رییس اداره زئونوز(بیماری‌های مشترك بین انسان و دام) مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی انباشته شده، لانه جوندگان، طویله‌ها، اصطبل‌ها، زیرزمین منازل، پشت كمدها و خانه‌های قدیمی را محل مناسبی برای تكثیر و رشد پشه خاكی (ناقل سالك) برشمرد و افزود: مخزن سالك روستایی، موش صحرایی و مخزن سالك شهری انسان آلوده است.

با این توضیح كه پشه خاكی پس از گزش موش صحرایی و یا انسان آلوده با خونخواری مجدد انسان، بیماری را منتقل می‌كند، اظهار كرد: این پشه در هنگام روز غیرفعال است و فعالیت آنها در اوایل شب و غروب آفتاب افزایش می‌یابد. از این رو افراد ساكن در مناطق و كانون‌های آلوده باید حین خروج در شب هنگام از لباس‌های پوشیده با آستین بلند و یقه بسته و دوركننده حشرات استفاده كنند.

وی، با تاكید براستفاده از پشه بندهای آغشته به حشره كش‌ها در هنگام خواب شبانه گفت:70 درصد موارد سالك در ایران روستایی است كه به طور اساسی در استان‌های اصفهان، كرمان، فارس، خوزستان، ایلام، هرمزگان، خراسان شمالی و جنوبی و سمنان هستند.

رییس اداره زئونوز (بیماری‌های مشترك بین انسان و دام) مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با بیان اینكه موارد سالك در استان‌های شمال و شمال غرب كشور نظیر كردستان، همدان، مازندارن، گیلان و آذربایجان غالبا انتقالی است نه محلی، افزود: سالك شهری هم در شهرهای بزرگی چون مشهد مقدس، نیشابور، سبزوار، سمنان، قم ، تهران،‌ شیراز، اصفهان، كرمان، بم و یزد دیده می شود كه مخزن بیماری، فرد مبتلا است.

شیرزادی با اشاره به تغییرات اقلیمی و جوی كره زمین و مساعد شدن شرایط برای رشد و تكثیر پشه خاكی در سراسر دنیا گفت: با این وجود تغییرات قابل ملاحظه‌ای به لحاظ افزایش شیوع سالك در كشور رخ نداده و همواره تغییرات میزان بروز سالك در كشور تابع منحنی سینوسی بوده است.

وی افزود: بر این اساس آخرین شمار مبتلایان سالك در سال 87، 26هزار و 824 مورد بوده كه اكثرا در استان‌های كرمان، خراسان رضوی، ایلام و فارس بوده‌اند و در سال 86 ، 26 هزار و 493 مورد و در سال 85 هم 24 هزار مورد سالك در كشور گزارش شده است.

رییس اداره بیماری‌های مشترك بین انسان و دام مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با تاكید بر ضرورت آموزش همگانی برای افزایش میزان آگاهی مردم گفت: انباشته شدن زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی شرایط را برای رشد و تكثیر پشه‌های خاكی فراهم می‌كند.

دكتر شیرزادی جونده كشی و سمپاشی را از برنامه های وزارت بهداشت برای پیشگیری از بروز سالك در كشور برشمرد و افزود: در شهرستان بم از كانون‌های آلودگی، بیماریابی و آموزش فعال خانه به خانه انجام شد؛ این در حالی بود كه با درمان و پانسمان محل زخم سالك هم امكان دسترسی مجدد پشه خاكی به محل زخم به صفر رسانده شد.

وی، ادامه داد: در مناطق روستایی اصفهان هم برای كنترل سالك روستایی در چهار شهرستان مقادیر قابل توجهی از موش‌های صحرایی كه در نزدیكی منازل مسكونی سكونت داشتند با كمك بسیج و سایر ارگان‌ها معدوم شدند و بدین ترتیب شمار مبتلایان سالك در اصفهان به نصف كاهش یافت.

رییس اداره زئونوز(بیماری‌های مشترك بین انسان و دام) مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، به مسافران تابستانی كه عازم مناطق و كانون‌های آلوده سالك هستند توصیه كرد كه در هنگام غروب آفتاب از لباس‌های پوشیده ( آستین بلند و یقه بسته) و دور كننده حشرات و پشه بندهای آغشته به حشره كش استفاده كنند.

دكتر شیرزادی، درمان سالك را درمان هم‌زمان كرایوتراپی و تزریق آمپول گلوكاتین برشمرد و به ایسنا گفت: هم اكنون مدت‌هاست كه بر روی تهیه واكسن سالك كار می‌شود.

وی، سالك را بیماری انگلی تك سلولی و بومی كشورمان دانست و با تاكید بر ضرورت همكاری ارگان‌های مختلف برای جمع آوری به موقع زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی و بهسازی محیط در پایان یادآور شد: هر زخم یا ضایعه پوستی كه بهبودی آن بیش از 10 روز به طول انجامد نیازمند درمان و مراجعه به پزشك است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha