کریستال‌های مایع را که در صفحه نمایش ابزارهای دیجیتال به کار می‌روند، می‌توان به عنوان وسیله‌ای سریع و ارزان برای تشخیص زودهنگام آلزایمر مورد استفاده قرار داد.

سلامت نیوز:کریستال‌های مایع را که در صفحه نمایش ابزارهای دیجیتال به کار می‌روند، می‌توان به عنوان وسیله‌ای سریع و ارزان برای تشخیص زودهنگام آلزایمر مورد استفاده قرار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، گروهی از پژوهشگران دانشگاه شیکاگو از کریستال‌های مایع به‌عنوان آشکارساز پروتئین دخیل در توسعه بیماری‌های تحلیل برنده اعصاب مانند آلزایمر استفاده کرده‌اند.با این روش جدید ساده تر و کم‌هزینه‌تر می توان فیبرهای پروتئین را در مراحل اولیه شکل گیری آنها تشخیص داد.

پایگاه اینترنتی futurity.org که بازتاب‌دهنده پژوهش های برتر دانشگاهی است، به نقل از خبرنامه دانشگاه شیکاگو نوشته است که با این روش می‌توان فیبریل‌های آمیلوئید را در زمانی که آنها برای اولین بار شروع به رشد کرده‌اند، شناسایی کرد. به گفته خوان دی پابلو، استاد مهندسی مولکولی دانشگاه شیکاگو، این روش علاوه بر آنکه راه تشخیصی آسان و ارزان است، دقت بالایی نیز دارد.

فیبریل‌های آمیلوئید، دانه‌های پروتئین هستند که با توسعه بیماری‌های تحلیل برنده اعصاب، از جمله هانتینگتون، پارکینسون، آلزایمر و همچنین بیماری جنون گاوی و دیابت نوع 2 مرتبط هستند و در دیابت نوع 2 به لوزالمعده آسیب می‌رسانند.دانشمندان برای مطالعه در مورد شکل‌گیری این دانه‌ها با مشکل بسیار ریز بودن مضر‌ترین فیبریل‌ها مواجه هستند که حتی نمی‌توان از میکروسکوپ اپتیکی برای مشاهده آنها استفاده کرد. بنابراین دانشمندان برای این منظور به روش های مبتنی بر پراکندگی فلوئورسنس یا پراکندگی نوترون متکی می شوند که بسیار پیچیده و پرهزینه است.

در روش جدید که جزئیات آن در ژورنال Advanced Functional Materials منتشر شده است، دانشمندان از واکنش کریستال مایع نسبت به اختلال ایجاد شده روی سطح آن استفاده می کنند.پژوهشگران با استفاده از لایه‌ای از مولکول‌های کریستال مایع به نام 5CB و اِعمال مواد شیمیایی به این لایه 5CB که مولکول ها را در جهتی قرار دهد که جلوی عبر نور گرفته شود، می توانند وجود دانه‌های سمی پروتئین را آشکارسازی کنند.

به گفته پروفسور دی پابلو در صورت توسعه این روش می‌توان با استفاده از نمونه‌های کوچک از خون یا مایعات دیگر بدن انواع بیماری‌های مرتبط با این فیبریل‌های ریز را تشخیص داد. این روش تشخیصی با همکاری انستیتو مهندسی مکانیک دانشگاه شیکاگو و پژوهشگرانی از دانشگاه ویسکانسین به‌وجود آمده است و به زودی امکان تشخیص به‌موقع آلزایمر را فراهم می‌آورد و سبب پایین آمدن سرعت پیشرفت بیماری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha