سلامت نیوز:رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران با هشدار نسبت به فروش بدون نسخه داروهای خواب آور و آرامبخش در داروخانه های کشور گفت: خود درمانی، توجه به توصیه های افراد غیر متخصص و تهیه داروهای مذکور از داروخانه ها بدون نسخه پزشک از علل عمده شیوع اختلالات خواب در جامعه به شمار می رود که این امر مخل بهداشت روان است.


دکتر احمد جلیلی با اعلام این خبر افزود: از آنجا که اختلالات خواب نه یک بیماری که یک علامت تلقی می شود که از وجود یک مشکل جسمی یا مشکلات روانی در افراد خبر می دهد، تنها در صورت درمان علت بی خوابی می توان نسبت به درمان آن اقدام کرد که این مساله در تخصص روانپزشکان است.


وی با اشاره به اینکه در دستور مصرف برخی داروهای خواب آور قید شده که تنها به مدت 10 روز می بایست از این داروها استفاده شود، اظهار داشت: در مواقعی برخی افراد بدون توجه به نحوه صحیح مصرف، این داروها را بدون نسخه پزشک از داروخانه تهیه کرده، سال ها از آن استفاده می کنند که این روند منجر به اعتیاد به دارو و مزمن شدن بیماری شان می شود.


به گفته رییس انجمن علمی روانپزشکان ایران، بیماری های روانی، مشکلات جسمی، نامساعد بودن مکان و شرایط خواب، سرما، گرما، آلودگی های صوتی و سر و صدای اطرافیان از عمده علل اختلال خواب به شمار می رود.


وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد تنظیم طبیعی خواب خود را به هم زده، شب ها به مدت طولانی از اینترنت و ماهواره استفاده می کنند و روزها دیر از خواب بیدار می شوند که بر اساس نتایج پژوهش های علمی این روند در طولانی مدت منجر به بیماری های قلبی- عروقی و ابتلا به سرطان می شود.


دکتر جلیلی ادامه داد:  هرچند برهم ریختن ریتم طبیعی خواب در میان جوانان شایع تر است، اما تجربه نشان می دهد، جوانانی که شب ها تا دیر وقت بیدار می مانند و روزها می خوابند در خواب سایر افراد خانواده خود نیز اختلال ایجاد می کنند.


وی تصریح کرد:  به دلیل شیوع پدیده اختلالات خواب در جامعه، انجمن روانپزشکان ایران موضوع سی و دومین همایش سالانه خود را اختلال خواب انتخاب کرده که قرار است، متخصصان و صاحبنظران در این زمینه به بحث و هم اندیشی بپردازند.


گفتنی است، " سی و دومین همایش سالیانه انجمن علمی روانپزشکان ایران " با تمرکز بر "اختلالات خواب" 21 تا 24 مهر ماه امسال در سالن همایش های بیمارستان میلاد تهران برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha