رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، از راه‌اندازی یازدهمین واحد فراهم آوری اعضای ویژه مرگ مغزی در استان كرمان در آینده‌ای نزدیك خبر داد و گفت: تاكنون 10 واحد اصلی فراهم آوری اعضا در كشور فعالیت می‌كنند كه از این تعداد چهار واحد در استان تهران قرار دارند.

دكتر محمد عقیقی، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه بیمارستان امام خمینی(ره)، سینا و شریعتی واقع در شهر تهران وابسته به دانشگاه علوم پزشكی تهران و بیمارستان مسیح دانشوری وابسته به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی دارای واحدهای فراهم‌آوری اعضا هستند، اظهار كرد: همچنین دانشگاه‌های علوم پزشكی شیراز، مشهد، اصفهان، ارومیه، تبریز و یاسوج دارای واحدهای فراهم آوری اعضاء هستند؛ این در حالی است كه واحدهای فرعی دیگری هم در شهر كرد(كمكی اصفهان) و همدان فعالیت می‌كنند.

وی، با تاكید بر ضرورت توجه بیشتر به بحث پیوند از جسد در كشور گفت: پس از این كه زیرساخت‌های لازم برای پیوند از جسد در كشور شكل گرفت، قانون مرگ مغزی در سال 79 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در سال 81 به وزارت بهداشت ابلاغ و سپس آیین نامه آن تدوین شد و در همان سال مصوبه هیات وزیران را اخذ كرد.

رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، با بیان این كه مدل و ساختار پیوند از جسد به شیوه ایرانی پس از مطالعات تطبیقی سایر كشورها توسط تیم كارشناسی طراحی شد، گفت: با ابلاغ آن به دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور این دانشگاه‌ها موظف شدند با بهره‌گیری از توان فنی واحدهای فراهم آوری اعضاء را متشكل از تیم‌های گوناگون چون تیم تایید مرگ مغزی، تیم مددكاری پیوند، هماهنگ كنندگان پیوند، اخذ رضایت، تیم جراحی پیوند اعضاء و نگهداری جسد در فاصله 24 ساعت پس از وقوع مرگ مغزی تشكیل دهند.

دكتر عقیقی با بیان این كه تاكنون سازوكار قطعی و دقیقی برای علت مرگ مغزی تعیین نشده است، افزود: براساس مطالعات جهانی تخمین زده می‌شود كه حدود یك درصد از مرگ‌های بیمارستانی با تابلوی مرگ مغزی باشد. هر چند اولین علت مرگ در كشور حوادث ترافیكی شناخته شده است اما نمی‌توان انتظار داشت هر تصادفی با مرگ مغزی همراه باشد؛ چرا كه بسیاری از مصدومان در محل حادثه به مرگ دچار می‌شوند.

وی، ادامه داد: همچنین برآوردهای جهانی نشان می‌دهد كه 5 تا 10 درصد از مرگ‌ها در ICU عمومی با تابلوی مرگ مغزی هستند و براساس آماری غیررسمی كشورمان سالیانه یك هزار تا یك هزار و 500 و در خوش‌بینانه‌ترین حالت دو هزار و 500 مرگ مغزی به وقوع می پیوندد كه قابلیت اهداء عضو دارند.

رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، گفت: در سال 87، 381 مورد پیوند كلیه از جسد (مرگ مغزی) در كشور صورت گرفت؛ این در حالی است كه شمار پیوند شدگان كلیه درآن سال یك هزار و 926 مورد بوده است.

دكتر عقیقی، با بیان این كه در سال گذشته 159 پیوند كبد از جسد و 38 پیوند پارشیال( پیوند بخشی از كبد) از دهنده زنده بوده است به ایسنا گفت: این تعداد پیوند از حداقل یك هزار و 200 و حداكثر دو هزار و 500 فرد مورد مرگ مغزی در كشور بوده است كه تخمین زده می‌شود سالیانه در كشور به وقوع می‌پیوندد.

وی، شاخص اهداء عضو از جسد در كشور را 9/2 به ازای یك میلیون نفر جمعیت كشور برشمرد و افزود: این شاخص در اسپانیا 36 و در آمریكا 25 است.

رییس اداره پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، با بیان این كه براساس قوانین موجود در كشور اسپانیا، همه فوت شدگان به شیوه مرگ مغزی ملزم به اهداء عضو هستند مگر آن كه امتناع آن در وصیت‌نامه قید شده باشد، گفت: در ایران هم براساس اعتقادات دینی و مذهبی مباحثی چون وصیت و اخذ رضایت از اولیاء میت و در مراحل بعدی مباحثی چون امكانات، تجهیزات و تعداد واحدهای فراهم‌آوری اعضاء و توان فنی در میزان اهدای عضو از مرگ مغزی مطرح است.

دكتر عقیقی، با اشاره به این كه شاخص اهداء عضو از مرگ مغزی در كشورهای مشابه به لحاظ اعتقادی نظیر عربستان 5/4 است، گفت: سایر كشورهای خاورمیانه ‌هم از این لحاظ از ایران بیشترند؛ اما درعین حال كشورهایی نظیر ژاپن هم شاخص اهداء عضو 8/0 و مالزی شاخص اهداء عضو 9/0 را دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha