معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: دو درصد جمعیت کشور یعنی حدود 1.5 میلیون تن، دچار معلولیت های متوسط به بالا هستند که باید به آنان خدمات ارایه کنیم.

سلامت نیوز:  معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: دو درصد جمعیت کشور یعنی حدود 1.5 میلیون تن، دچار معلولیت های متوسط به بالا هستند که باید به آنان خدمات ارایه کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، حسین نحوی نژاد روز سه شنبه در چهارمین سمپوزیوم خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا افزود: یک میلیون و220 هزار معلول در کشور دارای شناسنامه اند و از خدمات بهزیستی استفاده می کنند.

این مقام مسوول در سازمان بهزیستی کشور، شمار معلولان تحت مراقبت در مراکز شبانه روزی بهزیستی را 37 هزار تن برشمرد.نحوی نژاد، ادامه داد: طی 10 سال اخیر تعداد مراکز شبانه روزی 10 درصد رشد داشته که این رشد به ویژه در بخش اعصاب و روان بوده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: مراقبت از بیماران اعصاب و روان وظیفه جدیدی به شمار می آید که به سازمان بهزیستی تحمیل شده است وهم اکنون 90 هزار بیمار روانی مزمن از این خدمات استفاده می کنند.نحوی نژاد در خصوص مراکز روزانه افزود: 77 هزار معلول، سالمند و بیمار از خدمات مراکز روزانه بهزیستی استفاده می کنند که سیاست ما نیز گسترش خدمات مبتنی بر جامعه است.وی اضافه کرد: 420 هزار معلول در روستاها تحت پوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه هستند؛ همچنین از بین 10 هزار دانشجوی تحت پوشش خدمات بهزیستی حدود سه هزار تن دچار کم شنوایی هستند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی اظهارداشت: عمل کاشت حلزون گوش برای حدود پنج هزار کودک کم شنوا انجام شده است و خدمات بعداز عمل جراحی در مراکز بهزیستی رایگان است.وی در ادامه به مشکلات سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: تمام مشکلات با پاسخگویی سخت از طریق وزارت خانه ها به بهزیستی واگذار می شود اما این سازمان ، هنگام دریافت مطالبات در صف آخر است؛ این در حالی است که از بهزیستی انتظار پاسخگویی می رود اماامکانات ارایه خدمات در اختیار این سازمان نیست.

نحوی نژاد با اشاره به وجود 700 سازمان مردم نهاد برای معلولان خاطرنشان کرد: بسیاری از این سازمان ها تداخل کاری دارند و کار تخصصی انجام نمی دهند؛ این سازمان ها تا زمانی که امکانات مالی واداری ندارند، فریادشان بلند است اما وقتی به این امکانات می رسند به کارمند تبدیل می شوند و سالی یک جشنواره برگزار می کنند.این مقام مسوول در سازمان بهزیستی،یاد آور شد: در کشورهای توسعه یافته جهت آموزش معلولان در مراکز روزانه ساعتی 37 یورو سرمایه گذاری می شود اما این رقم در کشور کمتر از 300 هزار تومان است.چهارمین سمپوزیوم خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا به مدت دو روز در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha