درخواست عربستان از سالمندان و زنان باردار برای تأخیر سفر به خانه خدا به علت شیوع آنفلوآنزای خوکی، لغو ادای فریضه حج یا تأخیر آن از سوی برخی کشورهای اسلامی از اخبار مهم هفته گذشته جهان اسلام بوده‌اند.

عربستان از سالمندان و زنان باردار خواسته فریضه حج امسال را به علت شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی به تأخیر بیندازند.

سالمندان و زنان باردار سفر حج خود را به تأخیر بیندازند

خالد مرغلانی سخنگوی بهداشت عربستان اعلام کرد: با توجه به شیوع ویروس آنفلوآنزای خوکی و با توجه به تهدید جهانی این بیماری، از کسانی که بیش از سایرین آسیب پذیر هستند مانند زنان باردار و سالمندان خواسته می شود این بیماری را جدی گرفته و برای حفظ سلامتی خود، سفر به خانه خدا را با تأخیر انجام دهند.
 
ویروس آنفلوآنزای خوکی به بسیاری از کشورها راه یافته و با توجه به اینکه امکان شیوع این بیماری در اماکن شلوغ و پر ازدحام بسیار بیشتر است، از این رو برخی کشورها سفر به خانه خدا را به علت ازدحام جمعیت و ابتلا به این بیماری لغو کرده و برخی دیگر نیز آن را به تأخیر انداخته اند.

مفتی عربستان نسبت به استعمال دخانیات در مسجدالحرام هشدار داد

مفتی اعظم عربستان با اشاره به ضرورت احترام به مسجدالحرام، در مورداستعمال دخانیات در حیاط آن هشدار داد. شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ با اشاره به اینکه مسجدالحرام بقعه ای محترم است و حیاط آن نیز باید مورد احترام قرار گیرد، گفت: برخی افراد در مسجدالحرام به ویژه  حیاط آن که مکانی برای اقامه نماز است، به استعمال دخانیات می پردازند.

وی با اشاره به افزایش پدیده استعمال دخانیات میان شهروندان عربستانی و زائران خانه خدا در حیاط مسجدالحرام، افزود: استعمال دخانیات بلایی برای اسلام و مسلمانان است و امراض بسیار و ضررهای زیادی دارد.
مفتی عربستان در ادامه نسبت به افزایش این پدیده هشدار داد و بر عدم مجاز بودن استعمال دخانیات در مسجدالحرام تأکید کرد تأکید کرد.

مصافحه حجاج خانه خدا در فلسطین تحریم شد

شیخ احمد شوباش به منظور جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی فتوای تحریم بوسیدن و در آغوش گرفتن کسانی را که از خانه خدا بازمی‌گردند صادر کرد.

پایگاه الکترونیکی شورای رادیو و تلویزیون رسمی فلسطین اعلام کرد: شیخ احمد شوباش مفتی شهر نابلس در نوار غربی طی فتوایی از مردم این شهر خواست از در آغوش گرفتن و بوسیدن کسانی که از خانه خدا بازمی گردند، خودداری کنند تا از امکان ابتلا به بیماری آنفلوآنزای خوکی در امان باشند.

وی تصریح کرد: بوسیدن و در آغوش گرفتن برای گرامی داشتن افرادی است که از خانه خدا بازمی گردند، اما این در شرایط کنونی غیر مشروع است، زیرا احتمال ضرر و زیان آن بسیار زیاد است و چون این بیماری از طریق تنفس و لمس کردن به فرد سالم منتقل می شود، بنابراین بهتر است که برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری از این اعمال خودداری شود.

تونس سفر به خانه خدا را لغو کرد

به دنبال اشاعه ویروس آنفلوآنزای خوکی در عربستان سفر به خانه خدا در تونس لغو شد. تونس تصمیم لغو سفر به خانه خدا را در برای جلوگیری از ابتلای زائران خانه خدا از آنفلوآنزای خوکی اعمال کرد.

آژانسهای مسافرتی ویژه حج سالانه حدود 30 هزار زائر به عربستان برای ادای مناسک حج اعزام می کردند که امسال با تدابیر دولت تونس سفر به این کشور لغو شد. این امر خسارتهای بسیاری برای آژانسهایی داشته که سالانه حدود 30 هزار زائر را به عربستان اعزام می کردند.

ابوبکر اخزوری وزیر امور دینی تونس با اشاره به اینکه هفته گذشته سفر 8 هزار زائر خانه خدا لغو شده است، اظهار داشت: ماه گذشته 3 حاجی تونسی که از سفر خانه خدا بازمی گشتند، مبتلا به آنفلوآنزای خوکی بوده اند که اینک تحت مراقبتهای شدید بهداشتی قرار دارند.

پیش از این شیخ عثمان بطیخ مفتی تونس طی فتوایی نسبت به سفر به خانه خدا هشدار داد و گفت: اگر سفر از کشوری به کشور دیگر با مانع همراه باشد باید از سفر به آن کشور برحذر بود. این مانع می تواند، مسیر و راه، بیماری، یا دشمن باشد. بنابراین از نظر شرعی باید از سفر در این شرایط برحذر بود حتی اگر سفر با هدف زیارت و عبادت، تجارت و یا گردشگری انجام گیرد، لغو آن ضروری است.

سفر سالمندان و کودکان عمانی به خانه خدا لغو شد

وزارت اوقاف و امور دینی عمان اعلام کرد: برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزای خوکی، به سالمندان، بیماران، زنان باردار و کودکان اجازه سفر به خانه خدا نخواهد داد. این ممنوعیت در چارچوب تلاش برای سلامتی افراد جامعه عمان و توجه به زائران و تضمین سلامتی آنها عنوان شده است.

علاه بر نمایندگان این وزارت، پلیس عمان نیز از بیماران، سالمندان، زنان باردار و کودکان خواست تا سفر به خانه خدا را لغو کنند. تاکنون 4 نفر از شهروندان عمانی که از آمریکا به کشور بازگشته اند به این بیماری مبتلا شده اند.

در بحرین نیز رئیس پزشکی بعثه حج از زائران خانه خدا به ویژه زنان باردار، کودکان، افراد بالای 60 سال و مبتلا به بیماریهای خونی و مزمن خواسته سفر به خانه خدا را به تأخیر بیندازند.

شورای عالی علمی مراکش نیز درباره ادای فریضه حج اعلام کرده در شرایط کنونی که ویروس آنفلوآنزای خوکی به سرعت اشاعه یافته، سفر به خانه خدا با تأخیر و یا لغو همراه باشد تا از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی جلوگیری به عمل آید.

چادرهای ویژه حج میان زائران قطری توزیع می‌شود

با توجه به مشکلات زائران قطری برای استقرار در منی طی سال گذشته، از هم‌اینک چادرهای ویژه حج میان پیمانکاران قطر توزیع می‌شود تا بین زائران تقسیم شوند. کمیته امور حج قطر چادرهای ویژه حج برای منا در عربستان را از هم‌اکنون میان پیمانکاران این کشور توزیع می‌کند.

این در حالی است که سال گذشته مشکلات بسیاری برای حجاج قطری به وجود آمده بود و آنها برای بیتوته در منا با مشکل و کمبود چادر مواجه شده و سرگردان بودند. امسال این چادرها به تناسب نیاز حجاج میان آنها توزیع می‌شود تا مشکلات سال گذشته تکرار نشود.

همچنین کمیته امور حج عربستان شورایی برای بررسی مسکن حجاج در مکه مکرمه تشکیل داده است تا گستردگی اماکن اسکان زائران را مورد بررسی قرار داده و با توجه به نیاز آنها اقدام به تهیه اتاقهایی برای آنها کند.

مسلمانان اردن همچنان از زیارت خانه خدا استقبال می‌کنند

وزارت اوقاف اردن اعلام کرد: با وجود شیوع ویروس آنفلوآنزای خوکی درخواست سفر به خانه خدا نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش نیز رو به رو بوده است.

دکتر محمد رعود دبیرکل وزارت اوقاف و امور و مقدسات اسلامی اردk با اشاره به اینکه این وزارت در حال بررسی تدابیر مربوط به حج امسال است، یادآور شد: در آغاز ماه مبارک رمضان اسامی افرادی که می‌توانند به خانه خدا اعزام شوند، اعلام می‌شود. شیوع آنفلوآنزای خوکی در استقبال از زائران خانه خدا تأثیری نگذاشته است و حتی نسبت به سالهای گذشته نیز افزایش بیشتری داشته است.

سالانه 80 تا 100 هزار نفر از مسلمانان اردن به منظور ادای فریضه حج راهی خانه خدا می‌شوند که با توجه به شیوع ویروس آنفلوآنزای خوکی انتظار می‌رفت تا این تعداد در اردن کاهش یابد که نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش نیز یافته است. اردن به منظور مبارزه با این ویروس آموزشهای ویژه‌ای را برای زائران خانه خدا در نظر گرفته است تا از ابتلا به این بیماری در امان بمانند.

20 مسجد عربستان به تسهیلات ویژه معلولان مجهز می‌شوند

20 مسجد عربستان به منظور برآورده کردن نیازهای معلولان جسمی آماده و تسهیلاتی خاص به منظور اقامه نماز آنها ارائه خواهند کرد.

محمد عبدالقادر رئیس شورای اتاقهای عربستان از آغاز پروژه آماده سازی 20 مسجد در مکه به منظور استقبال از معلولان جسمی خبر داد و اظهار داشت: بر اساس توافقنامه های امضا شده میان شوراهای مختلف، طرح آماده سازی مساجد به منظور برآورده کردن نیازهای معلولان آغاز شده است.

وی با اشاره به آموزش کارمندان گفت: این آماده سازی از مسجد محمد آل سعود در جده آغاز شده که متناسب با نیازهای معلولان جسمی تغییر کرده اند و امکانات سهولت حرکت و استفاده از راهها برای آنها فراهم شده است. اینک 3 مسجد آماده شده اند و دیگر مساجد نیز به زودی از این طرح بهره مند می شوند.

این کار با هدف تسهیل رفت و آمد معلولان جسمی به ویژه در شهرهای جده، مکه و مدینه انجام می گیرد تا نیازهای آنها برآورده شود. طرح فوق شامل تسهیل ورود و خروج معلولان جسمی، فراهم کردن امکانات ویژه برای اقامه نماز آنها، فراهم آوردن آب برای وضو و همچنین تخصیص مکانی خاص برای آنها در مکانی مناسب نزدیک ورودی مساجد است .

مسلمانان از تخریب محیط زیست جلوگیری کنند

دکتر علی جمعه  مفتی مصر با اشاره به اینکه انسانها باید مسئولیت محافظت از محیط زیست را به عهده گیرند، از همه مردم خواست تا با مشارکت و همکاری از تخریب محیط زیست جلوگیری کنند. انسانها باید مسئولیت آبادسازی دنیا و محافظت از محیط زیست را به عهده گیرند و از نعمتی که خداوند به آنها داده است برای خدمت و سعادت استفاده کنند. نگهداری از محیط زیست مسئولیتی است که خداوند ثوابی بسیار برای آن قائل است.

وی با اشاره به اینکه انسان در هیچ زمان و مکانی نباید محیط زیست را آلوده و یا در امانتی که خداوند به او داده، خیانت کند، افزود: همه کائنات دارای حقوقی هستند و شریعت اسلام نیز نگهداری و محافظت از هستی را بر انسان واجب کرده است و می خواهد انسن در محیطی زندگی کند که هم تمیز و زیبا باشد و هم آزادی و کرامت در آن احساس شود.

مفتی مصر از همه مردم به ویژه مسلمانان خواست تا با مشارکت و همکاری از تخریب محیط زیست جلوگیری کنند و در ادامه یادآور شد: اسلام به طبیعت و هستی با احترام و عشق می‌نگرد. شریعت اسلام حد و مرزهایی برای محیط زیست قرار داده و خواستار توسعه و اصلاح آن شده است؛ به طوریکه دین اسلام بر کار، تفکر و بررسی اسرار هستی تشویق می‌کند.  

نمایندگان مصر خواستار برکناری شیخ الازهر شدند

به دنبال نشستن شیخ الازهر با رئیس رژیم اشغالگر اسرائیل پشت یک میز طی همایش گفتگوی ادیان در قزاقستان، نمایندگان مصر خواستار برکناری محمد سید طنطاوی از منصبش شدند.

در پی برگزاری همایش گفتگوی ادیان اول و دوم ژوئیه (10 و 11 تیرماه) در آستانه قزاقستان برگزار شد، محمد سید طنطاوی شیخ الازهر با شیمون پرز رئیس رژیم اشغالگر اسرائیل در یک میز واحد نشست، در حالی که برخی رهبران ادیان جلسه را به علت حضور پرز ترک کردند.

7 نفر از نمایندگان مصر خواستار استیضاح فوری شیخ الازهر از رئیس جمهوری این کشور شدند و اینکه مسئله شیخ الازهر و وزیر اوقاف مصر را بررسی کنند که در جلسه ای حضور داشتند که پرز در آن مراسم سخنرانی و حتی طنطاوی با او در یک میز نشست.

مصطفی بکری نماینده مستقل مصری اعلام کرد که خواستار عزل شیخ الازهر است زیرا عمل او اهانت به یک مؤسسه دینی را در پی داشته است .چطور او توانسته با کسی بنشیند که قاتل 2 هزار کودک بی گناه در قانا و خرابیهای بی شمار در فلسطین است. به دنبال افتضاحی که شیخ الازهر در مصافحه با پرز مرتکب شد، اینک با او در یک میز نشست. این یعنی الازهر رژیم اشغالگر اسرائیل را به رسمیت می شناسد و او با علم به این موضوع با او نشسته است. در حالی که این همایش گفتگوی ادیان بوده است نه خطابه سیاسی که پرز بتواند در آن شرکت کند.

این نماینده در ادامه یادآور شد: وی در همایش گفتگوی ادیان در نیویورک در نوامبر سال 2008 با پرز مصافحه کرد که جنجالهای بسیاری به دنبال داشت. طنطاوی در مقابل منتقدان گفت که پرز را نشناخته و با او مصافحه کرده که این مسئله باعث انتقاد فرهیختگان، اندیشمندان و سیاستمداران بسیاری شد. حال با چه توجیهی می تواند بگوید که در یک میز با او نشسته است.

مسلمانان و مسیحیان جهان مسجدالاقصی را زیارت کنند

قاضی القضات فلسطین از مسلمانان و مسیحیان جهان خواست تا برای نجات قدس و مسجدالاقصی به قدس سفر و از مسجدالاقصی بازدید کنند.

شیخ تیسیر تمیمی قاضی القضات فلسطین با اشاره به اینکه اینک زمان زیارت قدس و مسجدالاقصی است تا از شهروندان قدس حمایت شود، اظهار داشت: قدس پایتخت ابدی برای فلسطینیان است. شهروندان فلسطین قبول نمی‌کنند که قدس پایتختی بین‌المللی برای سه دین الهی باشد. زیرا آنها قدس را پایتخت سیاسی، ملی، دینی فلسطین می‌دانند.

شیخ تمیمی افزود: شهر قدس و مسجدالاقصی در معرض تعرض صهیونیستها قرار گرفته است و رژیم اشغالگر اسرئیل از تمامی وسایل موجود به این منظور و تحقق پروژه‌های خود استفاده می‌کند، به‌طوری‌که حتی توافقنامه‌های بین‌المللی را نادیده می‌گیرد. این در حالی است که یهودیان به مسجدالاقصی یورش می‌برند و با هماهنگی نگهبانان و پلیس صهیونیستی وارد مسجدالاقصی می‌شوند و مناسک دینی خود را به جا می‌آورند، اما به مسلمانان اجازه ورود نمی‌دهند.

شیخ تمیمی با اشاره به اینکه مسلمانان و مسیحیان باید جلوی سیاست اجباری شهروندان قدس را بگیرند، از آنها خواست تا برای نجات قدس و مسجدالاقصی به این شهر سفر کنند.

نخستین آموزشگاه مطالعات اسلامی زنان در قطر تأسیس شد

نخستین آموزشگاه مطالعات اسلامی زنان به منظور ساماندهی زنان بر اساس علوم شرعی و افزایش اطلاعات دینی و قرآنی آنها در قطر تأسیس شد.

وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر نخستین آموزشگاه تخصصی علوم شرعی ویژه زنان را که نخستین آموزشگاه از این نوع در قطر است، با هدف ساماندهی زنان و آموزش آنها از سوی کارشناسان و متخصصان شریعت در دوحه افتتاح کرد. هدف از این آموزشگاه ایجاد نسل قرآنی از زنان با استمداد از سنت نبوی بر اساس شیوه اعتدال و میانه روی و ساخت شخصیتهای زنان بر این اساس که قرآن در رفتار و اندیشه آنان متجلی شود، عنوان شده است.

تکنولوژی حفظ قرآن، ترتیل، آموزش تدبر در قرآن کریم، فهم و درک قرآن، مطالعه علوم قرآنی، تفسیر و علت نزول قرآن، زندگی بر اساس شیوه نبی اکرم، بهره گیری از احادیث نبوی، اشاعه اسلام به شیوه صحیح، دفاع و معرفی آن از دیگر اهداف این آموزشگاه عنوان شده است.

آماده سازی معلمان مسلمان زن برای ابلاغ رسالتهای خود و تعمیق ارزشهای اسلامی از دیگر اهداف تأسیس این آموزشگاه عنوان شده است. حفظ و تلاوت قرآن کریم، فقه، سیره نبوی، تفسیر قرآن، عقیده، صرف و نحو از دروسی است که در این آموزشگاه تدریس می‌شود.

فرهنگ گفتگو در عربستان اشاعه می‌یابد

نشست سه روزه "اشاعه فرهنگ گفتگو" با هدف توسعه فرهنگ گفتگو میان افراد و گروههای مختلف که از سوی مرکز گفتگوی ملی ملک عبدالعزیز تنظیم شده است، از شنبه 13 تیرماه به مدت سه روز در سالن کنفرانس ملک فیصل ریاض برگزار شد.

در این نشست موضوعات متعددی چون ارتباط گفتگو با آموزش و فرهنگ مورد بررسی قرار می‌گیرند. گفتگو و ارتباطات نیز طی این همایش بررسی خواهد شد. این نشست به منظور اشاعه و توسعه فرهنگ گفتگو میان افراد، گروهها، نهادها و سازمانهای مختلف همچنین ارتباط میان فرهنگها و تمدنهای مختلف برگزار می‌شود.

طی این نشست کارشناسان فرهنگی عربستان ساماندهی شده و تجارب خود را تبیین می‌کنند. این نشست فرصتی برای تبادل نظر کارشناسان مذکور خواهد بود و آموزشهای گروهی آنها بررسی می‌شود.

مسجد مهمترین پایگاه اشاعه فرهنگ گفتگو در جوامع اسلامی است

شیخ صالح بن عبدالعزیز آل شیخ در نشست "اشاعه فرهنگ گفتگو" در عربستان با اشاره به نقش مسجد در این زمینه، تأکید کرد: مسجد از مهمترین پایگاههای اشاعه فرهنگ گفتگو با اصول و ضوابط شرعی بر اساس مصالح امت مسلمان است .

شیخ صالح بن عبدالعزیز آل شیخ وزیر امور اسلامی، اوقات، دعوی و ارشاد عربستان در نشست "اشاعه فرهنگ گفتگو" اظهار داشت: گفتگو در زمینه مسائل دینی به علت نداشتن نظریه واحد میان گفتگو کنندگان گاهی اوقات با شکست مواجه می شود اما دین باید پل ارتباطی میان ادیان و پیروان آنها باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مسجد در اشاعه فرهنگ گفتگو از اهمیت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: هدف کلی از گفتگو دستیابی جامعه به وحدتی قوی و تحقق کامل روح اسلامی است. بنابراین گفتگو وسیله مهمی برای تحقق این هدف به شمار می رود. مسجد نقش سازنده و بزرگی در زمینه اشاعه فرهنگ گفتگو میان مردم دارد چرا که مسجد منبری از منبرهایی گفتگویی مهم و از مهمترین پایگاههای اشاعه فرهنگ گفتگو با اصول و ضوابط شرعی بر اساس مصالح امت محسوب می شود.

وی افزود: امام و خطیب مسجد نیز نقش مهمی در این زمینه دارند زیرا خطبه از بزرگترین وسایل تأثیرگذار در جامعه اسلامی است و رهبران دینی و قانونی باید به مسئله گفتگو توجه کرده و از آن به منظور ارتباط میان افراد و گروههای مختلف استفاده کنند.

برنامه سفیران گفتگوی فرهنگهای آیسیسکو بررسی شد

همایش سه روزه سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی (آیسیسکو) به منظور بررسی برنامه سفیران گفتگوی فرهنگها و تمدنهای آیسیسکو از پنجشنبه 11 تیر در تونس آغاز شد. دهمین دوره از همایش سازمان تربیت، علوم و فرهنگ اسلامی (آیسیسکو) به منظور ارائه گزارشهایی از شورای اجرایی و فعالیتهای سازمان در دو دوره نهم و دهم از پنجشنبه 11 تیرماه در تونس آغاز شد.

در این همایش نقش سازمان در حمایت از مؤسسات آموزشی، علمی، فرهنگی به ویژه در قدس و فلسطین مورد ارزیابی قرار گرفت. فعالیتهای سازمان آیسیسکو و برنامه های سفیران گفتگوی فرهنگها و تمدنها آیسیسکو از اهداف برگزاری این همایش عنوان شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha