رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از اجرای دوره آزمایشی برنامه غربالگری بیماران قلبی در چهار شهر خبر داد و گفت: 46 درصد مرگ ایرانیان بر اثر بیماریهای قلبی - عروقی است.

سلامت نیوز: رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از اجرای دوره آزمایشی برنامه غربالگری بیماران قلبی در چهار شهر خبر داد و گفت: 46 درصد مرگ ایرانیان بر اثر بیماریهای قلبی - عروقی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،احمد کوشا افزود: بیماریهای قلبی - عروقی نخستین عامل مرگ و میر ایرانیان است و 46.1 درصد مرگ ومیر مردم ایران در سال بر اثر ابتلا به این بیماری ها رخ می دهد.

وی ادامه داد: افزایش نگران کننده گرایش مردم به مصرف فست فود و غذاهای چرب، شیرین و شور و مصرف ناچیز سبزی و میوه، افزایش کم تحرکی و ساکن شدن بیشتر افراد به خصوص کودکان و نوجوانان، مهمترین عوامل افزایش بیماریهای قلبی - عروقی و پایین آمدن سن ابتلا به این بیماری ها در کشور است.

کوشا گفت: بسیاری از کودکان امروز برخلاف نسل قبل که در کوچه ها ورزش و تحرک داشتند، حداکثر تحرکشان تکان دادن انگشت هنگام بازی با تبلت و کامپیوتر است و هیچ تحرک دیگری ندارند.


 85 درصد مردم کمتر از نیاز سبزی و میوه مصرف می کنند

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت افزود: 85 درصد مردم ایران کمتر از حد مورد نیاز سبزی و میوه مصرف می کنند، البته این آمار در استانهای مختلف متفاوت است و کمترین آ ن در استان چهارمحال وبختیاری است.

وی گفت: عامل مهم بروز بیماریهای قلبی - عروقی، مصرف دخانیات است، بیش از 11 درصد مردم کشور سیگار می کشند و مصرف قلیان نیز با تبلیغات گمراه کننده عرضه کنندگان آن به شکل نگران کننده ای رو به افزایش است و بیم آن می رود که نسل آینده از نسل امروز بیمارتر باشد.

کوشا ادامه داد: همه این عوامل باعث افزایش فشار خون، دیابت و به خصوص چاقی در بین ایرانیان شده و آینده خطرناکی را برای سلامت ایرانیان به تصویر می کشد.

 نمره خطرپذیری بیماریهای قلبی برای هر ایران

یرئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت به برنامه های این وزارتخانه برای کنترل بیماریهای قلبی - عروقی اشاره کرد و گفت: برنامه غربالگری و رتبه بندی میزان خطرپذیری ایرانیان نسبت به این بیماریها تدوین شده و تا یک ماه آینده پایلوت (دوره آزمایشی) آن در چهار شهر مراغه، نقده، بافت و شهررضا آغاز می شود.

وی افزود: مطابق این برنامه همه افراد بین 35 تا 70 سال به خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی - درمانی فراخوان می شوند و با بررسی میزان فشار خون، چربی خون، قند خون، وضعیت استعمال دخانیات و تحرک فیزیکی و سابقه خانوادگی یک نمره را که نشان دهنده میزان خطر بیماریهای قلبی در آینده است به آنها داده می شود.

کوشا گفت: به همه ایرانیانی که در این طرح شرکت می کنند، مشاوره و آموزش های لازم برای پیشگیری از بیماریهای قلبی داده می شود و افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند به مراکز پزشکی برای دارو درمانی و پیگیری های بیشتر ارجاع می شوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: این برنامه یک برنامه ملی است که بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی اجرا می شود. امیدواریم سال آینده بتوانیم بصورت ملی و در همه کشور این غربالگری را انجام دهیم و اگر این اتفاق بیافتد، انقلاب دوم نظام سلامت بعد از کنترل بیماریهای واگیر (در دهه 60 و 70 ) در شبکه بهداشتی - درمانی کشور رخ داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha