باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، قانونی را امضا کرده است که به دولت آمریکا برای اولین بار اجازه می دهد صنعت دخانیات این کشور را کنترل کند.

قانون جدید در آمریکا برای کنترل صنعت دخانیات

این قانون به مقام های دولت آمریکا اجازه می دهد مقدار نیکوتین سیگارها را کنترل و اضافه شدن افزودنی های بیشتر به محصولات دخانیات را ممنوع کنند. این قانون جدید همچنین به مقام های دولتی این امکان را می دهد که چاپ هشدارهای بهداشتی شدید اللحن جدید بر روی بسته بندی سیگارها را امری الزامی اعلام کنند.

نزدیک به بیست درصد از آمریکایی ها سیگار می کشند و آقای اوباما یکی از آنها بوده است. البته او در تلاش بوده که عادت سیگار کشیدن را ترک کند و بارها در کاخ سفید و در جریان مبارزات انتخاباتی خود از دشواری هایی که برای ترک سیگار داشته، گفته است.

رئیس جمهوری آمریکا قانون جدید را ناجی جان مردم آمریکا توصیف کرده است.

آقای اوباما صنعت دخانیات را به دلیل تبلیغ محصولاتش در میان جوانان مورد شماتت قرار داد و گفت: "هر روز هزار جوان کمتر از هجده سال در آمریکا به جمع سیگاری ها ملحق می شوند. خود من یکی از این نوجوان ها بودم بنابراین می دانم بعد از سال ها عادت به کشیدن سیگار تا چه حد ترک آن دشوار است."

اکنون دولت آمریکا این قدرت را دارد که بازاریابی، تبلیغ و تولید محصولات دخانیات را کنترل کند.

رئیس جمهوری آمریکا در مراسم امضای قانون جدید گفت: "این قانون همه محصولات دخانیات را ممنوع نمی کند و به بزرگسال ها اجازه می دهد طبق رای و اختیار خود عمل کنند. اما این قانون تبلیغ دخانیات را در شعاع هزار پایی (سیصد متر) مدارس و پارک های بازی بچه ها ممنوع می کند. این قانون دست شرکت های دخانیات را کوتاه می کند تا آنها نتوانند محصولات خود را با طمع های مختلف برای کودکان جذاب کنند.

این قانون همچنین اجازه نمی دهد که شرکت های دخانیات روی بسته بندی های محصولات خود از کلمات "ملایم" یا "سبک" استفاده کنند چون این کلمات ممکن است این معنی را القا کند که محتوای بسته کم ضررتر از سایر محصولات است.

شرکت های دخانیات و برخی سناتورهای آمریکا که نماینده ایالت هایی هستند که مراکز تولید محصولات دخانیات قلمداد می شوند، بیش از یک دهه تلاش داشته اند محدودیتی بر فعالیت این صنعت اعمال نشود.

اما گروه های مدافع بهداشت و سلامت از قانون جدید آقای اوباما استقبال کرده و گفته اند که این قانون کمک می کند تا آمار مرگ و میر ناشی از مصرف دخانیات در آمریکا کاهش یابد. هر ساله چهارصد هزار نفر در آمریکا در اثر بیماری های ناشی از مصرف سیگار جان خود را از دست می دهند.

با این حال برخی کارشناسان می گویند که قانون جدید به اندازه لازم مانع از تولید و توزیع سیگار نمی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha