سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 16198

اغلب عفونت های دستگاه ادراری از باکتری ها منشاء می گیرد. هر بخش از دستگاه ادراری ممکن است عفونی شود. دستگاه ادراری شامل کلیه ها، میزنای، میزراه و مثانه می باشد.

عفونت دستگاه ادراری در زنان
اغلب عفونت های دستگاه ادراری از باکتری ها منشاء می گیرد. هر بخش از دستگاه ادراری ممکن است عفونی شود. دستگاه ادراری شامل کلیه ها، میزنای، میزراه و مثانه می باشد.
عفونت مثانه و میزراه شایع تراز بقیه بخش ها می باشد.
علائم عفونت دستگاه ادراری
درد خفیف کمر، تهوع و تب می تواند از علائم عفونت کلیه ها باشد. سایر علائم عبارتند از:
1-    احساس سوزش در هنگام دفع ادرار
2-    احساس افزایش نیاز به دفع یا دفع متوالی ادرار
3-    احساس فشار و دفع اما عدم توانایی در انجام آن
4-    ترشح مقدار کمی ادرار
5-    دفع ادرار خونی، بد بو ، تیره و کدر

چرا زنان بیشتر از مردان مبتلا به عفونت دستگاه ادراری می شوند؟
علت این امر ناشی از سهولت راه یابی باکتری به مثانه زنان می باشد. میزراه در زنان کوتاه تر از مردان است و بنابر این باکتری مسیر کوتاه تری برای رسیدن به مثانه طی می کند. همچنین میزراه در مجاورت و نزدیکی رکتوم یا مقعد زنان قرار گرفته و باکتری ها به راحتی از رکتوم به سمت میزراه حرکت می کنند و باعث عفونت می شوند. آمیزش جنسی نیز یکی دیگر از دلایل ابتلا به عفونت است زیرا با این کار باکتری ها به مثانه وارد می شود. استفاده از دیافراگم یا زهدانپوش(به منظور پیشگیری از آبستنی) نیز می تواند منجر به عفونت شود زیرا دیافراگم به میزراه فشار آورده و مانع از دفع کامل ادرار و خالی شدن مثانه می شود. باقی ماندن ادرار در مثانه به مدت طولانی نیز امکان رشد باکتری ها را افزایش داده و احتمال عفونت بیشتر می شود.
روش درمان
در صورت مشاهده علائم و شرح آن به پزشک، آزمایش ادرار به منظور تشخیص عفونت انجام می شود و با تجویز آنتی بیوتیک قابل درمان است. معمولا علائم عفونت 1 تا 2 روز بعد از شروع درمان برطرف می شود اما لازم است که دوره درمان دارویی کامل شود.ممکن است در حین درمان، پزشک دارویی را تجویز کند که باعث کرختی و بی حسی دستگاه ادراری شود. این دارو باعث تغییر رنگ ادرار به نارنجی روشن می شود . پس با مشاهده این رنگ ادرار نگران نشوید.
شیوه مقابله با عفونت های مکرر دستگاه
برای حل این مسئله پزشک ممکن است دوز کمی از داروها را برای مدت طولانی تجویز نماید تا مانع از برگشت عفونت شود. اگر بعد از آمیزش جنسی مبتلا به عفونت می شوید پزشک آنتی بیوتیکی ضعیف تجویز خواهد کرد تا بعد از آمیزش مصرف نموده و مانع از بروز عفونت شوید.
روش های پیشگیری از عفونت
1-    به مقدار کافی آب بنوشید تا باکتری ها به طور کلی دفع شود.نوشیدن آب میوه کران بری نیز برای پیشگیری از بروز عفونت دستگاه ادراری مفید است.اما اگر در حال مصرف داروی وارفارین(کوماتین) هستید قبل از مصرف این نوشیدنی با پزشک خود مشورت کنید.
2-    ادرار خود را برای زمان طولانی نگه ندارید.
3-    در هنگام طهارت ، خود را از سمت جلو به عقب بشویید.
4-    بعد از آمیزش بهتر است برای دفع ادرار اقدام کنید تا باکتری ها دفع شود.
5-    در هنگام آمیزش جنسی از ژل موضعی و مخصوص استفاده کنید.
6-    اگر به طور متوالی مبتلا به عفونت دستگاه ادراری می شوید نباید از دیافراگم برای پیشگیری از بارداری استفاده کنید. شاید بهتر است روش دیگری را استفاده کنید.

خطرات احتمالی عفونت دستگاه ادراری
خوشبختانه با مصرف آنتی بیوتیک و مراقبت و درمان به موقع می توان مانع از پیشرفت عفونت دستگاه ادراری شوید. عفونت کلیه ها که مسئله ای جدی ، خطرناک و در خور توجه است با مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • maryam ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۱
    23 6
    آیا از راه توالت فرنگی آدم باردار میشود؟
  • فاطمه ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    22 9
    سلام خسته نباشيد من مجرد هستم و چند ساله كه مرتب عفونت ادراري ميگيرم هر دفعه سپيروفلوكساسين و ميترونيندازول و فلوكونازول ميخورم خوب ميشم دوباره ماه بعد مبتلا ميشم هميشه سوزش ادرار دارم و ترشحاتم سبز رنگ ميشه از عوارض قرصها اذيتم و همينطور از سوزش و عفونت هسته شدم،علتش چي ميتونه باشه و براي درمان قطعي چيكار بايد بكنم،الان هم دكتر نايليديك اسيد داده كه اصلا سوزش و كم نكرده،ممنون