شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 16253

پژوهشگران در یك تحقیق جدید تاكید كردند: ورزش و تمرینات هوازی یا به عبارتی ایروبیك، می‌تواند مغز را جوان نگه دارد.

تمرینات ایروبیك، مغز را جوان نگه می‌دارد

این تحقیق جدید از سوی محققان دانشكده پزشكی كاپل هیل در دانشگاه نورت كارولینا صورت گرفته و نشان می‌دهد كه فعالیت‌های ایروبیك باعث جوان ماندن مغز شده و پیری این عضو حیاتی را به تعویق می‌اندازند.

محققان در این پژوهش دریافته‌اند: افراد میانسال و سالمندی كه به لحاظ جسمی فعال‌تر و پرتحرك‌تر هستند عروق خونی مغزی سالم‌تری دارند.

شرح این تحقیق در مجله آمریكایی "نورورادیولوژی" منتشر شده است.

محققان دانشكده كاپل هیل به سرپرستی پروفسور الیزابت بولیت استاد جراحی اعصاب از روش آنژیوگرافی MR غیرتهاجمی برای آزمایش و بررسی روی تعداد شكل رگهای خونی در مغز چندین فرد سالمند فعال استفاده كردند.

در این تحقیق 7 زن و 7 مرد در گروه سنی و 60 تا 80 سال مورد آزمایش قرار گرفتند. محققان شركت كنندگان را به دو گروه تقسیم كرده و برای اولین بار تصاویر مغزی افراد سالمندی را كه ورزش‌های ایروبیك انجام می دادند با گروه دیگر كه این تمرینات را انجام نمی دادند مقایسه كردند.

در این مقایسه معلوم شد: سالمندانی كه این تمرینات را به طور منظم دنبال كرده‌اند الگوی عروق مغزی آنها شبیه به افراد میانسال و جوانتر است. بدین معنی كه پیری عروق مغزی در گروهی كه تمرینات هوازی انجام می‌دهند به تعویق می‌افتد و عروق آنها جوانتر می‌ماند.

ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha