در لایحه بودجه دولت تعهد كرده است ما به‌ التفاوت قیمت آب و برق و گاز را در سال آینده به شركتهای آن بپردازد اما در مورد هزینه بیمارستانها این تعهد را نكرده است.

رئیس كمیسیون بهداشت:دولت مانند آب و برق مابه‌التفاوت هزینه‌های سلامت مردم را بپردازد
امیدوار رضایی در گردهمایی، روسای هیئت مدیره های نظام پزشكی سراسر كشور در تالار اجتماعات انستیتو پاستور ایران افزود: با وجود كسریهای اعتبار بخش سلامت صنف پزشكی همواره مطالباتش را در جلسات مطرح می‌كند نه در بیرون با این حال دولت نتوانست برای رفع كسریهای بخش سلامت و افزایش اعتبارات این بخش در بودجه سال آینده كاری بكند.
وی ادامه داد: اگر چه بعد از تصویب طرح برداشت 500 میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی در مجلس، دولت با فرستادن اصلاحیه‌ای بر لایحه بودجه 420 میلیارد تومان به بودجه‌های وزارت بهداشت اضافه كرد اما سرانه درمان كه بخش عمده اعتبارات حوزه سلامت است در لایحه بودجه 5/1 درصد كاهش یافته است.
وی گفت: اعتبار مربوط به بیمه روستائیان نیز از 500 میلیارد تومان امسال به 400 میلیارد تومان در سال آینده كاهش یافت و یارانه دارو از 224 میلیارد تومان به 212 میلیارد تومان كاهش پیدا كرد با این حال دولت در بخش آب و برق و گاز به شركتهای آب و برق و گاز تعهد داده است كه مابه التفاوت هزینه‌های آنها را در سال آینده می‌پردازد اما برای بخش سلامت و بیمارستانهای دولتی چنین تعهدی نداده است.
رضایی افزود:‌ ما در مجلس تلاش می‌كنیم مسئله سلامت نیز حداقل مانند آب و برق و گاز دیده شود، چندین بار خواستیم این مسئله را در صحن علنی مطرح كنیم كه با مقاومت رئیس جلسه مواجه شدیم، تلاش ما این بود كه مابه التفاوت سرانه درمان بودجه با سرانه واقعی به عنوان بدهی دولت به شركتهای بیمه محسوب شود و بعدا (در قالب متمم یا روشی دیگر) سازمانهای بیمه بدهی خود را از دولت بگیرند.
رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه كرد: در مورد قیمت تمام شده خدمات با توجه به اختلاف نظر وزارت بهداشت و نظام پزشكی ما می‌توانیم یك مشاور بی طرف در كمیسیون بهداشت بگیریم و رقم دقیق قیمت تمام شده خدمات درمانی را به دست آوریم اما مسئله این است كه رقم سرانه افزایش نیافته است.
وی گفت: در لایحه بودجه سال آینده 800 میلیارد تومان به درآمد اختصاصی بیمارستانها كه سال گذشته حدود 3 هزار میلیارد تومان بود اضافه شده است در حالی كه رقم سرانه درمان 5/1 درصد كم شده است معنای آن افزایش پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم است و این همان تناقض آشكار لایحه بودجه با قانون برنامه چهارم توسعه است.
نماینده مسجد سلیمان افزود: بیمه‌ها باید از افزایش سرانه درمان دفاع كنند و دیون و تعهدات خود را افزایش دهند و این شجاعت را داشته باشند تا طلبكار دولت شوند و بر اساس مستندات كارشناسی حقشان را از بودجه عمومی كشور بگیرند و گرنه پرداخت از جیب مردم بیشتر می‌شود و خود بیمه‌ها، مردم و بیمارستانهای كشور خسارت می‌بینند.
رضایی اضافه كرد: در این صورت بیمارستانهای فقیر دولتی مجبورند به طور مداوم بیماران را برای تهیه دارو و لوازم پزشكی به بیرون از بیمارستان هدایت كنند.
وی گفت: با این وجود در لایحه بودجه سال آینده حمایتهایی برای ساخت بیمارستان در بخش خصوصی داده شده است، وامهایی برای ساخت این بیمارستانها در نظر گرفته شده است و حتی دولت تعهد كرده است زمین رایگان به بیمارستانهای جدید بدهد اما با وجود این تشویقها تا زمانی كه پزشك راضی نباشد و نقش و تعهد بیمه ها مشخص نشود و بیمه ها به پزشكان اعتماد نداشته باشند سیستم اصلاح نمی‌شود.
وی افزود: جامعه پزشكی چه در مجلس باشد چه در دولت و چه در نظام پزشكی همگی باید در یك جبهه باشیم و تلاش كنیم دولت سلامت مردم را در اولویت كاری خود قرار دهد.
رضایی اضافه كرد: ما هر چه تلاش كردیم در دولتهای قبل هم نتوانستیم سلامت را به اولویت دولتها تبدیل كنیم و تا این دیدگاهها عوض نشود بقیه كارها اصلاح نمی‌شود، زیرا در دولت وزیر بهداشت فقط یك رای دارد و در اقلیت است و قاطبه دولت وزرای اقتصادی هستند كه دید سلامت نگر ندارند.
وی گفت:‌ مسئله دیگر رعایت قانون است، قانون اساسی و قانون توسعه چهارم و چشم انداز 20 ساله، اگر قانون اشكال دارد برای اصلاح آن مسیر قانونی وجود دارد اما نمی‌شود هر كس به هر دلیل شخصی، سلیقه‌ای و با این تصور كه قانون غلط است یا عملی نیست اجرای آن را ول كند.
رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اصل 44 قانون اساسی یكی از اصول مهم این قانون است كه بر اساس آن دولت باید تصدی امور را به بخش خصوصی واگذار كند، این بند از قانون مورد تاكید مقام معظم رهبری است و ایشان به علت اجرا نشدن آن بسیار ناراحت هستند، نباید دولت و مجلس در واگذاری امور به مردم مقاومت كنند.
وی گفت: بر اساس این قانون باید كارهای مردم به مردم و نهادهای صنفی و مردمی واگذار شود البته باید نظارت باشد،نهادهای مردم هم باید در كنار مسئولیت پذیری و تصدی، نظارت هم بر حسن اجرای قانون داشته باشند، افزایش اختیار و مسئولیت پذیری دو روی یك سكه هستند اما این جهتگیری كلان نظام است.
وی افزود: در مورد بند« ك » تبصره 14 لایحه بود كه بر اساس آن دولت خواستار لغو حق تعرفه گذاری خدمات پزشكی سازمان نظام پزشكی شده است، این بند بر خلاف قانون نظام پزشكی است كه مصوب مجلس است كه خوشبختانه در كمیسیون بهداشت و كمیسیون تلفیق مغایر قانون و غیر بودجه‌ای عنوان شد و حذف شد و امیدواریم در صحن علنی نیز همین رای به تصویب نهایی برسد.
وی گفت: سرانه درمان باید حتما به هر طریق ممكن افزایش یابد اما متاسفانه ما همین سرانه كم را هم خوب مدیریت نمی‌كنیم و مردم از ما انتظار دارند.
وی افزود: سازمانهای بیمه‌گر باید به پزشكان اعتماد كنند، اعتماد بیمه‌ها به پزشكان حتما به نفع آنهاست، این شیوه بازرس گذاشتن در بیمارستانها و دیده بان گذاشتن مال دو قرن پیش است الان سیستمهای جدید دیجیتالی و IT آمده است.
رضایی گفت:‌ همه ما در سیستم سلامت مسئولیم و باید نقد را از هر جا كه باشد بپذیریم و گرنه در تاریكی حركت می‌كنیم.
رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین از تلاش مجلس برای برقراری معافیت تحصیلی برای پزشكان عمومی برای ادامه تحصیل مانند دیپلمه ها خبر داد.
پیش از سخنان رضایی، باقری لنكرانی، وزیر بهداشت به پرسشهای چند نفر از اعضای شورای عالی نطام پزشكی در مورد علت افزایش نیافتن سرانه درمان در لایحه بودجه و تلاش دولت برای لغو حق تعرفه گذاری خدمات پزشكی سازمان نظام پزشكی سوالاتی مطرح كردند و وزیر بهداشت نیز به این سوالات پاسخ داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha