ورزش‌ها رعایت شود، یعنی گرم کردن و سرد کردن در زمان خود انجام شود به طور حتم آسیب را در پی ندارند ولی با عدم رعایت نکات گفته شده ممکن است آسیب وارد شده تشدید و ورزشکار تا مدت‌ا مجبور باشد با آن دست به گریبان باشد.

تمام کسانی که ورزش می‌کنند باید بدانند دردهای موقتی و کوتاه عوارضی ندارند و نشانه‌ی ساخته شدن عضلات می‌باشد و پارگی میکروسکوپی باعث ساخته شدن عضلات جدید به جای عضلات قبلی می‌باشد که نسبت به قبل قوی‌تر هستند و با قرار دادن کمپرس آب سرد به مدت 24 تا 48 ساعت بر طرف خواهد شد و جای نگرانی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha