مدیر مرکز تحقیقات ایدز می گوید: برای اولین بار طرحی در کشور اجرا می شود که پدران مبتلا به ایدز فرزند سالم داشته باشند و اولین نوزاد سالم هم متولد شده است اما برای اجرا و ادامه طرح نیاز به حمایتهای بیشتر وزارت بهداشت دارند.

تولد دوقلوهای سالم از پدری مبتلا به HIV/ایدز

سلامت نیوز: مدیر مرکز تحقیقات ایدز می گوید: برای اولین بار طرحی در کشور اجرا می شود که پدران مبتلا به ایدز فرزند سالم داشته باشند و اولین نوزاد سالم هم متولد شده است اما برای اجرا و ادامه طرح نیاز به حمایتهای بیشتر وزارت بهداشت دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، مرکز تحقیقات ایدز ایران برای اولین بار در کشور به مردان مبتلا به ایدز که تمایل به فرزند آوری دارند کمک کرد تا بتوانند فرزند سالم داشته باشند. هرچند این طرح سالهاست در کشورهای اروپایی انجام می شود، اما از یک سال و نیم پیش در کشور ما روی آن کار شد و اولین نوزادان سالم این طرح که یک دوقلو هستند به دنیا آمدند.

در همین زمینه گقت وگویی را با زهرا بیات جوزانی، مدیر مرکز تحقیقات ایدز ایران انجام داده ایم که می خوانید:

شما به تازگی در مرکز تحقیقات ایدز ایران موفق شدید تا به مردان اچ‌آی‌وی مثبت برای فرزند آوری کمک کنید این شیوه به چه صورتی است؟

با توجه به افزایش میزان امید به زندگی در زنان مبتلا به ایدز در مرکز حدود یک سال و نیم پیش برای اولین بار شیوه ای را امتحان کردیم که با کمک آن مردان مبتلا به ایدز که بیماری آنها کنترل شده است بتوانند پدر شوند. در این شیوه اسپرم مردان شست و شو می شود که اصطلاحا به آن شست و شوی اسپرم می گویند و بعد از آنکه ویروس از بین رفت لقاح مصنوعی انجام می شود.

در کشورهای دیگر هم این شیوه امتحان شده است؟

اولویت ما در انجام یک پژوهش، کاربردی بودن آن است، به‌طوری‌که بتوانیم از نتایج آن برای کمک به این جمعیت و بهبود شرایط زندگی آنها استفاده کنیم برای همین از این شیوه که در کشورهای اروپایی و آمریکا سالها انجام شده برای مردانی که تمایل دارند برای اولین بار استفاده کردیم. خوشبختانه بعد از یک سال و نیم تحقیق روی این مسئله به تازگی اولین نوزادان از پدر مبتلا به بیماری متولد شد که دوقلو و سالم هستند.

احتمال خطا در در این شیوه وجود ندارد؟

خیر در کشورهای دیگر به خوبی طرح انجام شده و تنها یک مورد نتیجه نگرفته که بعدا متوجه شدند خطای آزمایشگاهی بوده است بنابراین کاملا این طرح می تواند به این افراد کمک کند.

در حال حاضر چند نفر برای این طرح اعلام آمادگی کردند؟

تعداد درخواست کننده زیاد است اما الان 50 زوج در نوبت هستند؛ 15 زوج را به عنوان گام اول گزینش کردیم چون امکانات ما محدود است و اگر قرار باشد طرح فراتر از این اجرا شود نیاز به حمایت مسئولان وزارت بهداشت را داریم تا بتوانیم هم افراد بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و هم در سایر استانها طرح را اجرا کنیم. متاسفانه یکی از مشکلات بزرگ ما در مرکز تحقیقات، کمبود بودجه برای طرح‌های تحقیقاتی است و اگر بشود برای انجام این طرح‌ها یک ردیف بودجه خاص برای مرکز تحقیقات در نظر گرفته شود، به پیشرفت تحقیقات کمک شایان توجهی می‌شود.

هزینه این طرح چقدر است؟

فعلا هزینه طرح رایگان است و تنها مبلغ آزمایش به صورت نیم بها گرفته می شود. اما چون لقاح مصنوعی خارج از مرکز و توسط پزشکان زنان انجام می شود هزینه جدا برای داوطلبان دارد.

برای زنان اچ‌آی‌وی مثبت چه برنامه ای دارید؟

برای ما مهم است که هیچ کودکی به ایدز مبتلا نشود برای همین مادران مبتلا به ایدز که دارو مصرف می کنند، اگر از ابتدا که تصمیم به بچه دار شدن دارند زیر نظر پزشک متخصص باشند هیچ مشکلی ندارند و بیماری به جنین منتقل نمی شود. در مشاوره قبل از بارداری درک خطر انتقال از مادر به کودک را حتما یادآوری می کنیم یعنی به آنها می گوییم با توجه به اینکه خطر انتقال از مادر به جنین ۲0 درصد است خودت انتخاب کن که تمایلی به بارداری داری یا خیر.بعد به آنها کمک می کنیم تا بارداری بیخطری داشته باشند و نوزاد سالم به دنیا بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha