پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 16242

پژوهشگران ایتالیایی دریافتند که گیاهان برای رشد و نمو اندامها، دوری جستن از انگلها و حشرات دشمن و جذب حشرات دوست از طریق ژنها با خود حرف می زنند.

محققان شورای تحقیقات ملی در رم موفق شدند رشد یک گیاه را طوری کنترل کنند که ریشه هایی عمیق و برگهایی بزرگتر داشته باشد. این دانشمندان برای انجام این کار پیش از هر چیز کشف کردند که رشد گیاهان از طریق دو هورمون به نامهای "آکسین" و "سیتوکین" تنظیم می شود. آکسین تقسیم سلولی را فعال می کند و سیتوکین این تقسیم را متوقف می کند.

این پژوهشگران در این خصوص توضیح دادند: "با کمک این هورمونها می توان توسعه سلولهای بنیادی را که در گیاهان به طور مداوم احیا می شوند به سوی رشد برگها و ساقه ها هدایت کرد."

این دانشمندان همچنین توانستند ژنهایی که این هورمونها را بیان می کنند کشف کنند و نشان دهند که علاوه بر این ژنها که رشد سلولها را کنترل می کنند عوامل دیگری به خصوص در برقراری ارتباط میان بخشهای مختلف گیاه و ژنهایی که روی این بخشها عمل می کنند وجود دارد که موجب بقای گیاه می شوند.

برای مثال در ارسال پیامهای ضد استرس دو مولکول سبک که بر روی عملکردهای آنتی اکسیدانها اثر می گذارند نقش دارند. تولید این مولکولها موجب می شود که گیاه به استرسهای محیطی پاسخ دهد.

براساس گزارش آنسا، همچنین سیگنالهای خطرناک مثل هجوم انگلها می توانند به داخل گیاه وارد شوند. برای مثال زمانی که یک حشره به برگهای یک گیاه حمله می کنند برگهای دیگر شروع به آزاد کردن موادی می کنند که موجب می شود حشرات دشمن از آنها دور شوند و از سوی دیگر بخشهای مختلف یک گیاه می توانند برای جذب حشرات مفید و دوست نیز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

در حقیقت ژنها و این مولکولهای سبک زبان گیاهان هستند و اجزای مختلف یک گیاه برای برقراری ارتباط میان خود از آنها استفاده می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha