شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 16266

رییس اداره زئونوز وزارت بهداشت با اشاره به انتقال عفونت سالمونلایی از لاك پشت‌ها و ماهیها، حیوانات وحشی را مخازن زئونوز‌ها برشمرد و افزود: ناقل برخی از زئونوزها بندپایان هستند كه در این صورت بیماری بومی خواهد شد.

دكتر محمدرضا شیرزادی در نشست خبری روز ملی مبارزه با بیماریهای مشترك بین انسان و حیوان با اشاره به اینكه ناقل بیماری تب دانگ پشه‌ای به نام آئدس است، گفت: این بیماری در پاكستان و عربستان وجود دارد. این در حالی است كه تب خونریزی دهنده كریمه كنگو نیز در ایران بومی بوده و هرچند در سیستان و بلوچستان گزارش شده است در همه جای كشور نیز وجود دارد.

وی گرفتاری مشاغل خاص را از ویژگی‌های زئونوز (بیماریهای مشترك بین انسان و حیوان) برشمرد و یادآور شد: زئونوز بیشتر در دامداران، كشاورزان، دامپروران و پرسنل صنایع غذایی و پاستوریزه دیده می‌شود.

رییس اداره زئونوز وزارت بهداشت با بیان اینكه همیشه مخزن بیماری، دام نیست و زنجیره انتقال انسان به انسان هم وجود دارد، ‌افزود: بسیاری از این بیماری‌ها چون هاری و جنون گاوی با میزان مرگ و میر بالایی (100 درصد كشندگی) همراه است.

دكتر شیرزادی ادامه داد: برخی از زئونوزها نظیر تب خونریزی دهنده كریمه كنگو در بیمارستان از بیمار به پرسنل منتقل می‌شود.

وی درباره بیماری سالك هم توضیح داد:70 تا 80 درصد سالك كشوری از نوع روستایی است كه مخزن آن جوندگان وحشی است. ناقل سالك، پشه خاكی است كه در زباله‌ها، نخاله‌های بیمارستانی و اصطبل‌ها رشد و تكثیر می‌كنند.

رییس اداره زئونوز وزارت بهداشت كنترل سالك را منوط به همكاری بیشتر شهرداریها و دهداری‌ها برشمرد و افزود: بسیاری از بیماریهای مشترك بین انسان و حیوان نظیر تب مالت، تب خونریزی دهنده كریمه كنگو و سالك واكسن انسانی ندارد.

دكتر شیرزادی با بیان اینكه با گسترش واكسن دامی تب مالت طی چند سال اخیر شاهد كاهش چشمگیر موارد حیوانی آن بوده‌ایم،‌گفت: همچنین انسان آلوده، مخزن سالك شهری و جوندگان، مخزن سالك روستایی هستند كه از طریق پشه خاكی منتقل می‌شوند و التیام زخم‌ حاصل از نیش پشه خاكی یك سال به طول می‌انجامد كه طی این مدت مشكلات روحی روانی را برای فرد به همراه دارد. سپس جوشگاهی در محل ضایعه باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اینكه اصفهان به عنوان كانون‌های شایع سالك در دنیا همواره مطرح بوده است، گفت: با برنامه ریزی و اجرای طرح آزمایشی میزان بروز سالك 50 درصد كاهش یافته است.

رییس اداره زئونوز وزارت بهداشت موارد بروز سالك در سال جاری را 26 هزار و 824 مورد و در سال گذشته 26 هزار و 400 مورد دانست و افزود: عوامل گوناگونی چون مشكلات كشاورزی، تغییرات‌ آب و هوایی، شهرسازی در محل لانه جوندگان و مهاجرت افراد به كانونهای آلوده باعث شده كه میزان بروز موارد جدید سالك در كشور افزایش یابد.

دكتر شیرزادی با اشاره به تظاهرات متفاوت بیماریهای مشترك بین انسان و حیوان گفت: گرفتاری مغزی، كما، مرگ، تظاهرات جلدی، خونریزی دهنده، ریوی و گوارشی همگی از تظاهرات زئونوزها به شمار می‌روند.

وی تماس مكرر و مستمر با دام و فرآورده‌های دامی را از دیگر ویژگی‌های زئونوز (بیماریهای مشترك بین انسان و حیوان) برشمرد و افزود: در مناطق روستایی دامداران و دامپروران و در مناطق شهری برخی حیوانات زیانبار چون موشها، سگ‌های ولگرد و گربه‌ها به وفور یافت می‌شوند.

رییس اداره زئونوز وزارت بهداشت با بیان اینكه زئونوزها مخازن گوناگونی دارند، افزود: پیش از این گوسفند را منبع تب مالت می‌دانستند اما امروزه ثابت شده گاوها به صورت گسترده تب مالت را منتقل می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha