پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 163146

ضی از افراد به اندازه ای که به عوض کردن لوازم منزل اهمیت می دهند به تعویض لوازم شخصی و بهداشتی خود توجهی ندارند. لوازمی مانند مسواک، حوله، بالشت، تشک و... . این لوازم اگرچه ممکن است ظاهر تمیزی داشته باشد اما در صورت استفاده طولانی مدت حاوی مواد حساسیت زا و میکروب می شود.

هر چند وقت باید وسایل شخصی را عوض کرد

سلامت نیوز: بعضی از افراد به اندازه ای که به عوض کردن لوازم منزل اهمیت می دهند به تعویض لوازم شخصی و بهداشتی خود توجهی ندارند. لوازمی مانند مسواک، حوله، بالشت، تشک و... . این لوازم اگرچه ممکن است ظاهر تمیزی داشته باشد اما در صورت استفاده طولانی مدت حاوی مواد حساسیت زا و میکروب می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، به تعدادی از این وسایل اشاره می کنیم. نکته قابل تأمل این است که تعویض این لوازم علاوه بر این که به سلامت و بهداشت فردی شما کمک می کند، از بیماری هایی که درمان آن هزینه بر است، پیشگیری می کند.

به گزارش «MSN»،شما با مدیریت اقتصادی و بهینه خانواده می توانید به جای هزینه کردن برای خرید لوازمی که چه بسا نیازی به آن ها نیست با تعویض لوازمی که در ادامه مطلب به آن اشاره می شود، بهداشت فردی و خانوادگی خود را تأمین کنید.


لوازم آرایشی: هر ۳ ماه تا ۳ سال تعویض شود

هر وسیله آرایشی پس از باز شدن تا ۶ ماه ماندگاری دارد. ریمل، خط چشم و سایه به طور منظم در معرض باکتری موجود در هوا قرار می گیرد و با تماس پیدا کردن با مژه ها می تواند به عفونت منجر شود. لوازم مایعی که با چشم تماس پیدا نمی کند، به مدت ۲ سال ماندگاری دارد در حالی که ماندگاری لوازم خشک مانند پودر به طور کلی تقریباً ۳ سال است.

عطرها: هر ۲ سال تعویض شود

از آن جا که عطر در معرض نور، هوا و حرارت قرار می گیرد، بوی آن تغییر پیدا می کند و کم می شود.

تخته گوشت: هر ۳ سال تعویض شود

اگر چه تخته گوشت و قاشق چوبی و اسکاچ جزو لوازم شخصی نیست اما با توجه به اهمیت تعویض آن، در این فهرست آورده شده است. توصیه می شود پس از هر بار استفاده از تخته گوشت، به خوبی تمیز شود. تخته را با مایع ظرفشویی و آب داغ بشویید سپس در یک پیمانه سرکه و ۴ پیمانه آب به مدت ۵ دقیقه قرار دهید. بعد از آن با آب بشویید و بگذارید خشک شود.

قاشق چوبی: هر ۵ سال تعویض شود

با ایجاد ترک روی قاشق چوبی یا نرم یا تیره شدن چوب که نشانه پوسیدگی آن است باید قاشق را عوض کرد. از آن جا که چوب دارای منافذ بیشتری از پلاستیک یا فلز است میکروب ها راحت تر در ترک های آن رشد می کند.

اسفنج یا اسکاچ آشپزخانه: هر ماه تعویض شود

اسفنج های آشپزخانه گرم، مرطوب و منفذدار است و این شرایط محیط مناسبی را برای تکثیر باکتری فراهم می کند؛ به گونه ای که طی ۸ ساعت بیش از ۴ میلیون باکتری در آن تکثیر پیدا می کند. برای خشک کردن ظروف و تمیز کردن میز آشپزخانه، از دستمال های جداگانه استفاده کنید اسفنج ها را هر بار ضد عفونی کنید و با آب داغ بشویید.


کفش های ورزشی و پیاده روی: به ازای هر ۴۸۲ تا ۸۰۰ کیلومتر پیاده روی تعویض شود

شما با پا کردن کفش ها می توانید بفهمید چه قدر از عمر آن مانده است. اگر کفش مخصوص دو باعث ناراحتی پا شود، باید کنار گذاشته شود. ماده فوم مانند در وسط پاشنه کفش پس از مدتی حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد، در نتیجه قابلیت گرفتن ضربه را ندارد. این امر به درد در ناحیه قوزک و پاشنه پا منجر می شود.


بالشت: هر ۲ سال تعویض شود

بالشت ها را باید به طور منظم شست و هر ۲ سال تعویض کرد. کثیفی، مو، چربی بدن و سلول های مرده پوست در پارچه روبالشتی و موادی که با آن بالشت پر شده است، محل مناسبی برای رشد باکتری و کک های آلرژی زاست. بهترین راه برای فهمیدن این که آیا بالشت شما قابل استفاده است یا نه، تا کردن آن و قرار دادن دست روی آن به مدت ۳۰ ثانیه است در صورتی که بالشت به حالت تا شده بماند، نیاز است تعویض شود.


تشک: هر ۷ تا ۱۰ سال تعویض شود

به گفته کارشناسان، تشک خوب ۹ تا ۱۰ سال کار می کند و هر چند بار برگرداندن و جابه جا کردن به ماندگاری آن کمک خواهد کرد. اما اگر خواب راحت ندارید بهتر است هر ۵ تا ۷ سال تشک خود را عوض کنید تا کمتر دچار کمردرد شوید. تشک ها خاک و ماده آلرژی زا را به خود جذب می کند؛ بنابراین حداکثر هر ۱۰ سال آن را عوض کنید.

حوله ها: هر دو سال تعویض شود

حوله نه تنها هنگام حمام کردن بلکه به صورت روزمره نیز مورد استفاده قرار می گیرد و به مرور زمان پوسیده می شود.


مسواک: هر ۳ ماه تعویض شود

دندان پزشکان توصیه می کنند، مسواک هر ۳ تا ۴ ماه عوض شود زیرا با فرسوده شدن موهای مسواک جرم دندان را به طور موثر از بین نمی برد. جایگزین کردن منظم مسواک، از دندان ها در برابر باکتری های مضر که به بیماری لثه و خرابی دندان منجر می شود، محافظت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha