تجربیات دوران كودكی از مهمترین فاكتورهای عادت‌های غذایی بزرگسالی است كه تغذیه با شیر مادر 75 تا 80 درصد در عادات غذایی كودك تاثیر دارد.

دكتر سوسن پارسای، دبیر انجمن شیر مادر در گفت وگو با ایسنا، واحد علوم پزشكی ایران گفت: اگر عادات غذایی كودك قبل از سنین سه تا حدود هشت سالگی كنترل شود،‌ كودك با كمترین عادت بد غذایی و بد خوری مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینكه اولین مرحله ساختن عادت غذایی در كودك از دوران جنینی شكل می‌گیرد، افزود: استفاده مادر از غذاهای متنوع می‌تواند بر عادت غذایی كودك تاثیر گذارد چرا كه طعم و بوی غذا از طریق جفت به كودك انتقال می‌یابد.

دكتر پارسای با تاكید بر این كه دوران شیردهی از مهمترین عوامل تعیین كننده‌های عادات غذایی كودكان است، اضافه كرد: مطالعات نشان می‌دهد كودكانی كه از شیر مادر تغذیه می‌كنند دارای عادت غذایی متنوع تری نسبت به كودكان مصرف كننده شیر خشك هستند.

دبیر انجمن شیر مادر ادامه داد: شیر خشك با داشتن تنها یك مزه خاص و بی‌تغییر بودن آن تاثیر چندانی بر ذائقه كودك نمی‌گذارد. این در حالی است كه شیر مادر با انتقال طعم‌های مختلف غذاهای مصرف شده توسط مادر 75 تا 80 درصد می‌تواند بر عادات غذایی كودك موثر باشد.

وی گفت: با توجه به این كه برخی عادت‌های غذایی مانند مزه شیرین در بدو تولد در انسان وجود دارد و تقویت آن باعث ایجاد عادت غذایی در فرد می‌شود،‌ بنابراین نه تنها توجه به تغذیه كودك بلكه تقویت و رسیدگی به تغذیه كامل مادر نیز در ایجاد عادات غذایی در سالهای آینده كودك تاثیر فراوانی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha