رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، با بیان این كه آغاز فصل شیوع وبا از شهریور و مهر ماه است در ادامه از بروز سه مورد وبای وارداتی به كشور(غالبا از كشورهای همسایه) از ابتدای سال تاكنون خبر داد و گفت: هنوز گزارشی از موارد ابتلای فرد ایرانی در كشور نداشته‌ایم.

گزارش سه مورد وبای وارداتی در كشور از ابتدای سال تاكنون

دكتر محمد مهدی گویا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش مسافرت‌ها در فصول گرم سال و اهمیت رعایت بهداشت آب اظهار كرد: خانواده‌ها باید حین سفر از سالم بودن آب آشامیدنی خود اطمینان حاصل كنند و از نوشیدن آب‌های چشمه و رودخانه با وجود ظاهری شفاف و تمیز خودداری شود.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، مراقبت از كودكان حین سفر در خصوص شستن دست‌ها پس از اجابت مزاج و پیش از صرف غذا را الزامی برشمرد و افزود: برای پیشگیری از مصرف غذاهای آلوده نیز باید محصولات خوراكی و آشامیدنی از اماكن و مراكز معتبر خریداری و از خرید از دستفروشان دوره‌گرد خودداری شود.

وی، شست وشوی مناسب میوه و سبزیجات را در جلوگیری از ابتلا به وبا حایز اهمیت دانست و یادآور شد: سبزیجات خام نظیر سبزی خوردن و كاهو باید پس از طی مراحل سالم سازی، شامل شست وشو، انگل زدایی و ضد عفونی به مصرف برسد.

گفتنی است، وبا یك بیماری واگیردار عفونی است كه عامل بیماری‌زای آن به مدت طولانی در آب زنده می‌ماند. راه انتقال وبا از طریق آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع فرد مبتلاست؛ از این رو مصرف یخ‌های آلوده هم امكان انتقال میكروب بیماری‌های روده‌ای و اسهالی را شدت می‌بخشد. اسهال حاد آبكی بدون درد و خون از نشانه‌های بارز بیماری روده‌ای وباست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha