چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۲

بروز اضطراب می‌تواند علل و انواع گوناگون داشته باشد اما در هر حال زندگی فرد را دچار اختلال و مشكل می‌كند.

برخی از انواع اضطراب‌ها علل و عوامل مشخصی دارند و برخی از آنها علت آشكاری ندارند.

به گفته محققان، گاهی اوقات ممكن است این اضطراب بسیار شدید باشد تا جایی كه زندگی عادی فرد را با مشكل مواجه كند.

قطعا شدت و علت بروز اضطراب در روش‌های به كار گرفته برای کاهش آن تاثیرگذار است، اما متخصصان با انتشار مقاله‌ای در مجله آنلاین "سایكولوژی امروز" اعلام كردند كه چند روش عمومی وجود دارد که می‌توان در تمام موارد برای تخفیف اضطراب، آنها را بکار برد. البته باید به خاطر داشت كه این روش‌های عمومی شاید به تنهایی قادر به کنترل اضطراب‌های شدید نباشند.

یكی از معمول‌ترین راه‌ها برای كاهش اضطراب استفاده از تكنیك «relaxation» (آرامش ورزی) است.

این تكنیك روشی بسیار عالی برای کنترل اضطراب است. از این روش عمدتا در جریان روان درمانی انواع اضطراب‌ها، وسواس‌ها و سایر اختلالات روانی یا ذهنی استفاده می‌شود. اما افراد می‌توانند با یادگیری این تكنیك بدون قرار گرفتن در جلسات روان درمانی، آرامش روزمره خود را تامین کنند.

استفاده طولانی مدت از این روش سبب حفظ آرامش روزمره در زندگی فرد شده و موجب می‌شود فرد کنترل بیشتری روی علائم اضطرابی خود داشته باشد. در این روش به فرد آموزش داده می‌شود به انبساط و شل کردن عضلات خود بپردازد. انقباض عضلات یکی از علائم اساسی اضطراب است و احساس چنین علائمی متقابلا شدت اضطراب فرد را افزایش می‌دهد.

یكی دیگر از شیوه های متداول كاهش اضطراب كنترل تنفس است.

تحقیقات نشان می‌دهد كه افراد در حالتهای اضطرابی تنفس درستی ندارند. دم و بازدم آنها معمولا به صورت سطحی انجام می‌پذیرد و خود این شیوه نادرست موجب می‌شود فرد دی‌اکسید کربن خود را به طور کامل تخلیه نکرده و اکسیژن کافی جایگزین آن نکند. به این ترتیب سطح اضطراب معمولا افزایش می‌یابد. با استفاده از این روش فرد یاد می‌گیرد دم و بازدم خود را به آرامی و با كنترل آگاهانه و ارادی انجام دهد.

نكته سوم از بین بردن افکار منفی برای کاهش اضطراب است. اغلب در جریان اضطراب هجوم افکار منفی ذهن فرد را دربرمی‌گیرد و این جریان تاثیر مخربی روی ذهن فرد و آرامش او دارد. برای کاهش اضطراب بهتر است فرد به این دسته از افکار خود توجه و آنها را شناسایی کرده و افکار مناسبی را جایگزین آنها كند.

یكی دیگر از راهكارهای مهم برای كاهش اضطراب، فعالیت كردن است. در زمانهایی که احساس نگرانی و اضطراب دارید بهتر است به کار و فعالیتی مشغول شوید. ذهن انسان در یک لحظه نمی‌تواند به چند موضوع متفاوت فکر کند. کاری پیدا کنید که برایتان سرگرم کننده باشد و مشغول شوید. این عمل باعث خواهد شد راحت‌تر با افکار اضطراب‌زا مبارزه کنید. در واقع خواهید توانست ذهن خود را از درگیر شدن با افکار منفی منحرف کنید و به کارهای دیگری بپردازید. در این میان باید تذكر داد كه نقش فعالیتهای منظم ورزشی برای کاهش اضطراب اثبات شده و بسیار مفید است.

ورزش کردن باعث خواهد شد که شما در مواجهه با شرایط اضطراب‌زا خونسردی و آرامش بیشتری داشته باشید. ورزش تاثیرات فیزیولوژیکی بر بدن دارد که این تاثیرات فیزیولوژیک فراهم کننده آرامش در افراد هستند.

محققان درعین حال توصیه می‌كنند كه از عامل اضطراب‌زا فرار نکنید.

فرار از چیزی که موجب اضطراب شما می‌شود شاید به طور موقتی شما را از تحمل اضطراب آسوده كند، ولی راه حل کاملا نامناسبی است که باعث می‌شود ریشه اضطراب در شما باقی بماند و در مراحل بعدی نیز از رویارویی با آن هراس داشته باشید. به این جهت تلاش کنید عاملی را که موجب اضطراب شما می‌شود شناسایی کنید و حتی‌الامکان با آن روبه رو شده و آنها را برای خود حل كنید. برای این منظور می توانید از متخصص و مشاور ماهر كمك بگیرید.

از جمله موارد دیگری كه می‌تواند به كاهش اضطراب كمك كنند این است كه عزت نفس و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید، در کارهای خود برنامه ریزی داشته باشید و از افراد آرام الگوبرداری كنید.

اگر با وجود بكار بردن روش‌های بالا بازهم احساس كردید كه نمی توانید اضطراب خود را تا حد مناسب كاهش دهید و هنوز با مشكل مواجه هستید می‌توانید از روشهای روان درمانی و دارو درمانی برای کاهش اضطراب استفاده كنید كه البته حتما باید با مشورت پزشك صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha