سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۳

پژوهشگران آلمانی دریافتند که ترس از امتحان رایحه ای دارد که حتی در سطح ناخودآگاه افراد دیگر احساس می شود و می تواند واگیردار باشد.

باتوجه به فصل امتحانات آخر سال گروهی از دانشمندان دانشگاه دوسلدوف آلمان دریافتند که غیر ممکن است که دانشجویان و دانش آموزان بتوانند ترس شبهای امتحان و یا یک آزمون مهم مثل کنکور را مخفی کنند.

به گفته این محققان ترس از امتحان نه تنها بو دارد و می توان رایحه آن را بو کشید بلکه می تواند مسری باشد و پس از آنکه توسط سطح ناخودآگاه افراد دیگر حس شد به آنها نیز منتقل شود.

در این بررسیها، رفتار 49 دانشجو مورد پژوهش قرار گرفت و مشخص شد که نه تنها حیوانات بلکه حتی انسان نیز می تواند بدون اینکه نیاز به حرف زدن باشد با بدن خود ارتباط برقرار کند. این برقراری ارتباط به خصوص از طریق پیامهای شیمیایی که از بدن ساطع می شود موسوم به "فرورمونها" انجام می شود. "فرورمون" ماده ای شیمیایی است که بوی بدن جانواران را می سازد.

این دانشمندان به منظور کشف سیگنالهای بدنی دانشجویان و دانش آموزان زمانی که درحال امتحان دادن هستند عرق این گروه از دانشجویان را یک ساعت قبل از امتحان شفاهی پایان سال جمع آوری کردند و سپس عرق همین دانشجویان را قبل از انجام یک فعالیت فیزیکی عادی نمونه برداری کردند.

سپس این نمونه ها را به گروهی دیگر از دانشجویان دادند و از آنها خواستند که بوی آنها را درک کنند. گروه دوم دانشجویان هیچ تفاوتی را میان بوی دو نمونه تشخیص ندادند اما تصویربرداری از مغز آنها با استفاده از رزونانس مغناطیسی نشان داد که مغز این گروه پس از بو کشیدن دو نمونه واکنشهای مختلفی را بروز داده است.

براساس گزارش روزنامه تلگراف، در واکنش به بوی نمونه عرق قبل از امتحان که ناشی از ترس بود در مغز گروه دوم فضاهای مربوط به احساسات اجتماعی در کورتکس کمربندی و دایره مخروطی روشن شدند. بنابراین به نظر می رسد که ترس، موادی را آزاد می کند که اضطراب را انتقال می دهند و زمانی که تنفس می شوند قدرت درک را تحریک کرده و به این ترتیب موجب می شوند که تشویش و اضطراب به دیگران منتقل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha