پژوهشگران آمریکایی با آزمایش بر روی موشها دریافتند که کافئین موجود در قهوه تا حد چشمگیری سطوح غیر عادی پروتئینی را که عامل بروز بیماری آلزایمر است را کاهش می دهد.

محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی به موشهای پیری که علائم بیماری آلزایمر در آنها ایجاد شده بود معادل پنج فنجان قهوه در روز کافئین دادند. در این آزمایشات مشخص شد که مصرف روزانه کافئین تاحد چشمگیری اختلالات حافظه ای ناشی از آلزایمر را بهبود بخشیده است.

این دانشمندان نشان دادند که کافئین در سنین سالمندی، سطوح غیرعادی پروتئینهایی که با بیماری آلزایمر در ارتباط هستند را هم در مغز و هم در خون کاهش می دهد.

این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "یافته های جدید ما نشان می دهد که کافئین موجود در قهوه می تواند به عنوان یک درمان مناسب برای آلزایمر در مراحل پیشرفت بیماری باشد به خصوص که به اعتقاد بیشتر مردم کافئین یک داروی امن است که به راحتی وارد مغز می شود."

براساس گزارش ساینس دیلی، آزمایش بر روی 55 موش اصلاح ژنتیکی شده پیر نشان داد که کافئین به سرعت پروتئین "بتا آمیلوئید" را در خون کاهش می دهد و بلافاصله اثرات این کاهش در مغز ظاهر می شود. کاهش این پروتئین موجب افزایش قدرت شناختی و بازگشتن حافظه موش پیر شد به طوری که پس از انجام آزمایشات رفتاری تائید شد که اختلال حافظه موشهای بین 18 تا 19 ماه (برابر با سن حدود 70 سالگی در انسان) حداکثر به میزان 50 درصد بهبود یافته است.

در این بررسیها موشهای مبتلا به آلزایمر به سه گروه تقسیم شدند. به گروه اول روزانه 500 میلی گرم کافیئن معادل پنج فنجان قهوه، به گروه دوم روزانه 14 فنجان چای و به گروه سوم 20 فنجان از نوشیدنهای رقیق دیگر داده می شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha