مطالعات جدید نشان می دهد اعتماد به نفس بالا پدیده ای فراتر از پدیده ذهنی بوده و در ژن انسانها جا دارد.

دانشمندان معتقدند بسیاری از انسانها موفق زاده شده اند و طبیعت تاثیر چندانی بر شیوه زندگی آنها نداشته است.

این ایده جدید با نظریات قدیمی که بر محیطی بودن و ذهنی بودن اعتماد به نفس تاکید دارد، کاملا در تضاد است روانپزشکان اکنون بر این باورند که توانایی انجام موفقیت آمیز امور تحت فشار بالا شاید خصوصیتی است که انسانها با آن زاده می شوند. به گفته دانشمندان کودکانی که به توانایی های خود اعتقاد و اعتماد بسیار بالایی دارند معمولا در مدرسه عملکرد بهتری از خود نشان می دهند، حتی درصورتی که از هوش کمتری برخوردار باشند.

رابرت پالمین از موسسه روانپزشکی کینگ کالج لندن می گوید انسانها معتقدند اعتماد به نفس پدیده ای تحت تاثیر محیط است، اما تحقیقات جدید نشان می دهد این خصوصیت قطعا تحت تاثیر ژنتیک قرار داشته و  در مدرسه یا دیگر مراکز عمومی خود را بروز می دهد.

پالمین به همراه همکارانش تحقیقاتی را انجام داده اند که نشان می دهد بینش کودکان از توانایی های خود پایه ای کاملا ژنتیکی دارد. طی این تحقیقات از 3 هزار و 700 دو قلو برای اندازه گیری توانایی های آنها در برخی از فعالیتهای مربوط به مدرسه سوالاتی پرسیده شد. به استفاده از جفتهای همسان و غیر همسان و بررسی پاسخهای آنها، دانشمندان می توانستند میزان تاثیرات ژنتیکی و محیطی را از یکدیگر تشخیص  دهند.

مطالعه بر روی دوقلوها بسیار قابل استفاده است زیرا دوقلوهای همسان از ژنتیک و محیط یکسانی برخوردارند اما دوقلوهای ناهمسان از ژنتیک متفاوت و محیط مشابه برخوردارند.

به همین دلیل مقایسه پاسخهای دوقلوها می تواند به خوبی ریشه ژنتیکی یا محیطی خصوصیات آنها را آشکار سازد. پالمین معتقد است این مطالعات ژنتیک را تنها عامل بروز اعتماد به نفس نمی داند، اما نشان می دهد قسمتی بزرگ از این خصوصیت به ژن فرد اختصاص دارد که می تواند در برابر فشارهای زندگی از خود مقاومت نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha