معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تحقیقی سه ساله که در خصوص ظرفیت رشته های علوم پزشکی در کشور انجام شده از تعیین ظرفیت پزشکی عمومی کنکور 88 به میزان حدود 3 هزار نفر و ارائه این طرح به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داد.

دکتر بهرام عین اللهی در گفتگو با مهر افزود: برای اینکه تعداد واقعی پزشک مورد نیاز کشور را استخراج کنیم نیازمند آمار دقیقی بودیم که این آمار در یک پروژه سه ساله از سوی متخصصین آمار تهیه شد.

انجام طرحی برای تعیین نیاز کشور به پزشک و رسیدن به عدد 3 هزار پزشک در سال

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این طرح پژوهشی سه ساله، نیازهای آینده جامعه به پزشک، فاکتورهای بخش خصوصی و بخش دولتی، میزان ورودی ها، میزان افت تحصیلی و عدم ادامه تحصیل در دکتری حرفه ای و سایر موارد مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به همه عوامل به عدد سه هزار پزشک عمومی در سال رسیدیم که ظرفیت مطلوبی برای کشور محسوب می شود.

تر بیت 80 هزار پزشک عمومی از سال 65 تاکنون

وی با تاکید بر این نکته که وزارت بهداشت در این مطالعه دخالت نداشت، یادآور شد: دو موضوع در تربیت پزشک عمومی مطرح است. یک بحث تربیت نیروی انسانی و دیگری تامین پزشک در مناطق محروم. طبق آمار موجود از ابتدای ادغام آموزش پزشکی و سلامت از سال 65 تاکنون 80 هزار پزشک عمومی تربیت شده است.

عین اللهی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تنها می تواند افراد را دو سال در طرح خدمات قانونی بکار گیرد و پس از آن افراد جذب شهرهای مختلف می شوند و برای اینکه پزشک در مناطق محروم ماندگار شود راهکارهای مختلفی نیاز است که بخش عمده آن در اختیار وزارت بهداشت نیست. در واقع شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و مسائل مختلفی وجود دارد که پزشک را در مناطق محروم جذب کند.

وزارت بهداشت تنها با تربیت نیروی انسانی نمی تواند نیروی پزشک مناطق محروم را تامین کند

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت تنها با تربیت نیروی انسانی نمی تواند نیروی پزشک مناطق محروم را تامین کند بلکه فاکتورهای دیگری هم باید وجود داشته باشد تا این مهم تحقق پیدا کند. علاوه بر این نهادهای دیگری از جمله آموزش و پرورش و سایر بخشهای جامعه هم باید با این موضوع همکاری داشته باشند.

نیروی پزشکی متخصص بیش از نیاز به معالجه های نادرست ختم می شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: از سوی دیگر پزشک و هر نیروی متخصص دیگری در کشور باید به اندازه نیاز جامعه تربیت شود. اگر کم تربیت شود برای جامعه ضرر دارد اما اگر بیش از نیاز تربیت شود نیز ضررهای بیشتری خواهد داشت. چرا که یک پزشک بیکار برای خود کار دیگری ایجاد می کند و در دنیا نیز ثابت شده است که اگر نیروی پزشکی متخصص بیش از نیاز باشد به معالجه های نادرست ختم می شود و در این میان به خصوص اگر تعرفه های درمانی نیز واقعی نباشد فرد برای تامین زندگی خود مجبور به فعالیتهای می شود که به صلاح بیمار و جامعه نیست.

حل مشکل مناطق محروم همزمان با تربیت نیروی انسانی توانمند کردن مناطق محروم

وی به مهر گفت: ما معتقدیم برای حل مشکل مناطق محروم همزمان با تربیت نیروی انسانی باید این مناطق را توانمند کنیم و آنها را ارتقا دهیم که نمونه این کار ایجاد دانشگاه علوم پزشکی در جیرفت و زابل بوده است که می تواند در آینده نزدیک درصدد محرومیت زدایی و جذب متخصص برآید.

عین اللهی تاکید کرد: افزایش حقوق در مناطق محروم و توسعه پزشک خانواده در این مناطق همانطور که در چهار سال گذشته از هزار و 500 نفر به پنج هزار نفر افزایش یافته است می تواند راهکار مناسبی برای این موضوع باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha