یك متخصص تغذیه گفت: ویتامین A برای بینایی، رشد و نگهداری بافت‌های مخاطی و فعالیت سیستم ایمنی بدن ضروری است و به خوبی توسط دستگاه گوارش و كبد جذب و ذخیره می‌شود.

مصرف ویتامین A در سالمندان سطح ایمنی بدن را افزایش می‌دهد
مینا طباطبایی در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود: با افزایش سن میزان برخی ویتامین‌ها در بدن كاهش پیدا می‌كند كه به علت كاهش مصرف غذا و كاهش قدرت جذب ویتامین‌ها از مواد غذایی مصرفی است.
وی گفت: ویتامین A برای بینایی، رشد و نگهداری بافت‌های مخاطی و فعالیت سیستم ایمنی بدن ضروری است و منابع غذایی غنی این ویتامین سبزی‌های زرد و نارنجی مانند هویج، میوه‌های زرد و نارنجی مانند انبه، هلو و سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج است و اگر چه ویتامین A در دوران سالمندی به خوبی توسط دستگاه گوارش و كبد جذب و ذخیره می‌شود، اما استفاده از آن در بدن به كندی صورت می‌گیرد.
این متخصص تغذیه افزود: با افزایش سن، میزان ویتامین D در بدن سالمندان كاهش می‌یابد و دریافت ویتامین D كم می‌شود. ساخت این ویتامین در پوست سالمندان كمتر می‌شود و افراد سالمند بیشتر از افراد جوان با خطر كمبود ویتامین D مواجه هستند.
طباطبایی اضافه كرد: منابع غنی ویتامین D زرده تخم مرغ، جگر و روغن كبد ماهی است و در زمان سالمندی ظرفیت ساختن ویتامین D و توانایی كلیه برای تبدیل این ویتامین به شكل فعال آن كاهش می‌یابد. مهمترین راه تأمین این ویتامین استفاده از نور مستقیم آفتاب و نه از پشت شیشه است. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب در نواحی دست‌ها، بازوها و صورت به مدت 5 تا 15دقیقه در روز حداقل 2 تا 3 بار در هفته سبب تولید كافی ویتامین D در پوست می‌شود.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: سوخت و ساز ویتامین B6 در بدن با بالا رفتن سن به علت افزایش نیاز تغییر می‌كند و جذب آن كاهش می‌یابد و
مصرف ناكافی گوشت و حساس بودن این ویتامین در برابر حرارت و از بین رفتن آن و عدم مصرف مواد غذایی تازه از علل شایع كمبود این ویتامین در سالمندان است.
وی افزود: فاكتور داخلی در شیره معده برای جذب ویتامین B12 ضروری است. كمبود فاكتور داخلی می‌تواند باعث بروز كمبود این ویتامین در بدن شود و كاهش جذب آن بر اثر عوامل مختلفی مانند برداشتن معده یا بخشی از آن طی عمل جراحی، فقدان اسیدكلریدریك معده، التهاب مزمن معده و كاهش ترشحات معده، ایجاد می‌شود.
طباطبایی اضافه كرد: بیمارانی كه ورم مزمن معده دارند مستعد كمبود این ویتامین هستند و مصرف ناكافی انواع گوشت در سالمندان به دلیل محدودیت درآمد یا مشكلات دندانی ممكن است باعث كاهش دریافت این ویتامین شود.
منابع عمده این ویتامین گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و لبنیات است و برای پیشگیری از عوارض ناشی از كمبود این ویتامین در سالمندان بر دریافت مقادیر كافی آن تأكید می‌شود، در صورت مصرف ناكافی مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B مصرف آنها به صورت مكمل غذایی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha