دوشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲

سلامت نیوز:کوچک شدن خانواده و تک‌فرزندی دو مشخصه بارز خانواده‌های امروزی است اما علاوه بر اینها سخت شدن زندگی سبب شده تا پدر و مادر هر دو شاغل باشند و همین یک فرزند را هم به مهدکودک بسپارند و مانند قدیم‌ترها خبری از سروصدای چند بچه قد و نیم قد در خانه نپیچد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید هرچند به گفته روانشناسان برای رشد بهتر و اجتماعی‌شدن کودک بهتر است پدر و مادرها بچه را از 3 سالگی به مهدکودک بفرستند تا سایر ابعاد شخصیت وی شکل بگیرد.


در چنین شرایطی پیداکردن مهدکودک مناسب دغدغه مهم پدرومادرها می‌شود و آنها از این حیث که فرزندشان قرار است در طول روز کجا و در چه شرایطی باشد، نگرانی دارند.


در چند سال اخیر سازمان بهزیستی که متولی اصلی صدور مجوز برای راه‌اندازی مهدکودک‌ها و نظارت بر خدمات دهی آنهاست، با رتبه‌بندی مهدها و ستاره‌دار کردن آنها براساس نوع کیفیت تا حدودی در انتخاب مهد مناسب به خانواده‌ها کمک کرده است اما این کافی نیست و نظارت بر مهدها و بازدیدهای سرزده از آنها می‌تواند هرگونه تخلفات احتمالی را از بین ببرد.


اما هفته گذشته بود که تنبیه بدنی بچه‌ای در یکی از مهدکودک‌های شمال شهر به اطلاع ما رسید و شاهد عینی این ماجرا با بیان اینکه مربی مهد، کودکی را به‌دلیل آنکه وسایلش را به زمین ریخته کتک زده و به او اهانت کرده است، گفت: در مدت حضورم در این مهد، یکی از بچه‌ها از مربی خود تقاضای آب کرد اما مربی نه‌تنها به او آب نداد که با الفاظ بد کودک را سرزنش کرد.


انتشار این خبر بهانه‌ای شد تا با حمیدرضا الوند، مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی درباره وضعیت مهدکودک‌ها انجام دهیم.


 درحال حاضر مهم‌ترین تخلفات مهدکودک‌ها چیست؟
درخصوص تخلف مهدکودک‌ها اینطور که بیان می‌کنید با شما هم عقیده نیستم. عمده تخلف مهدها در خصوص شهریه‌هاست. حتی یک مورد سوءرفتار با بچه‌ها به ما گزارش نشده است. درحال حاضر حدود 17 هزار مهدکودک در سراسر کشور وجود دارد که از این تعداد حدود 9 هزار مهد روستایی و بقیه شهری است.

براساس آخرین آمار تا پایان آذرماه بیش از 6100 مهد شهری مورد ارزیابی قرار گرفته و بیش از 500 مهدکودک‌ها کمیته برای آنها تشکیل شده که نتیجه آن تخلف 413 مهد بوده است که به برخی از آنها تذکر شفاهی و به تعدادی دیگر تذکر کتبی داده شده است و 37 مهد نیز برای مدت یک تا دو هفته بسته به نوع تخلف تعطیل شده‌اند.


 برخلاف گفته شما که می‌گویید تنبیه جسمی در مهدکودک وجود ندارد، یکی دوهفته پیش در یکی از مهدکودک‌های شمال شهر، چند کودک تنبیه جسمی شده و به آنها اهانت شده است. آیا این مسئله را انکار می‌کنید؟
ببینید همه این بچه‌ها که به مهدکودک سپرده می‌شوند پدرومادر دارند و اگر موردی باشد آنها گزارش می‌کنند. ما که کاسه داغ‌تر از آش نیستیم که بخواهیم در شرایطی که به ما موردی اعلام نشده پیگیر شویم.

اما سیستم نظارتی ما فعال و پیگیر کار مهدکودک‌هاست. گزارش‌هایی که به ما ارسال می‌شود حداکثر در مدت یک روز از ستاد ما کارشناسان به هر استان که لازم باشد، اعزام می‌شوند. همچنین نظارت‌های دوره‌ای ما مرتب انجام می‌شود. علاوه بر این یکی از وظایف دفتر بازرسی و حراست، نظارت است. براساس ابلاغیه سازمان بهزیستی کمیته‌ای تشکیل شد که کارشناسان مسئول امور کودکان هر استان، نماینده حراست، نماینده دفتر بازرسی به‌طور مستمر کار نظارت را انجام می‌دهند. اما از همه مهم‌تر خود والدین هستند.

این مسئله مانند دادگاه است. وقتی یک شکایت در دادگاه طرح نشود، چگونه می‌توان به آن رسیدگی کرد؟ وقتی تخلفی به ما گزارش نشود شما چگونه انتظار دارید که رسیدگی شود؟ مهد محلی است که کودک ساعاتی را در آنجا زندگی می‌کند و بخشی از چیزهایی را که باید در محیط خانه بیاموزد، آنجا یاد می‌گیرد. در کشور ما براساس قانون اولیا وظیفه تربیت و نگهداری بچه‌ها را به عهده دارند. شما که به‌عنوان رسانه نمی‌توانید بیشتر از آنها مداخله کنید.


 اما ما به‌عنوان یک رسانه که وظیفه اطلاع‌رسانی داریم این موضوع را با شما درمیان گذاشته‌ایم، درباره این مورد خاص چه نظری دارید؟
همه مشکلات ما از اینجاست که رویه کارها درست انجام نمی‌شود. اگر فردی که این مورد را به شما گزارش کرده ابتدا به سازمان بهزیستی و شماره پیامک 30008530 اطلاع داده بود همه چیز خیلی بهتر و سریع‌تر انجام می‌شد.

بهتر است به‌جای رسانه‌ای کردن این موضوعات به فکر راه‌حل بود. اما درنظر داشته باشید که باید در جامعه براساس واقعیت‌ها زندگی کنیم و آن را مدینه فاضله نبینیم. اگر در جایی چنین تخلفی صورت گرفته این اتفاق یک اتفاق اجتماعی است و یک عامل طبیعی دارد اما روش مدیریت بر این اتفاقات است که تعیین‌کننده می‌شود.


 خانواده‌ها چطور می‌توانند از امنیت فرزند خود در همه ابعاد آن هنگام حضور در مهدکودک اطمینان داشته باشند؟
درنظر داشته باشید مهم‌ترین و امن‌ترین نهادی که می‌تواند امنیت و سلامت کودک را تأمین کند خانواده است و والدین مهم‌ترین و اثرگذارترین افراد در زندگی کودکان هستند. خانواده‌ای که اعضای آن به هم عشق می‌ورزند و برای یکدیگر حساسیت دارند.


پس اطمینان داشته باشند که در صورت هرگونه تخلف، سیستم کنترل اجتماعی کار خود را انجام می‌دهد اما فراموش نکنید که ما نمی‌توانیم در جای‌جای مهدکودک‌ها دوربین نظارتی بگذاریم زیرا این اصلا با حقوق شهروندی منافات دارد. حریم افراد را که نمی‌توان کنترل کرد، زیرا فرد آزار روحی می‌بیند و در نتیجه میزان رضایت اجتماعی کاهش پیدا می‌کند. پس خود افراد هستند که باید کنترل‌کننده خود باشند. ولی در هرصورت ما استقبال می‌کنیم از اینکه در صورت مشاهده این قبیل اتفاقات افراد به ما گزارش کنند تا بتوانیم جلوی این موارد مشابه را بگیریم و در ادامه خدمات ارائه شده را ارتقا دهیم.


 طبق قانون چه کسانی می‌توانند، مهدکودک تأسیس کنند؟
اجازه تأسیس مهدکودک به کسانی داده می‌شود که حداقل دارای مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط با کودکان مانند روانشناسی، مددکاری، علوم‌تربیتی و... تحصیلکرده باشند. با اینکه این قسمت ماجرا بحث سرمایه‌گذاری است اما این شرایط را درنظر گرفته‌ایم. همچنین هر مهدکودک یک مدیرفنی دارد که باید دوره آموزشی مرتبط با کودکان را پشت‌سر بگذارد. درحال حاضر مجوز مهدکودک‌ها سه‌ساله است که پس از انقضای این مدت و بررسی‌های قانونی مجوز تمدید خواهد شد.


 سایر نیروهای مهدکودک عمدتا با حقوق ناچیز و غیرمتخصص هستند. برای حل این مشکل چه می‌کنید؟
این نیروها براساس ساعات حضور و خدمتی که ارائه می‌دهند حقوق متفاوتی دریافت می‌کنند اما اگر در این زمینه تخلفی صورت می‌گیرد باید دقیق‌تر عمل کرد و ما هشدارهای لازم را ابلاغ کرده‌ایم. در همین راستا یک بخش نظارتی برای جذب نیروی انسانی داریم که افراد شاغل در مهدها را رصد می‌کند.
 درخصوص بیمه این افراد نیز سال گذشته (ده بیست و هفتم) از حق بیمه را سازمان بهزیستی پرداخت کرد و امسال نیز این روند ادامه دارد اما قبول داریم که ممکن است در بخش خصوصی تخلفاتی از این دست مانند پرداخت‌های حداقلی انجام شود.


