شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 16311

یک فعال محیط زیست در حالی از مرگ ماهیان نر دریاچه گهر در خرداد ماه امسال خبر داد که در اردیبهشت ماه گذشته ماهیهای ماده این دریاچه نیز تلف شده بودند.

محمد تقی عقیلی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه ماهیی های "زرده پر" ماده دریاچه گهر در اردیبهشت ماه گذشته تلف شده بودند گفت: بعد از کالبد شکافی و اعلام نتایج آزمایشگاهی، خشکسالی و در نهایت فراهم نبودن شرایط تخم ریزی عامل مسمومیت و نابودی ماهیان ماده این دریاچه اعلام شد، اما حالا ماهیان نر این دریاچه نیز دچار بحران شده اند که نظریه آزمایشگاههای محیط زیست لرستان را رد می کند.

این فعال محیط زیست فقدان بارندگی در سال گذشته را یکی از علت های تلف شدن ماهی های دریاچه گهر دانست و افزود: بعد از اینکه در خرداد ماه گذشته نر ماهی های "زرد پر" دریاچه نیز تلف شده اند، این فرضیه تقویت می شود که ماهی های زرد پر این دریاچه به بیماری مرگباری مبتلا شده اند که حافظان محیط زیست و مسئولان امر باید چاره ای جدی برای نجات این گونه آبزی بیندیشند.

عقیلی با تاکید بر اینکه اگر آب دریاچه آلوده باشد باید ماهی های قزل آلا نیز تلف شوند، در حالی که در این دریاچه تنها ماهیهای زرد پر در حال نابودی هستند و با آزمایش متعدد در مناطق مختلف دریاچه مشخص شده که آب دریاچه گهر آلوده نیست و باید علت مرگ ماهیهای نر و ماده این دریاچه در ماه های اخیر را در نوعی بیماری در این گونه جستجو کرد.

این فعال محیط زیست همچنین از ارسال نمونه های ماهی نر دریاچه گهر به آزمایشگاههای محیط زیست خبر داد و گفت: البته هنوز نتایج آزمایشگاه به طور مشخص اعلام نشده و علت مرگ ماهیهای نر دریاچه گهر درود در لرستان مشخص نیست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha