شرکت بزرگی که بیشتر در زمینه تولید اتومبیل فعالیت دارد موفق به ارائه ویلچری شده است که افراد ناتوان حرکتی می توانند آن را به راحتی و با کمک امواج مغزی خود کنترل و هدایت کنند.

شرکت تویوتا با همکاری محققان ژاپنی ویلچری ارائه کرده است که می توان آن را با کمک مغز کنترل کرد. این سیستم می تواند امواج مغز را با استفاده از فناوری پردازش سیگنالها تحلیل کرده و واکنش عصبی را به راننده ویلچر انتقال دهد.

فناوری ردیابی امواج مغزی فناوری جدیدی به شمار نمی رود. این فناوری از سرپوشی مجهز به چندین حسگر تشکیل شده است که امواج مغزی فرد را رد یابی کرده و اطلاعات به دست آمده توسط رایانه ها تحلیل شده و به دستگاه مورد نظر انتقال داده می شوند.

ویلچیر کنترلی تویوتا از سرعت پاسخگویی بسیار بالایی برخوردار بوده و کاربر تقریبا می تواند به محض تفکر به موضوعی خاص آن را عملی سازد. برای مثال می تواند صندلی خود را به چپ یا راست هدایت کرده یا آن را متوقف سازد. به دلیل این سرعت بالای پاسخگویی برنامه هایی برای تبدیل این سیستم به محصولی تجاری به منظور تولید انبوه در دست بررسی است.

مهمترین زمینه استفاده از این سیستم برای افراد ناتوان حرکتی یا فلج خواهد بود که توانایی کنترل ماهیچه های خود را ندارند. تویوتا امیدوار است به زودی بتواند سیستم ابداعی خود را با امواج ناشی از واکنشهای احساسی مغز انطباق دهد.

تویوتا همچنین قصد دارد فناوری خود را فرای مراقبتهای پزشکی و بازیهای رایانه ای در صنعتهای دیگر از قبیل روباتیک نیز گسترش دهد. برای مثال روباتی که بتوان آن را با امواج مغز کنترل کرد از برنامه های آتی این شرکت به شمار می رود.

بر اساس گزارش ای بی سی نیوز، تحقیقات فناوری کنترل با امواج مغزی طی سالهای اخیر تحت پوشش مالی دولت آمریکا قرار گرفته است زیرا چنین سیستمهایی علاوه بر استفاده در صنایع پزشکی و رایانه ای در علوم تحقیقات جنایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و نتایج آن نیز از اعتبار دادگاهی بالایی برخوردار است به شکلی که در سال 2003 از مردی که به اتهام قتل در دادگاه آیوا در حال محاکمه بود با استفاده از این سیستم و اثبات عدم حضور وی در صحنه جرم رفع اتهام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha