عضو انجمن اورولوژی ایران، بی‌اختیاری ادرار را از جمله شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژی زنان عنوان كرد و با تاكید بر انجام منظم ورزش‌های لگنی، پیاده‌روی و شنا به منظور تقویت عضلات لگن و جلوگیری از بی‌اختیاری ادراری، به زنان توصیه كرد كه از انجام ورزش‌های سنگین به دلیل افزایش فشار بر كف لگن خودداری كنند.

ورزش‌های لگنی، پیاده‌روی و شنا در جلوگیری از بی‌اختیاری ادرار موثرند

دكتر نرگس در گفت‌وگو با ایسنا، بی‌اختیاری ادرار را از جمله بیماری‌های شایع اورولوژی زنان در سنین باروری عنوان كرد و گفت: اغلب به دلیل شل شدن عضلات كف لگن به دنبال زایمان‌ها، كنترل ادرار با مشكل مواجه می‌شود. به این ترتیب كه فشار به كف لگن و اختلال در گردن مثانه، دفع ادرار را با مشكل مواجه می‌كند.

وی، تكرر ادرار و ادرارهای اورژانسی را از جمله عوارض بی‌اختیاری ادرار دانست و ادامه داد: به این ترتیب عطسه، سرفه، انجام حركات جهشی و افزایش فشار داخل شكم باعث ایجاد ضعف ادرار می‌شود.

این متخصص اورولوژی با بیان این كه با توجه به تست‌های مارشال، شرح حال بیمار و علایم بیماری در مورد چگونگی درمان بی‌اختیاری‌های ادرار تصمیم‌گیری می‌شود، افزود: علایم ادرار اورژانسی بی‌اختیاری ادرار در بیماران دیابتی شدیدتر می‌شود و بی‌اختیاری را به شكلی تركیبی تبدیل می‌كند و برای درمان آن علاوه بر جراحی، درمان‌های خوراكی نیز باید در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای آن دسته از مبتلایان به بی‌اختیاری ادرار كه بیماری‌های زمینه‌ای دیگری ندارند نیز درمان‌های خوراكی در نظر گرفته می‌شود. به این ترتیب پس از جراحی و رفع نقص آناتومیك، داروهای كاهش تكرر ادرار تجویز می‌شود و همچنین با آموزش ورزش‌هایی به بیمار به تدریج مصرف داروها كاهش می‌یابد و در جهت كنترل بیشتر تلاش می‌شود.

این متخصص اورولوژی با تاكید بر انجام ورزش‌های لگنی چه در زمان قبل از ازدواج و چه پس از آن، به منظور تقویت عضلات لگن و جلوگیری از بی‌اختیاری ادراری، ادامه داد: به این منظور علاوه بر ورزش‌های لگنی، پیاده‌روی، شنا و فشار متقابل بر روی هر پا توصیه می‌شود. این چنین ورزش‌هایی در كاهش علایم این بیماران چه مجرد و چه متاهل بسیار مفید است.

این عضو انجمن اورولوژی به زنان توصیه كرد كه از انجام ورزش‌های سنگین به دلیل افزایش فشار بر كف لگن خودداری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha