رئیس اداره باروری سالم وزارت بهداشت از تهیه بسته پیش‌نویس مشاوره سقط جهت جلوگیری از این اقدام خبر داد و گفت: اجرای این بسته تا پایان سال اجرایی می‌شود.

آمار سقط غیرقانونی از قانونی بیشتر است

سلامت نیوز:رئیس اداره باروری سالم وزارت بهداشت از تهیه بسته پیش‌نویس مشاوره سقط جهت جلوگیری از این اقدام خبر داد و گفت: اجرای این بسته تا پایان سال اجرایی می‌شود. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ،محمد اسلامی در رابطه با برنامه‌های وزارت بهداشت برای جلوگیری از سقط‌ های غیرقانونی و غیرشرعی اظهار داشت: در این رابطه در گذشته ما برنامه خاصی نداشتیم و از سال پیش این مسئله پس از سیاست‌های ابلاغی در اولویت کاری وزارت بهداشت قرار گرفت.


وی در رابطه با موضوع سقط جنین گفت: به طور کلی این موضوع را می‌توان در سه دسته تقسیم بندی کرد، دسته اول کسانی که دچار سقط خود‌به خودی شده و گاهی آنقدر علائم آن در زنان خفیف است که متوجه سقط نشده و آن را با خونریزی قاعدگی اشتباه می‌کنند چه بسا بر این اساس افراد زیادی خواهان بارداری بوده ولی دچار سقط خودبه‌خودی شدند.


رئیس اداره باروری سالم وزارت بهداشت ادامه داد: دسته دوم در رابطه با موضوع سقط در زنانی است که باردار می‌شوند و پس از بارداری متوجه بیماری خود شده و بر همین اساس پس از اخذ مجوز از پزشکی قانونی، اقدام به سقط جنین می‌کنند.
اسلامی بیان داشت: دسته سوم در رابطه با موضوع سقط جنین در زنانی است که به هر دلیل ناخواسته باردار شده و اقدام به سقط جنین به صورت غیرقانونی می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت به گروه اول کمک کرده که با متوجه شدن در تأخیر قاعدگی بارداری خود را چک کنند و تحت مراقبت قرار گیرند تا سقط خودبه‌خودی انجام نشود، افزود: برای دسته دوم نیز مراقبت‌های پیش از بارداری پیش‌بینی شده و آمادگی بارداری در آنها کنترل می‌شود که اگر مادر بیمار است یا قبل از بارداری درمان شود و یا بارداری با درمان بیماری همراه باشد و آسیبی به جنین وارد نشود.


رئیس اداره باروری سالم وزارت بهداشت تصریح کرد: برای دسته سوم که بارداری ناخواسته داشته و تمایل به سقط دارند، در واقع باید بررسی کرد که کجاها می‌‌توان به آنها دسترسی یافت. برخی از این افراد به واحدهای ما مراجعه می‌کنند و می‌خواهند به بارداری خود خاتمه دهند که تحت مشاوره قرار می‌گیرند.


اسلامی با بیان اینکه حداکثر سعی ما در دسته سوم این بوده که بارداری آنها حفظ شود و به سقط فکر نکنند، گفت: البته ما باید به طریقی به این افراد دسترسی یابیم. در این دسته هدف ما برای پیشگیری از سقط 100 درصد نیست چرا که دسترسی به آنها نیز 100 درصد وجود ندارد ولی از بین مراجعه کننده‌ها به مراکز، اقدام به مشاوره جهت پیشگیری از سقط می‌کنیم.


وی با تأکید بر اینکه فرهنگ سازی جهت پیشگیری از سقط حائز اهمیت است، افزود: باید افراد از اینکه سقط چه آسیب‌هایی به آنها وارد می‌کند، آگاهی یابند. در مراکز بهداشتی رو در رو در مورد مسئله تهدید سلامت و سقط مشاوره ارائه و آسیب‌های جسمی،‌ روانی،‌ اجتماعی و معنوی سقط نیز مطرح می‌شود.
رئیس اداره باوری سالم وزارت بهداشت از تهیه بسته پیش‌نویس مشاوره سقط جهت جلوگیری از این اقدام خبر داد و اعلام کرد: این بسته در حال حاضر توسط وزارت بهداشت تهیه شده و یک برنامه جهت جلوگیری از سقط های عمومی به شمار می‌رود.


اسلامی گفت: این پیش‌نویس اخیرا تهیه شده ولی هنوز اجرایی نشده است که ان‌شا‌الله این بسته اجرای آن امسال آغاز خواهد شد و در محتوای درسی ارائه دهندگان خدمات وزارت بهداشت نیز گنجانده می‌شود.


وی افزود: این واحد درسی برای بهورز،‌ کاردان،‌ کارشناس و پزشک در دوره‌های آموزشی و بازآموزی ارائه می‌شود.
به گفته رئیس اداره باوری سالم وزارت بهداشت مبنای بسته مشاوره جلوگیری از سقط، سیاست‌های کلی جمعیت و سلامت است.


اسلامی خاطر نشان کرد: همه اقدامات ما در بحث جمعیت یکی از اجزای طرح تحول در بخش بهداشت است و در کل کشور اجرایی می‌شود.
وی در مورد اینکه گفته می‌شود آمار سقط جنین غیر قانونی 40 برابر سقط جنین قانونی است، تصریح کرد: این آمار نادرست است و نمی‌توان آمار قطعی در این زمینه داد ولی آمار سقط غیر قانونی از قانونی در کشور بیشتر است ولی نمی‌توان گفت چند برابر بوده چرا که در بررسی صحت عدد تردید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha