بلندپایه‌ترین مقام بهداشتی سازمان ملل درباره مبارزه با آنفلوآنزای خوکی گفت: متوقف‌کردن روند گسترش این ویروس در جهان دیگر ممکن نیست.

در آغاز اجلاس کنکون، تنها انگلیس پیش‌بینی کرد که تا پایان تابستان شمار موارد روزانه ابتلا به این بیماری در این کشور به 100 هزار خواهد رسید. دکتر مارگارت چان رئیس سازمان بهداشت جهانی در سخنان آغازینش در ابتدای کنفرانس گفت: همانطور که امروز شاهدیم و درحالی که بیش از 100 کشور موارد بیماری را گزارش می‌دهند، وقتی یک ویروس قوی که باعث اپیدمی گسترده شده ظاهر شد، متوقف کردن روند گسترش آن ممکن نیست.

او تأکید کرد که اکثریت خیلی بزرگ بیماران تنها علائم خفیفی را تجربه می‌کنند و ظرف یک هفته کاملاً بهبود می‌یابند که اغلب بدون معالجه پزشکی صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان بهداشت جهانی گفت که زنان باردار و افرادی که مشکلات جسمی عمیق‌تر دارند بیش از دیگران در معرض خطر عواقب ابتلا به ویروس قرار دارند و در صورت ابتلا باید تحت نظر قرار گیرند.

از زمانی که زنگ‌های خطر ابتدا در باره آنفلوآنزای خوکی به صدا در آمد، دو ماه می‌گذرد. ویروس آنفلوآنزای خوکی از آن زمان وارد بیش از 100 کشور شده، بیش از 70 هزار نفر را آلوده کرده و جان بیش از 300 نفر را در سراسر جهان گرفته است.

به گفته کارشناسان مشکل اصلی اینجاست که هنوز واکسن مؤثری برای آنفلوآنزای خوکی ساخته نشده است. آمار مبتلایان به ویروس آنفلوانزای خوکی در نقاط مختلف دنیا از جمله کشورهای آسیای شرقی و خاورمیانه نیز رو به گسترش است.

وزارت بهداشت کویت هم روز پنجشنبه از شناسایی یک مورد جدید ابتلا به آنفلوانزای خوکی در این کشور و افزایش شمار مبتلایان به این بیماری به 18 نفر خبر داد. در مراکش نیز 18 مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی تا روز پنجشنبه دوم ژوئیه (یازده خرداد) تأیید شد.

همچنین سازمان بهداشت ماکائو نیز روز پنج‌شنبه از شناسایی 8 مورد جدید ابتلا به آنفلوانزای خوکی در این منطقه و افزایش شمار مبتلایان به این بیماری به 42 نفر خبر داد. بر همین اساس یک جوان 19 ساله، یک دانشجوی محلی که اخیراً از یونان بازگشته است، یک زن استرالیایی و دو نفر از ساکنان محلی از جمله موارد جدید ابتلا به آنفلوآنزای خوکی هستند. همچنین سازمان بهداشت ماکائو افزود: 124 نفر دیگر که با مبتلایان در ارتباط بودند، تحت مراقبت و آزمایش قرار دارند.

از سوی دیگر، بیماری مهلک آنفلوانزای خوکی اولین قربانی خود را در کشور السالوادور گرفت. کارشناسان سازمان جهانی بهداشت هشدار داده‌اند بیماری آنفلوانزای خوکی برای همه خطرناک است چرا که ویروس آن می‌تواند از انسان به انسان و حتی از انسان به حیوان انتقال پیدا کند. در میان کشورهای جهان مکزیک و آمریکا بیشترین لطمه را از این بیماری متحمل شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha