این روزها که مردم به سلامت بسیاری از محصولات غذایی از آب گرفته تا آبلیمو و برنج و مرغ و ... به دیده تردید مینگرند مجوز جدیدی که سازمان غذا و دارو به دو برند روغن خوراکی دستکاری شده ژنتیکی داد موج جدید از نگرانی را بوجود آورد .

اقدام قابل تاملِ وزارت بهداشت در اعطای مجوز واردات به محصولات سرطان زا

سلامت نیوز: این روزها که مردم به سلامت بسیاری از محصولات غذایی از آب گرفته تا آبلیمو و برنج و مرغ و ... به دیده تردید مینگرند مجوز جدیدی که سازمان غذا و دارو به دو برند روغن خوراکی دستکاری شده ژنتیکی داد موج جدید از نگرانی را بوجود آورد .

در حالیکه بسیاری از این محصولات را مردم کشورمان به اعتماد آرم استاندارد مصرف میکردند و نتیجه دقیقا برعکس و بر ضد سلامتشان شد امروز در اقدام قابل تامل سازمان غذا و دارو به محصولاتی مجوز ورود داد که قبلتر بسیاری از کارشناسان نسبت به عواقب جبران ناپذیر آن هشدار داده بودند.

حسین رستگار مدیر کل آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو در تازه ترین خبرها از صدور مجوز دو مورد روغن خوراکی تراریخته (دستکاری شده ژنتیکی ) خبر داد و افزود :مجوز ورود این محصولات، اخیرا صادر شده چون تازه سال گذشته ضوابط آن تدوین شد و قبل از آن، آیین نامه ای درمورد اینگونه محصولات وجود نداشت.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو مجوز ورود محصولات خام تراریخته را به کشور نمی دهد خاطر نشان کرد : این کار برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و سازمان غذا و دارو فقط مسوولیت صدور مجوز ورود فراورده های غذایی را بر عهده دارد.

رستگار در حالی از صدور مجوز برای چند محصول دستکار ی شده ژنتیکی دیگر خبر میدهد که مشخص نیست این محصولات با برچسب و هولوگرام مشخصی که به مصرف کننده این اطلاع را بدهد که در حال خرید و استفاده چه محصولی هستند وارد بازار میشود ؟

پیش از این عباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر رعایت چارچوب های زیست محیطی از سوی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرده بود : تولید محصولات تراریخته شوخی بردار نیست؛چرا که کنترل صفات جدید ژنتیکی ایجادشده در آینده با هزینه‌های سنگین انجام شدنی است و معلوم نیست که موفق به کنترل آن شویم.

قبلتر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست هم واردات ذرت و روغن سویای تراریخته را از نظر سازمان حفاظت محیط زیست غیرقابل قبول دانسته و  تاکید کرده بود: جی ام او ها یا مواردی که در ژنتیک آن دستکاری می‌شود،بدون هیچ کنترلی درسال‌های گذشته به کشور وارد شده است که این امر باعث ایجاد بیماری‌های خطرناک در کشور می‌شود.

در بند «ج» ماده 5 قانون نیز «مسؤولیت حفاظت از سلامت انسان و بررسی ارزیابی مخاطرات احتمالی موجودات زنده تغییرشکل‌یافته‌ای که به مصرف غذای انسان می‌رسد و همچنین مسؤولیت شناسایی و اتخاذ تدابیر لازم در مورد موجودات زنده‌ای که به طور مستقیم و غیرمستقیم برای انسان بیماری‌زا می‌باشد بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی » گذاشته شده است و معلوم نیست این تدبیر در کجای اعطای مجوز ورود به کشور محصولات دستکاری شده ژنتیکی اتخاذ شده.

گفتنی است اثرات محصولات دستکاری شده ژنتیکی بر ابتلای افراد به بیماری هایی نظیر بروز آلرژی بخصوص در کودکان به اثبات رسیده است و این در حالیست که اثرات خطرناک تر که همان ابتلا به سرطان ها است هنوز دقیقا به اثبات نرسیده است اما کارشناسان در کشورهای مختلف دنیا نسبت به بروز عواقب جبران ناپذیر مصرف این گونه محصولات هشدار داده اند.

در نهایت این سوال مطرح میشود که استفاده از محصولات تراریخته که روش آسان و ارزانتری برای تامین محصولات غذایی هستند ولی هنوز کارشناسان زیادی بر سر سلامت این محصولات با چالشهای جدی مواجه اند تنها راهکار تامین غذایی کشور است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha