نماینده كلیمیان در مجلس شورای اسلامی معتقد است: امروزه بهداشت و درمان تنها به یك حوزه و یك وزارتخانه محدود نمی‌شود ؛چرا كه بخشی از فعالیت‌های پیشگیرانه از بیماری‌ها‌ در حوزه‌های خارج از وزارت بهداشت صورت گیرد به عنوان مثال كاهش آلودگی هوا كمك بسیاری به جلوگیری از بیماری قلبی و عروقی می‌كند، ترویج ورزش‌های همگانی كه به عهده سازمان تربیت بدنی است، نقش عمده‌ای در جلوگیری از چاقی، دیابت و بیماریهای قلبی و عروقی دارد و همچنین مبارزه با مصرف دخانیات بدون شك می‌تواند نقش چشمگیری در كاهش میزان ابتلا به سرطان‌ها و بیماری‌های ریوی و قلبی داشته باشد.

سیامك مره صدق، عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، در بیان اولویت‌های دولت دهم در حوزه سلامت، با تاكید بر توجه به بحث پیشگیری و برنامه‌ بهداشتی در حوزه سلامت، گفت: به عبارتی، طب عمومی و طب اجتماعی باید بر طب درمان اولویت داشته باشد، به تعبیر بهتر پیشگیری باید بر درمان اولویت داشته باشد، زیرا بازده بیشتری دارد. بنابراین در زمینه تمامی بیماری‌ها اعم از واگیر و غیرواگیر باید به سمت ارتقای سطح سلامت و كاهش میزان ابتلای بیماری‌ها حركت كنیم.

وی در این راستا ارتقای سطح بهداشتی جامعه، توسعه شبكه‌های بهداشتی، پیگیری دقیق و مدون طرح پزشك خانواده با تكیه بر رویكرد سلامت محور بودن نقش پزشكان خانواده،‌ تكیه بر بعد پیشگیری در زمینه بیماریهای غیرواگیر، ‌اصلاح رژیم غذایی و مبارزه كامل با دخانیات را برخی از اولویت‌های وزارت بهداشت بیان كرد.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاكید بر لزوم اصلاح الگو و فرهنگ تغذیه و سبد غذایی خانواده در جهت سلامت جامعه، گفت: تغییر و رویكرد اساسی در تعقیب الگوی مصرف به سمت استفاده از غذاهای سالم و طبیعی سبب كاهش شیوع بیماری‌های گوارشی و سرطان‌های دستگاه گوارش می‌شود، بنابراین باید به سمت سیستم‌های طبیعی و غیرمصنوعی در مسائل تغذیه حركت كنیم. عدم صدور مجوز برای فعالیت رستوران‌های غذای آماده و فست‌فودها كه به جای غذا، یكسری سموم وارد سبد تغذیه مردم می‌كنند و در نهایت تعقیب تغذیه خانواده، باید جزو اولویت‌های دولت دهم و وزارت بهداشت قرار گیرد.

نماینده كلیمیان همچنین با تاكید بر اصلاح و بازنگری در سیستم آموزش پزشكی كشور، گفت: این بازنگری به نحوی باشد كه براساس آن پزشكان و كادر درمانی بیاموزند به جای تكیه بر سیستم‌های پاراكلینیكی برای تشخیص بیماری‌ها، یافته‌های كلینیكی را اولویت قرار دهند به عبارت دیگر به جای تكیه بر سیستم‌های پاراكلینیكی كه باعث افزایش هزینه بری می‌شود باید طب بالینی و غربالگری و تشخیص زودرس بیماری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha