رئیس مركز تحقیقات آسم و آلرژی گفت استفاده از ماسك یكی از راههای حفاظت از خود در برابر آلودگی هوا است كه باید هر یك و نیم تا دو ساعت یكبار تعویض شوند.

در شرایط بحران آلودگی هوا ماسك باید هر دو ساعت یكبار تعویض شود

دكتر "مسعود موحدی" در گفت و گو با خبرنگار  ایرنا با بیان این مطلب افزود ماسكها چنانچه بیش از این مدت مورد استفاده قرار گیرند خود منبعی از آلودگی می‌شوند.

وی گفت ماسك‌های كاغذی به لحاظ اینكه آلاینده‌ها را از خود عبور می‌دهند به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند.

دكتر موحدی كه فوق تخصص آسم و آلرژی است، یادآور شد استفاده از ماسك های فیلتردار و ماسكی‌هایی كه دهان و بینی را بطور كامل پوشش می‌دهند به عنوان ماسك مناسب پیشنهاد می‌شود.

دكتر موحدی اضافه كرد: ماسكی كه اول صبح زده شود و تا عصر تعویض نشود هیچ گونه ارزش محافظتی برای فرد ندارد و باید آن را حداكثر هر دو ساعت یكبار تعویض كرد.

وی گفت : دو سوم آلاینده‌های فضای باز ناشی از دود اگزور اتومبیل ها است كه این دودها در فصول سرد سال كه جریان جابجایی هوا كمتر است در سطح وسیع تراكم می‌یابد و منجر به بروز بیماری‌های تنفسی در انسان می‌شود.

به گفته وی پایداری هوا و تجمع و تراكم آلاینده‌ها در سطح زمین می‌تواند مرگ و میر انسانها را به دنبال داشته باشد.

این آلاینده‌ها شامل ذرات گرد و غبارمعلق در هوا، تركیبات گاز گوگرد، نیتروژن، گوگرد، ازن، سرب و سایر آلاینده‌های موجود در هوا است.

دكتر موحدی اظهار داشت آلاینده‌های موجود در هوا هر كدام منجر به بروز مشكلاتی در انسان می‌شود به عنوان مثال آلاینده‌هایی همچون گوگرد و نیتروژن و ذرات گرد و غبار بیشترین تاثیر را بر دستگاه تنفسی دارند و بسته به طول مدت تماس و غلظت آنها سلامت فرد را تهدید می‌كنند.

رئیس مركز تحقیقات آسم و آلرژی یادآور شد افرادی كه بیشتر در معرض این تهدید قرار دارند شامل كودكان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، قلبی، كلیوی و كبدی هستند كه سیستم ایمنی بدن آنها در مواجهه با آلاینده‌ها آسب پذیرتر است.

تنفس در هوای آلوده منجر به بروز مشكلاتی در فرد می‌شود و نیاز به مصرف دارو و بستری شدن در بیمارستان وجود دارد و در مواقعی هم كه آلاینده زیاد باشد مشكلات حادتری ایجاد می‌شود و مواقعی هم منجر به مرگ و میر خواهد شد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha