عضو كمیته كشوری آنفلوانزا، آنفلوانزایA/H1N1 را بیماری حاد دستگاه تنفسی فوقانی عنوان كرد و گفت: این بیماری 4 تا 7 روز به طول می‌انجامد و معمولا خود به خود بهبود می‌یابد. این در حالی است كه زنان باردار و مبتلایان به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی در صورت مواجهه با این بیماری حتما باید داروی ضد ویروس دریافت كنند.

ارائه رایگان داروی آنفلوانزای خوكی درمراكز درمانی به مبتلایان

در حال حاضر داروی مورد نیاز آنفلوانزای A/H1N1 به میزان كافی در مراكز بهداشتی درمانی فراهم بوده و به صورت رایگان در اختیار مبتلایان قرار می‌گیرد.

دكتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام ورود آنفلوانزای A/H1N1 به 99 كشور دنیا و 52 هزار و 160 مورد ثابت شده این بیماری، در عین حال از مرگ 231 نفر بر اثر ابتلا به این نوع آنفلوانزا خبر داد و بر رعایت بهداشت فردی بویژه شستشوی مكرر دست‌ها به منظور قطع زنجیره انتقال این بیماری تاكید كرد.

وی با بیان این كه تا دوم تیر ماه سال جاری (22 ژوئن 2009) مجموعا 52 هزار و 160 مورد ثابت شده آنفلوانزای A/H1N1 از 99 كشور دنیا به سازمان بهداشت جهانی گزارش شده، گفت: از این تعداد ابتلا، 231 مورد منجر به فوت شده است.

به گفته این عضو كمیته كشوری آنفلوانزا، آمریكا با 26 هزار و 449 مورد ابتلا و مكزیك با 7 هزار و 624 مورد در رده‌های اول و دوم ابتلا به آنفلوانزای A/H1N1 قرار دارند. در كانادا و انگلستان نیز به ترتیب 5 هزار و 710 مورد و 2 هزار و 506 مورد ابتلا به این نوع آنفلوانزا گزارش شده است. ژاپن و تایلند به ترتیب با 850 و 589 مورد در صدر كشورهای آسیایی مبتلا به این نوع آنفلوانزا قرار دارند.

وی با اشاره به یك مورد ثابت شده آنفلوانزای خوكی در ایران توسط مسافر 16 ساله ایرانی‌الاصل از آمریكا، گفت: از آنجا كه این نوع آنفلوانزا وارد فاز 6 پاندمی شده، بی‌تردید این مورد ایرانی، آخرین مورد نخواهد بود. بنابراین حفظ رعایت بهداشت فردی به منظور جلوگیری از انتقال این بیماری بسیار لازم است.

دكتر مردانی، تب، لرز، سردرد، بدن درد، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و در 25 تا 40 درصد موارد اسهال و استفراغ را از جمله علایم آنفلوانزای A/H1N1 عنوان كرد و گفت: در صورت مشاهده علایم شبیه آنفلوانزا یا سرماخوردگی لازم است حداقل به مدت 5 روز استراحت كرده و از حضور در مكان‌های عمومی و اجتماع جدا پرهیز شود.

وی شستشوی مكرر دست‌ها را به مبتلایان به این آنفلوانزا و خانواده‌ آنها توصیه كرد و گفت: ثابت شده كه شستشوی مكرر دست‌ها باعث قطع زنجیره انتقال عفونت‌های تنفسی از یك فرد به فرد دیگر است. در این زمینه می‌توان از محلول‌های حاوی الكل برای ضدعفونی كردن دست‌ها استفاده كرد اما باید در نظر داشت كه هیچ عاملی جایگزین آب و صابون نمی‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: افرادی كه با علایم سرماخوردگی مواجه هستند لازم است هنگام عطسه و سرفه از دستمال یك بار مصرف استفاده كنند و پس از مصرف، دستمال‌ها را به سطل زباله بیاندازند و از قرار دادن دستمال‌ها روی سطوح خودداری كنند. همچنین بوسیدن و دست دادن به مسافران تابستانی توصیه نمی‌شود. لازم است در صورتی كه مسافران با علایم شبیه آنفلوانزا روبرو شدند، سفر خود را 5 روز به تعویق بیاندازند و یا اگر حین سفر با این علایم روبرو شدند سریع به پزشك مراجعه كنند.

دكتر مردانی، بیشترین راه انتقال آنفلوانزای A/H1N1 را از طریق قطرات عفونی ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی و دست آلوده به این قطرات عنوان كرد و گفت: رعایت فاصله حداقل یك متری و حداكثر یك متر و 80 سانتی از فرد مبتلا به این نوع آنفلوانزا، نمی‌تواند برای دیگری خطرساز باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha