آغاز اپیدمی آنفلوآنزای خوکی از مکزیک به بحرانی جهانی تبدیل شد به طوری که تعداد زیادی را آلوده کرد. کشورهای مختلف به منظور کنترل این بحران دور جدید برنامه های اقتصادی و پژوهشی را آغاز کرده اند که تاکنون نتیجه ای نداشته است.

جهان در حال حاضر بحرانهای متعددی را در پیش رو دارد که هر یک از آنها به تنهایی می تواند خسارات جبران ناپذیری را در زندگی انسانها به وجود آورد. بحران محیط زیست، اقتصاد، گرسنگی، حقوق بشر از جمله مشکلات بزرگی هستند که طی ماه های اخیر عضوی جدید نیز به آن افزوده شده است.

ویروس H1N1 که با نام رایج آنفلوآنزای خوکی شناخته می شود برای اولین بار در ماه آپریل سال 2009 به عنوان تهدیدی جهانی که قابلیت سرایت از انسان به انسان را دارد، شناسایی شد. این بیماری از کشور مکزیک آغاز شده و به تدریج در سرتاسر جهان گسترش یافت. تهدید این بیماری به اندازه ای بوده و هست که سازمان بهداشت جهانی برای اولین بار وضعیت هشدار خود را تا پنج ارتقا داد و اعلام کرد گسترش این بیماری در سطح جهانی امری حتمی خواهد بود.

چگونگی ابتلا به بیماری

میان ابتلا ویروس H1N1 و آنفلوآنزای معمولی شباهتهای بسیار زیادی وجود دارد. این ویروس توانایی کامل انتقال از فرد به فرد را داشته و از راه های اصلی این انتقال سرفه یا عطسه اعلام شده است. در عین حال لمس کردن اجسامی که قبلا توسط یک فرد مبتلا لمس شده است و سپس لمس کردن دهان یا صورت می تواند باعث سرایت بیماری شود. مدت زمانی که فرد مبتلا توانایی سرایت دادن بیماری را خواهد داشت از یک روز قبل از آغاز بیماری تا هفت روز پس از ابتلا به بیماری اعلام شده است که در عین حال این دوره در میان کودکان و خردسالان افزایش خواهد یافت. همچنین تا کنون اطلاعات دقیقی از اینکه آیا آشامیدن آب باعث ابتلا به بیماری خواهد شد یا خیر انجام نگرفته است اما اینگونه تصور می شود که ویروس H1N1 از طریق خوردن و آشامیدن توانایی انتقال نخواهد داشت.

آمار ابتلا به آنفلوآنزای خوکی و مرگ و میر در اثر آن در دنیا

- ایالات متحده
31 هزار و 114 نفر مبتلا و 187 مرگ
- مکزیک
10 هزار و 894 نفر مبتلا و 119 مرگ
- آرژانتین
دو هزار و 800 نفر مبتلا و 60 مرگ
- کانادا
9 هزار و 102 مبتلا و 36 مرگ
- شیلی
هشت هزار و 160 مبتلا و 21 مرگ
- استرالیا
6 هزار و 353 مبتلا و 13 مرگ
- انگلستان
هفت هزار و 447 مبتلا و هفت مرگ
- تایلند
دو هزار و 272 مبتلا و هفت مرگ
- اوروگوئه
510 مبتلا و پنج مرگ
- نیوزیلند
هزار و 195 مبتلا و سه مرگ
- کاستا ریکا
277 مبتلا و سه مرگ
- پاراگوئه
114 مبتلا و سه مرگ
- پرو
هزار و 27 مبتلا و دو مرگ
- ایران
یک نمونه ابتلا
علائم ابتلا به بیماری

علائم این بیماری مشابه علائم سرماخوردگی فصلی است و از مشخصه هایی مانند تب، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، بدن درد، سردرد، احساس سرما و احساس خستگی برخوردار است. با این حال برترین عامل مشخصه این بیماری در اکثریت افرادی که به آنفلوآنزای خوکی مبتلا شده اند اسهال و تهوع بوده است.

علائم ابتلا در کودکان کمی متفاوت تر از بزگسالان است. تنفس تند یا اختلال در تنفس، تمایل رنگ پوست به خاکستری یا آبی، ننوشیدن آب به اندازه کافی، تهوع شدید، عدم تعامل با افراد دیگر و یا خواب طولانی مدت، تغییر رفتار و زودرنجی و تب شدید و سرفه از علائمی است که در کودکان مبتلا به این بیماری مشاهده شده است. در صورت مشاهده چنین علائمی کودک در حالت اورژانس بوده و نیاز سریع به پزشک خواهد داشت.

چگونگی جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا

به گزارش مهر، پوشاندن دهان و بینی با استفاده از ماسک یا دستمال و تجدید آن طی دوره های زمانی تعیین شده از شیوه های پیشنهاد شده ای است که می تواند خطر ابتلا به بیماری را کاهش دهد. همچنین استفاده از ضد عفونی کننده های الکل دار دست و شستشوی مکرر دستها پس از لمس اجسام یا سرفه و عطسه نیز شیوه ای بسیار تاثیر گذار خواهد بود. افراد باید از لمس چشمها، بینی و دهان خود خودداری کنند و از برقراری تماس فیزیکی با افراد مبتلا به شدت پرهیز کنند. در صورت ابتلا به بیماری باید تا هفت روز از خروج از منزل خودداری کرد تا امکان سرایت بیماری به دیگر افراد کاهش پیدا کند.

داروهای پیشنهاد شده برای درمان آنفلوآنزای خوکی

داروهای ضد ویروسی مانند oseltamivir و zanamivir از انواع داروهایی هستند که به منظور درمان و یا پیشگیری ابتلا به این بیماری معرفی شده اند. این داروها با جلوگیری از تکثیر ویروس در بدن انسان، باعث تضعیف عامل بیماری شده و به تدریج آن را از بین می برد.


تا کنون در بیش از 133 کشور جهان نمونه هایی تایید شده از افراد مبتلا به آنفلوآنزای خوکی اعلام شده اند که تعداد مرگ در اثر ابتلا به این بیماری در بیش از 16 کشور از دو نفر تجاوز می کند. به صورت کلی تعداد مبتلایان در سرتاسر جهان 97 هزار و 357 نفر و تعداد افرادی که بر اثر بیماری جان خود را از دست داده اند 479 نفر اعلام شده است.

در حال حاضر گزارشها نشان می دهد ایالات متحده 31 هزار و 114 نفر مبتلا و 187 مرگ، مکزیک 10 هزار و 894 نفر مبتلا و 119 مرگ، آرژانتین دو هزار و 800 نفر مبتلا و 60 مرگ، کانادا 9 هزار و 102 مبتلا و 36 مرگ، شیلی هشت هزار و 160 مبتلا و 21 مرگ، استرالیا 6 هزار و 353 مبتلا و 13 مرگ، انگلستان هفت هزار و 447 مبتلا و هفت مرگ، تایلند دو هزار و 272 مبتلا و هفت مرگ، اوروگوئه 510 مبتلا و پنج مرگ، نیوزیلند هزار و 195 مبتلا و سه مرگ، کاستا ریکا 277 مبتلا و سه مرگ، پاراگوئه 114 مبتلا و سه مرگ، پرو هزار و 27 مبتلا و دو مرگ داشته اند. همچنین در ایران تا کنون تنها یک نمونه ابتلا به آنفلوآنزای خوکی تایید شده است.

تا کنون در بیش از 133 کشور جهان نمونه هایی تایید شده از افراد مبتلا به آنفلوآنزای خوکی اعلام شده اند که تعداد مرگ در اثر ابتلا به این بیماری در بیش از 16 کشور از دو نفر تجاوز می کند. به صورت کلی تعداد مبتلایان در سرتاسر جهان 97 هزار و 357 نفر و تعداد افرادی که بر اثر بیماری جان خود را از دست داده اند 479 نفر اعلام شده است
ویروس H1N1 از خصوصیتی برخوردار است که می تواند یافتن پادتن برای آن را با مشکلات زیادی مواجه کند. این ویروس دارای دیواره خارجی است که به سرعت در حال تغییر بوده و خود را با محیط انطباق می دهد. دانشگاه کوئینزلند از جمله پایگاه هایی است که واکسنی را برای مقابله با آنفلوآنزای خوکی ارائه کرد. این واکسن از سلولهای حشرات ساخته شده است که هنوز در مراحل آزمایشی به سر می برد. کشورهای دیگر مانند ایالات متحده، انگلستان، ژاپن و نیوزیلند برنامه های گسترده ای را برای تولید واکسن ویروس H1N1 آغاز کرده اند و با اختصاص بودجه های گزاف در تلاش برای یافتن راه حلی برای جلوگیری از انتشار ویروس هستند.

شرکت داروسازی بکستر آمریکا نیز از دیگر پایگاههایی است که اعلام کرده است طی ماه جولای واکسنی موثر را برای کنترل و درمان این بیماری در سطح گسترده ارائه خواهد کرد. شرکت داروسازی سوئیسی نوارتیس نیز درصدد است تا اواخر سال 2009 واکسنی را به همین منظور ارائه کند.

به گزارش مهر، پس از آغاز اپیدمی آنفلوآنزای خوکی، شایعاتی مبنی بر آزمایشگاهی بودن ویروس H1N1 آغاز شد. عده زیادی از دانشمندان بر این باورند که این بیماری نتیجه ناکامل تحقیقات آزمایشگاهی و علمی است که به شکلی ناشناخته و یا حتی از روی عمد در جهان گسترده شده است. با این حال تا کنون مدارک قانع کننده ای برای اثبات این نظریه ارائه نشده است و کشورها بیشتر تمرکز خود را به چگونگی کنترل بیماری اختصاص داده اند. این ویروس به صورت طبیعی از ترکیب ویروس آنفلوآنزای مرغی و ویروسی مشابه در خوک به وجود آمده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha