پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 163165

همه اظهارات رد و بدل شده میان مسئولان و سازمان‌های مختلف در زمینه آب معدنی ... در حالی بود که کمترین شکی بر آلوده بودن این محصول باقی نمی‌گذاشت و تنها اختلاف موجود بر سر یافتن و معرفی مقصر بود که امری عادی و معمول در کشور ماست.نکته جالب توجه در این میان اما چرخش ناگهانی سازمان استاندارد در این زمینه است تا جایی که روز گذشته (چهارشنبه) این سازمان آب معدنی ... را استاندارد اعلام کرد!!!

سلامت نیوز: همه اظهارات رد و بدل شده میان مسئولان و سازمان‌های مختلف در زمینه آب معدنی ... در حالی بود که کمترین شکی بر آلوده بودن این محصول باقی نمی‌گذاشت و تنها اختلاف موجود بر سر یافتن و معرفی مقصر بود که امری عادی و معمول در کشور ماست.نکته جالب توجه در این میان اما چرخش ناگهانی سازمان استاندارد در این زمینه است تا جایی که روز گذشته (چهارشنبه) این سازمان آب معدنی ... را استاندارد اعلام کرد!!!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد، مردادماه سال گذشته بود که وزیر بهداشت دولت یازدهم طی یک اقدام صادقانه اما افشاگرانه از وجود روغن پالم در لبنیات پرچرب خبر داد و رسما اعلام کرد:" وجود روغن پالم در شیر به اثبات رسیده و گزارش آن نیز به رئیس جمهور داده شده است." اقدام افشاگرانه سید حسن قاضی‌زاده که تاحدودی اتفاقی غیرمنتظره برای مردم و حتی خود مسئولان بود موجب اعتماد مردم به مدیران نظام سلامت و شخص وزیر بهداشت شد تاجایی که مصرف لبنیات پرچرب بعد از این افشاگرانه کاهش چشمگیری داشت هرچند مافیای پالم و ذی‌نفعان از این بازی مرگ‌آور با جان مردم جلو راه وزیر بهداشت برای افشای نام متخلفان در این حوزه سنگ‌ها بسیار انداختند و در نهایت تاکنون بی‌سرانجام گشوده مانده است.

بعد از گذشت مدتی وزارت بهداشت مجدد از استفاده از خمیر مرغ - شامل امحا و احشا و زواید دورریختنی مرغ و خروس و...- در تولید سوسیس و کالباس خبر و هشدار داد آن هم چندبار و در نهایت رییس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت از ممنوع شدن ورود "خمیرمرغ" به چرخه تولید سوسیس و کالباس خبر داد؛ هرچند غائله نخوابید و عده ای به پشتوانه عده‌ای
صاحب نام و صاحب مقام یا حتی بی‌آنکه به جایی وصل باشند هشدارهای وزارت بهداشت را آویزه گوش خود نکرده و همچنان از برای شندرغاز جان شهروندان را به بازی گرفته و همچنان از خمیرمرغ فاسد، گوشت حرام و .... سوسیس و کالباس تولید کرده و برخی شهروندان نیز بی‌توجه به هشدارهای چندباره وزارت بهداشت حاضر به حذف این محصولات- که به مثابه قاتلان بی‌جان هستند- از سفره غذایی خود نیستند!
در حالی که مردم منتظر سومین افشاگری وزارت بهداشت بودند این وزارتخانه هشدار داد که آبلیموهای صنعتی موجود در بازار، طبیعی نیست و مردم از استفاده از آنها خودداری کنند؛ آبلیموهایی که چندی بعد کاشف به عمل آمد نه از آب تهیه شده‌اند نه لیمو و هرآنچه در آنها یافت می‌شود مواد غیرخوراکی از جمله کاه، اسید سولفورو یا گوگرد و... است.در حالی که مردم گمان می‌کردند هنوز هم ضرب‌المثل "تا سه نشود بازی نشود" مصداق دارد و با سه بار افشاگری وزارت بهداشت درباره تخلف در تولید و تهیه محصولات غذایی غائله تخلفات ختم می‌شود، اوایل شهریورماه این وزارتخانه پرده از وجود نیترات در آب معدنی های 12 شرکت تولیدکننده در بازار برداشت! این بار که وزارت بهداشت گویی جانش به لبش رسیده بود بلافاصله نام شرکت‌های متخلف را منتشر کرد که درمیان اسامی نام یک برند معروف به چشم می‌خورد و اینگونه شرکت تولیدکننده آب معدنی ایرانی با نشان استاندارد بین‌المللی (!) به علت آلودگی میکروبی و عدم توجه به رفع آلودگی میکروبی و عدم تمکین به مقررات و ضوابط سازمان غذا و دارو بعد از اخطارهای چندباره پلمب و تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. موضوعی که به اعتقاد عبدالفتاح نیکنام نماینده سابق مجلس و عضو فراکسیون صنایع غذایی در مجلس هشتم "از مدت ها پیش باید انجام می‌شد اما به دلایلی از جمله منافع مالی پشت گوش انداخته شد زیرا آب معدنی فوق در سال‌های ابتدایی تولید از آب چشمه ... تامین می‌شد و هیچ مشکلی نداشت اما با شروع ساخت و ساز در فراز این چشمه فاضلاب وارد این چشمه و از آنجا به آب معدنی منتقل شد." چنانچه مدیرکل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو نیز در این باره گفت: "مشکلات موجود در آب معدنی‌ فوق مسبوق به سابقه بوده است و چشمه آب معدنی این شرکت نیز در گذشته توقیف شده بود."
در ادامه با اوج گرفتن موضوع و جلب شدن توجه‌ها به سمت مقصران و متخلفان - که از شانس خوبشان لابه‌لای اخبار فاجعه منا و سفر رئیس جمهور به نیویورک دست دادن ظریف و اوباما و... گم شد- سازمان استاندارد فورا اعلام کرد: فقط ما مقصر نیستیم، وزارت بهداشت هم مقصر است. وزارت بهداشت نیز در پاسخ به اظهارات رئیس سازمان استاندارد مبنی بر مقصر بودن هر سازمان متبوعش و هم وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت در این زمینه هیچ تقصیری ندارد چون ما بازدیدهای دوره‌ای از این شرکت و سایر شرکت‌ها داریم و تا پیش از این مشکلی ندیدیم اما به محض اینکه فهمیدیم نیترات آب معدنی ... بالاست اخطار دادیم و چون توجهی به اخطارها صورت نگرفت دستور توقیف صادر کردیم.


استاندارد: آب معدنی ... استاندارد است!
همه اظهارات رد و بدل شده میان مسئولان و سازمان‌های مختلف در زمینه آب معدنی ... در حالی بود که کمترین شکی بر آلوده بودن این محصول باقی نمی‌گذاشت و تنها اختلاف موجود بر سر یافتن و معرفی مقصر بود که امری عادی و معمول در کشور ماست.نکته جالب توجه در این میان اما چرخش ناگهانی سازمان استاندارد در این زمینه است تا جایی که روز گذشته (چهارشنبه) این سازمان آب معدنی ... را استاندارد اعلام کرد!!! و مدیرکل استاندارد تهران در این زمینه به تسنیم گفت:"آب آشامیدنی فوق تمامی فاکتورهای استاندارد را دارد. کلیه سوابق کیفی کارخانه... مورد بررسی قرار گرفت که در این آزمون‌ها سعی شد بهترین آزمایشگاه‌هایی که دارای گواهینامه استاندارد بین‌المللی
ISO/IEC17025 هستند مورد استفاده قرار گیرد ." مسلم بیات در ادامه افزود: "روز گذشته (چهارشنبه) با استخراج نتایج آزمون مشخص شد که فرآورده کارخانه مذکور کاملاً منطبق با استاندارد ملی ایران به شماره 6694 است و حتی فاکتورهایی که خارج از استاندارد هم توسط وزارت بهداشت بررسی شده بود ، مورد ارزیابی قرار گرفت که خوشبختانه هیچ مشکلی در این زمینه هم وجود نداشت."


وزارت بهداشت:خواهشمندیم سازمان استاندارد وارد مسائل شبهه ناک نشود
رئیس سازمان غذا و دارو نیز بلافاصله در واکنش به اظهارات مدیر کل استاندارد استان تهران مبنی بر استاندارد بودن آب معدنی این شرکت گفت: "هر محصول مرتبط با غذا و دارو فقط با مجوز وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو اجازه تولید و توزیع در بازار را دارد و نظر نهایی در این زمینه را فقط این سازمان
ارائه می کند." رسول دیناروند در ادامه افزود: "هم اکنون آب آشامیدنی فوق مشکل بهداشتی دارد و مسئولان این شرکت هم اطلاع دارند که مشکل از کجاست و باید مشکلات را برطرف کنند. کرد. خواهشمندیم سازمان استاندارد وارد مسائل شبهه ناک نشود زیرا سلامت مردم چیزی نیست که بتوان با آن تعارف کرد."
تغییر موضع سازمان استاندارد از "مقصریابی" به "برائت" آب معدنی فوق از آلودگی اگرچه اصل موضوع آلوده بودن آب معدنی فوق را زیر سوال نمی‌برد اما این سوال را چون موریانه به جان مغز هر آدمی می‌اندازد که چه شد که به ناگاه اینگونه شد و این چرخش 180 درجه به چه قیمتی انجام شد؛ بازی با جان مردم یا ....؟!
انتقاد از نوع پیام‌رسانی وزارت بهداشت!
اما از موضوع سازمان استاندارد که بگذریم نکته بسیار بسیار جالب این شرکت واکنش نماینده این شرکت است؛ حمیدرضا مشهدی عباسی از وزیر بهداشت به دلیل نحوه اطلاع‌رسانی زیرمجموعه این وزارتخانه در مورد آلوده بودن آب معدنی... انتقاد کرد آن هم به این دلیل که "نوع پیام‌رسانی زیرمجموعه این وزارتخانه به مردم در مورد آلوده بودن آب معدنی دماوند محل اشکال است. چرا هر از گاهی این مسائل مطرح می‌شود؟ موضوع روغن پالم چه شد؟ چرا ایجاد تنش می‌کنید؟ اگر املاح آب معدنی ... تنظیم نبوده چرا کلمه آلودگی را برای آن به کار بردید؟ می‌توانستید با ادبیات بهتری خبر را منتشر کند. مثلا بگویید تا اطلاع ثانوی و تا اصلاح وضعیت تولید آب معدنی مردم از مصرف آن خودداری کنند. این اقدام چه کمکی به بهداشت می‌کند؟ تنها حرف و حدیث‌ها بین مردم زیاد شده،‌ پس اشکال در گفتار را اصلاح کنید."
این اظهارات نیز سوال دیگری را این بار همچون خوره به ذهن آدمی می‌اندازد که یک نماینده مجلس، نماینده مردم است و مدافع سلامتی و حفظ جان آنان یا نماینده منافع تولیدکنندگان، شرکت‌ها و یا احتمالا صرفا همشهری‌هایشان؟!
بعد تحریر: دولت یازدهم به خوبی اثبات کرد که داشتن هوای مردم به جای منافع یک عده خاص توسط دولت علاوه بر اعتمادسازی در بین مردم یک نتیجه منفی دارد؛ سیل هجمه‌ها و واکنش‌ها و بهانه‌های بنی‌اسرائیلی برای مخالفت با اقدامات درست. همچنین افشاگری‌های وزیر بهداشت دولت روحانی به نفع سلامت مردم اثبات کرد که برای داشتن هوای مردم باید هزینه بسیار پرداخت کرد اما برای نداشتن هوای مردم می‌توان هزینه هم دریافت کرد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهروند ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۰
    0 0
    با سلام خیلی مطمءن نباشید که وزبر بهداشت هوای مردم را دارند! برای اثبات این ادعا در pubmed مقالات راجع به روغن پالم را مطالعه بفرمایید!این روغن و روغن کانولا جز روغنهای مفید برای سلامت قلب هستند...!شاید آقای وزیر مشکلات دیگری با بعضی تولید کنندگان دارند و شاید حرف مدیر شرکت آب معدنی دماوند هم بیراه نباشد!که چه شد قضیه روغن پالم!با وجود سن بسیار پایین سرطان و بیماری قلبی در کشور ما قطعا علتهایی مانند کیفیت پایین مواد غذایی و پارازیت و ... به ذهن هر فردی خطور میکند... ولی به نظر میرسد کارهای وزارت بهداشت بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد متاسفانه تا رسیدگی واقعی و معلوم نیست پشت پرده چه خبر است! شرم باد بر هر کسی که سلامت مردم را به سخره می گیرد!خواه شرکت تولید کننده باشد خواه من پزشک خواه آقای وزیر!