 چه شاخصه‌هایی برای تعیین شهریه مهدکودک درنظر می‌گیرید؟
فضای فیزیکی و ساختمان، هزینه‌های پرسنلی، مباحث آموزشی، اوقات فراغت و... همه اینها در تعیین میزان شهریه مؤثر است. همچنین کیفیت خدمات براساس 150 آیتم طبقه‌بندی می‌شود. اما درنظر داشته باشید که حدود 80 درصد مهدکودک‌های ما استیجاری است و در شرایطی که در جامعه ما حدود 70 درصد درآمد خانواده‌ها صرف تأمین مسکن می‌شود به این نتیجه می‌رسیم که ناچار به افزایش شهریه‌ها هستیم. این درحالی است که اگر بخواهیم شهریه‌ها را واقعی کنیم چندین برابر شهریه فعلی خواهد شد و درحال حاضر شهریه‌ها واقعی و متعارف نیست. ببینید کار با کودکان نیاز به تخصص و تجربه دارد و از طرفی مهدکودک در سراسر دنیا یک خدمت هزینه‌بر و گران است. یکی از مشکلات ما این است که نتوانسته‌ایم تمهیداتی را برای تامین مسکن مهدکودک‌ها فراهم کنیم. درحال حاضر تأمین یک مهدکودک با شرایطی که ما در نظر می‌گیریم در مناطق شمالی شهر نیازمند چندمیلیارد تومان هزینه است و در صورتی که استیجاری باشد اجاره آن در ماه چند میلیون تومان است و از آن جایی که اجازه تأسیس مهدکودک به افراد متخصص داده می‌شود در کنار هم قرار دادن پول و تخصص کار را سخت و کند می‌کند. حال برای حل این مشکل چه باید کرد؟ دو سال است که پیگیر هستیم بتوانیم تسهیلات بگیریم اما تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است و از طرفی هزینه مسکن مدام درحال افزایش است.


 آیا ساختمانی که اساسا برای مهد ساخته نشده و حتی حیاط ندارد، می‌تواند محل مناسبی برای مهدکودک باشد؟
تعداد کلاس‌ها، سرویس بهداشتی مناسب‌سازی شده به ازای تعداد دانش آموزان و... درمجموع به ما اجازه می‌دهد که ساختمان موردنظر را به‌عنوان محل مهدکودک بپذیریم یا خیر. همچنین باوجود همه مشکلاتی که برای تأمین ساختمان مهدکودک وجود دارد حتما باید ساختمان موردنظر حیاط داشته باشد و همچنین زیر زمین نباشد که این موارد کاملا لحاظ می‌شود.


 پس شما اعلام می‌کنید که هیچ مهدکودکی با این شرایط وجود ندارد؟
بله، همین‌طور است. البته درنظر داشته باشید ممکن است مهدهایی که آموزش و پرورش راه‌اندازی کرده یا مهدهایی که با عنوان مهدقرآنی توسط سازمان تبلیغات اسلامی مجوز فعالیت می‌گیرند از این دست مهدکودک‌ها باشند که در زیر زمین دایر باشند. مواردی هست که باتوجه به اینکه مسئول صدور مجوز برای مهدکودک سازمان بهزیستی است، صدور مجوز توسط سایر سازمان‌ها تخلف است و در صورت مشاهده این مسئله با آن برخورد می‌کنیم. متأسفانه مردم در موقع ثبت‌نام به آرم سازمان بهزیستی بر سر در مهدکودک توجه نمی‌کنند و بعد که نارضایتی پیش می‌آید تازه متوجه می‌شوند که مهد مورد نظر اصلا تحت نظارت بهزیستی نبوده است.
 شما خودتان فرزند در سن مهدکودک دارید که به مهد برود؟
بله


 مهدکودک چند ستاره؟
یک ستاره


 چطور؟ تصور بر این است که بهترین و احتمالا گران‌ترین مهدکودک را انتخاب کنید؟
نه اصلا این‌طور نیست. به‌دلیل نزدیکی این مهدکودک به منزل ما این مهد را برای فرزندم انتخاب کردیم و در آنجا هم هیچ‌کس نمی‌داند که پدرش بنده هستم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha