پژوهشگران آمریکایی با استفاده از یک الگوریتم ریاضی برای اولین بار کشف کردند که ویروس ابولا برای آلوده کردن سلولها از دو راه متابولیکی ویژه استفاده می کند.

محققان دانشگاه تکزاس با کشف این دو راه متابولیکی که ویروس ابولا برای آلوده کردن سلولها از آنها استفاده می کند توانستند در کشت در شیشه عملکرد این ویروس را متوقف کنند.

ویروس ابولا منجر به بروز یک تب خونی شدید می شود و با اپدیمی های دوره ای در آفریقا موجب مرگ بسیاری از ساکنان قاره سیاه می شود که اخیرترین از این حوادث می توان به اپیدمی اوگاندا در سال 2008 و کنگو در سال 2007 اشاره کرد.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: "این ویروس بدون وجود یک سلول میزبان نمی تواند زندگی کند و برای ارتباط برقرار کردن با بسیاری از پروتئینها و فاکتورهای سلولی و به خصوص تکثیر به سلول میزبان نیاز دارد."

براساس گزارش ساینس دیلی، این محققان برای شناسایی پروتئینهایی که در تکثیر ابولا نقش دارند سلولهایی با بخشهای کوچکی از RNA به نام siRNA را در شیشه کشت دادند. siRNA قادر است در 735 ژنی مداخله کند که این ژنها پروتئینهایی را بیان می کنند که در آلوده شدن سلول توسط ابولا نقش دارند.

سپس از یک الگوریتم جدید ریاضی برای تعیین احتمال برخورد زنجیره های مختلف siRNA به یکدیگر استفاده کردند. به این ترتیب توانستند دو شبکه از واکنشهای بیوشیمیایی را نقشه برداری کنند که به خصوص برای تجاوز ویروس به سلول بسیار مهم هستند. این دو مسیر، راه کیناس PI3 و راه CAMK2 نام دارند.

این دانشمندان توانستند با داروهایی که عملکرد این دو راه را متوقف می کردند مانع تکثیر و توسعه ویروس ابولا در محیطهای کشت سلولی در شیشه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha