پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 163158

در حالی که وزارت بهداشت و سازمان استاندارد کشور «آب معدنی دماوند» را دچار آلودگی معرفی کرده بودند و حتی خط تولید آن را متوقف کردند دیروز رئیس اداره استاندارد «تهران» اعلام کرد «آب آشامیدنی» دماوند مشکلی ندارد.

ابهام در ماجرای آب معدنی دماوند

سلامت نیوز: در حالی که وزارت بهداشت و سازمان استاندارد کشور «آب معدنی دماوند» را دچار آلودگی معرفی کرده بودند و حتی خط تولید آن را متوقف کردند دیروز رئیس اداره استاندارد «تهران» اعلام کرد «آب آشامیدنی» دماوند مشکلی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، در حالی که وزارت بهداشت و سازمان استاندارد کشور «آب معدنی» دماوند را دچار آلودگی معرفی کرده بودند و حتی خط تولید آن را متوقف کردند دیروز رئیس اداره استاندارد «تهران» اعلام کرد «آب آشامیدنی» دماوند مشکلی ندارد و مردم می‌توانند آن را مصرف کنند.


هفته پیش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که آب معدنی دماوند با وجود آلودگی میکروبی به اخطارهای سازمان غذا و دارو توجهی نکرده است و سلامت این برند از آب معدنی مورد تأیید وزارت بهداشت نیست. پیرو این خبر وزیر بهداشت، دستور بررسی تمام آب معدنی‌های موجود در بازار را به سازمان غذا و دارو داد و در نهایت اعلام شد حدود 10درصد از آب‌های بسته‌بندی در بازار، غیر بهداشتی هستند و باید خط تولید این برندها تا زمان اصلاحات متوقف شود. آب معدنی «دماوند» یکی از همان چند شرکت اخطاری بود که با وجود دریافت دستور توقف تولید، همچنان به کار خود ادامه داد و به جای جمع‌آوری آب‌های آلوده از کشور تمام موجودی انبارش را در بازار خالی کرد.


دو روز پیش رئیس سازمان ملی استاندارد نیز بر توزیع آب معدنی‌های آلوده دماوند مهر تأیید زد و استاندارد و وزارت بهداشت را در توزیع آن مقصر دانست. نیره پیروز بخت به ایسنا گفت: وزارت بهداشت اقدام به آزمون فاکتورهای مختلف موجود در این آب معدنی کرده که برخی از آنها در سازمان ملی استاندارد هنوز تعریف نشده است. اما روز گذشته مدیر کل اداره استاندارد تهران این بار با اعلام استاندارد بودن آب آشامیدنی با نام تجاری «دماوند» به ایسنا گفت: آب «آشامیدنی دماوند» با تمامی فاکتورهای مشخص در استاندارد ملی منطبق است.


اداره استاندارد تهران همچنین اعلام کرد که ممکن است نمونه آزمایش شده توسط وزارت بهداشت به دلیل ایجاد ضربه و سوراخ شدن محصول و نفوذ آلودگی میکروبی دچار مشکل شده باشد؛ بنابراین نمی‌توان با یک نمونه برای همه تولیدات یک محصول تصمیم‌گیری کرد. مسلم بیات در این باره گفت: با استخراج نتایج آزمون مشخص شد که فرآورده کارخانه مذکور کاملاً منطبق با استاندارد ملی ایران به شماره 6694 است و هیچ مشکلی در این زمینه هم وجود ندارد.


وی گفت: محصول «دماوند» با عنوان آب معدنی از سال گذشته تاکنون توزیع نشده و این محصول از سال گذشته با عنوان «آب آشامیدنی» تولید شده و در بازار توزیع می‌شود. وی با بیان اینکه بین آب معدنی و آشامیدنی تفاوت‌هایی وجود دارد، گفت: اگر آب از سرچشمه گرفته شده بدون فیلتراسیون و تصفیه در داخل بسته‌بندی قرار گیرد و به عبارت دیگر نیاز به این اقدامات نداشته باشد، آب معدنی است اما در صورت تصفیه و فیلتراسیون آب آشامیدنی به شمار می‌رود.
حسین رستگار مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو در پاسخ به این سؤال که دلیل این همه تناقض گویی در مورد آب معدنی دماوند چیست توضیح داد: عدم تمکین به قانون موجب شد تا نام دماوند رسانه‌ای شود.


رستگار با اشاره به نحوه آزمایش آب معدنی دماوند گفت: سازمان غذا و دارو سالانه محصول را از بازار جمع و آزمایش می‌کند و نتیجه را به کارخانه اعلام می‌کند تا اگر لازم بود خودکنترلی انجام دهد و محصولاتش را با استانداردها تطبیق دهد. او افزود: بعد از آنکه نمونه‌های آب معدنی دماوند در سطح بازار جمع‌آوری و آزمایش شد به این شرکت تذکر دادیم تا خط تولیدش را متوقف کند اما شرکت دماوند به اخطارها توجهی نکرد و علت اینکه نام این برند هم رسانه‌ای شد عدم تمکین به دستور سازمان غذا و دارو بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha