پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 16237

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: یک سوم جمعیت جهان معادل دو میلیارد نفر مبتلا به میکروب سل هستند به گونه‌ای که در هر ثانیه یک نفر به بیماری سل مبتلا شده و در هر 10 ثانیه یک نفر از این بیماری جان خود را از دست می‌دهد.

سبحان بهرامی در سمینار آموزشی سل و ایدز که در ساری برگزار شد، میزان بروز سالانه ایدز در جهان را 10 میلیون نفر و میزان شیوع آن را 20 میلیون نفر عنوان کرد و افزود: این بیماری موجب مرگ 200 هزار کودک در سال می‌شود.

وی اظهار کرد: بر اساس اهداف توسعه هزاره برنامه جهانی مبارزه با سل تا سال 2015 باید به کاهش و توقف رشد بروز، شیوع و مرگ ناشی از آن و در سال 2050 به مرحله حذف سل دست پیدا کنیم.

بهرامی همچنین با اشاره به وضعیت ایدز در کشور تعداد موارد شناخته شده ایدز را 19 هزار و 435 نفر ذکر کرد و گفت: آموزش، مشاوره، مراقبت و حمایت از بیماران مبتلا از سیاست‌های پیشگیرانه است.

به گزارش ایسنا، محمد رضا پارسایی استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با اشاره به اینکه در استان مازندران 107 مورد سل ریوی خلط مثبت داریم، ادامه داد: عدم مراجعه یا تأخیر مراجعه بیمار، ضعف در تشخیص بالینی، ضعف نظام گزارش دهی و بیماریابی فعال و ضعف در تشخیص پاراکلینیکی از عوامل پایین بودن شناسایی بیماران مشمول است در حالی که شاخص شناسایی بیماران باید 70 درصد و درمان بیماران 85 درصد باشد تا به مرحله کنترل و یا حذف این بیماری دست پیدا کنیم.

فرهنگ بابا محمودی، متخصص بیماری‌های عفونی نیز به سرعت گسترش و شیوع بیماری سل اشاره کرد و گفت: شایع‌ترین علت مرگ‌های ناشی از بیماری‌های عفونی تاکنون بیماری سل بوده در حالی که این بیماری قابل پیشگیری و درمان است.

وی، شناسایی و درمان صحیح را به عنوان مهمترین رکن عدم گسترش بیماری سل مورد تأکید قرار داد و افزود: سرفه، خلط، خلط خونی و کاهش وزن بدن از علائم این بیماری است و سالانه دو میلیون مرگ ناشی از آن در دنیا به وقوع می پیوندد که 98 درصد آن در کشورهای فقیر است.

سمینار آموزشی سل و ایدز به مدت دو روز با حضور پزشکان و پیراپزشکان در مجتمع دانشگاهی پیامبراعظم (ص) دانشگاه علوم پزشکی مازندران ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha