مدیر آزمایشگاه پایلوت بیوتکنولوژی موسسه انستیتو پاستور ایران از نهایی شدن تحقیقات این موسسه در زمینه تولید داروهای "کوانتوم داتها" خبر داد و گفت: با استفاده از داروها که تا مرداد ماه عرضه می شوند می توان قطر تومورها را اندازه گیری کرد.

عظیم اکبرزاده در گفتگو با مهر کوانتوم داتها (Quantum dot) را دارای خـصـوصـیات نوری منحصر به فردی دانست که کاربرد‌های بالقو‌ه‌ای در علوم بیولوژیک دارند و گفت: کوانتوم داتها درخشش 10 تا 20 برابری نسبت به رنگهای آلی از خود نشان می دهند از این رو می توان سطح آنها را با پلیمرهای آب دوست پوشاند و با لیگاندهای زیستی مانند آنتی بادیهای مونوکلونال، پپتیدها، الیگونوکلئوتیدها یا بازدارنده‌ های مولکولی کوچک اتصال داد.

وی افزود: با رها سازی این ترکیب (کوانتوم داتها و پوششهای زیستی) در بدن می توان با استفاده از نوری که از کوانتوم داتها منتشر می شود بافتهای داخلی تومور را تصویربرداری و قطر آنها را اندازه گیری کرد.

اکبرزاده به مزایای این نوع داروها اشاره کرد و به مهر گفت: از 10 هزار میکروگرم دارویی که امروزه استفاده می شود حدود 10 میکروگرم آن در بدن مصرف می شود و 9 هزار و 990 میکروگرم به هدر می رود. ضمن آنکه پس از مصرف داروهایی مانند "هرسپتین" برای درمان سرطان سینه، دسفرال برای درمان هپاتیت و یا انسولین، بدن به تدریج شروع به تولید آنتی بادی علیه این داروها می کند از این رو باید میزان دوز دارو را افزایش داد.

وی تاکید کرد: برخلاف این داروها، کوانتوم داتها دارای پوشش "لیپوزوم" هستند و سیستم ایمنی بدن قادر به شناسایی آن نیست از این رو به راحتی می توان در درمان انواع سرطانها از آن استفاده کرد و بدون آنکه آسیبی به سایر اندامها وارد شود از بدن خارج شود.

مدیر آزمایشگاه پایلوت بیوتکنولوژی موسسه انستیتو پاستور از نهایی شدن تحقیقات در زمینه تولید این داروها خبر داد و خاطرنشان کرد: این دارو در مراحل پایانی قرار دارد و تا آخر مرداد ماه عرضه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha