افزایش جمعیت و کاهش میزان آب، در زندگی میلیون‌ها انسان و تشدید جنگ و نزاع در منطقه خاورمیانه تاثیر خواهد داشت. یک بررسی و تحقیق جدید نشان داد: رشد اقتصادی و امنیت جهانی و اجبار تعداد زیادی از مردم برای مهاجرت به شهرهای بزرگ در حال حاضر، تهدیدات جدی هستند که میزان آب موجود در کشورهای خاورمیانه را تا 25 سال آینده بدتر خواهند کرد.

سلامت نیوز:افزایش جمعیت و کاهش میزان آب، در زندگی میلیون‌ها انسان و تشدید جنگ و نزاع در منطقه خاورمیانه تاثیر خواهد داشت. یک بررسی و تحقیق جدید نشان داد: رشد اقتصادی و امنیت جهانی و اجبار تعداد زیادی از مردم برای مهاجرت به شهرهای بزرگ در حال حاضر، تهدیدات جدی هستند که میزان آب موجود در کشورهای خاورمیانه را تا 25 سال آینده بدتر خواهند کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد، در منطقه خاورمیانه که محل زندگی 350 میلیون انسان است، بنیاد منابع جهانی شروع به مطالعه و تحقیق روی شدت و حدت گونه ای از موج‌های هوایی کشنده و گرمی کرد که که به نظر می‌آید علت دمای بالای هوا هستند.
این سازمان اعلام کرد : کمبود آب یکی از علل اصلی جنگ داخلی سوریه در سال 2011 بود. در واقع خشکی و کمبود آب در سوریه شبیه کاتالیزوری عمل کرد و شعله آتش جنگ داخلی و ناآرامی‌ها را در این کشور روشن کرد.
گزارش‌ها حاکی از آن است که براساس این استدلال منابع آبی روبه کاهش در سوریه و سوء مدیریت شدید منابع آبی؛ 1.5میلیون
انسان را تحت فشار قرار داده است. در درجه اول کشاورزان زمین‌هایشان و دامداران راه معیشت و درآمد خود را از دست داده اند و در نتیجه به مناطق شهری مهاجرت کرده و سبب گسترش بی ثباتی عمومی در سوریه شده‌اند.
موسسه جهانی تحقیقات آبی جدیدا جایگاه چهاردهم را از 33 کشور کم آب در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (Mena)به کشور سوریه داده است.
«منا» (Mena) به منطقه ای از خاورمیانه اطلاق می‌شود که شامل کشورهای بحرین، کویت، قطر، امارت متحده عربی، فلسطین، عربستان سعودی، عمان، ایران و لبنان می‌شود.
سخنگوی این بنیاد افزوده: شرکت ها، زمین‌های کشاورزی و مردم ساکن در کشورهای Mena به میزان بسیار زیادی در مقابل کوچکترین تغییرات حاصل شده در میزان منابع آبی آسیب پذیر هستند.
مولفان می‌گویند: «تقاضای جهانی برای آب به منزله موجی از بحران در دهه‌های آتی است. رشد سریع جمعیت سبب افزایش مصرف آب توسط مردم، زمین‌های کشاورزی و شرکت‌ها خواهد شد. جمعیت زیادی برای به دست آوردن منابع انرژی بیشتر به شهرها می‌آیند و طبقه متوسط نوظهور شهری برای به دست آوردن آب به جوش و خروش خواهند افتاد، این نیاز به منظور تهیه و تولید منابع غذایی بیشتر و تولید نیروی برق آنها را به تکاپو می‌اندازد. »
آنها می‌افزایند:« اما مشخص نیست که در آینده مناطق پرآب و کم آب خاورمیانه کدام کشورها هستند. انتظار می‌رود تغییرات آب و هوایی سبب خشک‌تر‌شدن بعضی از مناطق و مرطوب تر شدن بعضی دیگر شود. بارش‌ها به طور فوق‌العاده‌ای در بعضی مناطق افزایش و در مناطقی کاهش خواهد یافت. در این صورت جمعیت این کشورها با خطرات بزرگی چون طوفان یا خشکسالی مواجه خواهند شد.
این گزارش می‌گوید:« خاورمیانه در حال حاضر مستعد نزاع‌های آبی است» و می‌افزاید:« آب همچنین علت مهمی برای نزاع‌های قدیمی بوده است. دولت عربستان سعودی می‌گوید مردم این کشور تا سال 2016 کاملا به واردات غلات و حبوبات نیازمند خواهند شد که این به منزله تغییری بزرگ در نیازهای آنها و افزایش نیاز آنها در طی این سالهاست.با توجه به خطر تقلیل منابع آبی ؛ شورای ملی جاسوسی آمریکا می‌نویسد: مشکلات آبی می‌تواند نقش اصلی را در ایجاد بزرگ ترین خطرات از جمله؛ عدم ثبات کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه بازی کند و سبب شکست حکومت‌ها و دولت‌ها شود.»
منابع آبی خاورمیانه به میزان بسیار زیادی به سفره‌های
آب زیرزمینی وابسته است ؛ منابعی که اکنون از حد اخطار و هشدار هم خشک تر هستند. موسسه بین‌المللی توسعه پایدار تخمین زده وسعت رودهای کشور اردن تا سال 2100 میلادی به میزان 80 درصد کوچکتر خواهد شد و منابع آب‌های سطحی با افزایش تقاضا در آینده کمتر خواهند شد. در کشور عربستان سعودی، سفره‌های آب زیرزمینی تجدیدناپذیر منبع اصلی آبی هستند.
در گزارشات اخیر موسسه بروکینگز ؛ تصاویر ماهواره ای و بررسی‌های اقلیمی نشان می‌دهد: در حال حاضر حوزه رودخانه ای «دجله – فرات» سریع‌تر از هر جای دیگری در کره زمین در حال خشک شدن است، این وضعیت تنها با خشکسالی و کاهش آب‌های شیرین در شمال هند که بین سال‌های 2003 تا 2009 رخ داد و به طور تقریبی 117 جریب آب شیرین ذخیره شده از دست رفت قابل قیاس است.
آلودگی رودخانه دجله که خطری جدی برای ذخایر آب شیرین در دسترس در عراق است به دلیل زهکشی آب در زمین‌های کشاورزی و تخلیه فاضلاب شهرهای نزدیک بغداد اتفاق افتاده است.»
در حوزه آبی سنا در یمن، جداول آب‌های موجود زیرزمینی، میزان منابع آب زیرزمینی را به ازای هر سال با شش متر کاهش نشان می‌دهند و دولت اقدامات پیشگیرانه قابل بحثی را از پایتخت شهر آغاز کرده است.
در مصر مصرف و تقاضا برای آب از نرخ رشد جمعیت پیشی گرفته است. این کشور هر سال، آب کمتری از میزان مصرف هر نفر دارد. بر اساس آمارهای دولتی میزان سالیانه سرانه مصرف منابع آبی در این کشور از میزان متوسط 660 متر مکعب به ازای هر نفر در سال 2013 بوده است که این رقم 2500 متر مکعب بیشتر از همین آمار در سال 1947 بوده است.
تا به حال کمبود آب در مصر سبب شده بود که در مناطقی منابع آبی تنها به چند ساعت در روز محدود شوند، اما امسال برای اولین بار، منابع آبی چندین شهر کوچک به طور کلی پایان یافت.
سرزمین‌های اشغالی، سوریه، ترکیه، ابوظبی و تعداد دیگری از دولت‌های کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا تا به حال به مردم خود هشدار داده اند و از آنها خواسته اند که اقدامات احتیاطی بیشتری با توجه به گرمای شدیدی که شهرهایشان را احاطه کرده اتخاذ کنند.اوایل امسال هزاران نفر در هند و پاکستان در اثر گرمای بی سابقه کشته شده اند.
کارشناس آب و هوایی و الجزیره‌ای، ماهی تبت –اوول می‌گوید: در گذشته، ما معمولا به جای موجی از گرما ؛ وزش بادهای گرمی (سیراکوس) را از صحرا تجربه می‌کردیم، اما حالا شرایط آب و هوایی بدی را در هر زمانی از سال و با شدت‌های مختلف شاهد هستیم. موج گرما در کشور الجزیره امسال 40 روز طول کشید.
وی می‌افزاید: «دلیل کم آبی کنونی در مناطق کم آب خاورمیانه، اسراف بسیار زیاد آن در بخش کشاورزی است. به علاوه تعداد زیادی از افراد پولدار چاه‌های خودشان را برای استخراج آب از سفره‌های آب زیرزمینی در سراسر این مناطق کم آب حفر کرده‌اند. این امر منجر به پمپاژ سفره‌های آب زیرزمینی و آلودگی آب‌های سطحی در شهرهایی نظیر دمشق شده است.
تحلیلگران در این گزارش اصرار به قطع یارانه آب برای زمین‌های بزرگ کشاورزی، افزایش قیمت انرژی برای کاهش پمپاژ بیشتر آب‌های زیرزمینی و استفاده از تکنولوژی آبیاری هوشمند دارند که راه‌های پیشنهادی برای کاهش مصرف آب در زمین‌های کشاورزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha