مردی نابینا پس از کاشت قسمتی از دندان خود در چشم راستش توانست پس از چهار سال برای اولین بار همسر خود را ببیند. این بیمار انگلیسی با کمک یکی از دندانهای پیشین بینایی خود را بازگرداند.

مارتین جونز در سال 1997 در اثر حادثه ای در حین کار یکی از چشمها و بینایی چشم دیگر را به طور کامل از دست داد. پاشیده شدن آلومینیوم مذاب دلیل نابینایی این بیمار اعلام شده است.

اما طی عملیات جراحی شگفت انگیزی بینایی چشم راست جونز بازگردانده شد. طی این جراحی قسمتی از دندان پیشین وی به عنوان نگهدارنده لنزی طبی که با کمک سلولهای پوستی خود بیمار به دست آمده بود استفاده شد. به گفته پزشکان این نوع از جراحی کمتر از 50 بار در انگلستان با موفقیت به انجام رسیده است.

پس از وقوع حادثه ای که منجر به نابینایی بیمار شد پزشکان با تلاش زیاد توانستند چشم راست وی را با وجود نابینایی حفظ کنند و پس از گذشت 12 سال با انجام جراحی جدید بینایی را نیز به این چشم آسیب دیده بازگرداندند.

دندانی که در این جراحی مورد استفاده قرار می گیرد تغییر شکل داده و به شکل چنگکی در قسمت هسته ای لنز طبی قرار گرفته و آن را نگه می دارد. دلیل استفاده از نسوج دندانی در این فرایند، احتمال پس زده شدن بافتهای پلاستیکی توسط سیستم ایمنی بدن بیمار است.

لنز مورد نیاز نیز با استفاده از کاشت قسمتی از پوست داخلی گونه بیماری درون چشم نابینا به وجود آمد. این سلولهای پوستی به مدت چند ماه درون چشم وی قرار گرفتند تا زمانی که سلولهای جدیدی با نیاز خونی مستقل در چشم به وجود آمدند. در نهایت چنگک ساخته شده از دندان در پشت این سلولها جاسازی شد و قسمتی از سلولهای پوستی از چشم خارج شدند تا جای کافی برای شکل گیری سلولهای جدید فراهم آید.

بر اساس گزارش تلگراف، در انتها نیز جراحان با ایجاد شکافی در قرنیه شبیه سازی شده امکان ورود نور به درون چشم فرد را به وجود آوردند. این جراحی هشت ساعت به طول انجامید و در کلینیک بینایی ساسکس انگلستان انجام گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha